ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Jozsef Horvath

Publicat: joi, 17 Martie 2016 , ora 11.59

Joi, 17 martie 2016, publicul clujean este invitat la Opera Maghiară, de la ora 18.30, la premiera spectacolului "Samson și Dalila" de Camille Saint-Saëns. Spectacolul are două distribuții: Orsolya Veress, Mária Molnár în rolul Dalila, Marius Vlad Budoiu, Hector Lopez în rolul Samson, Balla Sándor și Sándor Árpád, în rolul Marele Preot, printre alții. Regia este semnată György Korcsmáros. La pupitrul dirijoral se va afla József Horváth, cel care ne-a vorbit despre această nouă montare a Operei Maghiare din Cluj-Napoca.


Maestre Jozsef Horvath, vă mulțumesc pentru că ați acceptat să ne vorbiți despre premiera Operei Maghiare din Cluj cu un titlu mai puțin cântat în teatrele lirice din țară, acela al operei Samson și Dalila de Camille Saint-Saens. După repetiția generală pe care ați avut-o deja, ce ne puteți spune?

Noi ne bucurăm că putem să cântăm această lucrare. La opera maghiară a fost ultima dată aproximativ acum 20 de ani; acum am reluat cu o distribuție nouă, evident. La repetiția generală a fost foarte bine, sperăm ca spectacolul să fie și mai bine și publicul să se bucure de el.


Vizual, din punct de vedere regizoral, scenografic, cum este această montare? Este o montare clasică, o montare modernă? Le îmbină pe amândouă?

Este o montare modernă. Acțiunea se petrece într-o sinagogă, în primul act este o sinagogă, dar după aceea filistenii obligă evreii să demonteze și să scoată tot ce este decor al sinagogii și să o transforme în discotecă pentru actul III. Deci, iată o imagine modernă, pot să zic de film. Al doilea act este camera Dalilei. Sunt elemente moderne, cum ar fi fotografia selfie sau cum ar fi un laptop, stick-ul… modern, ceea ce folosim zilnic. Sperăm să înțeleagă și publicul tânăr din acest lucru că operele acestea nu sunt piese de muzeu, ci sunt tematici actuale, care se pot dezvolta și prezenta în limbajul modern.


Dacă este o montare adusă în timpul modern și costumele presupun că sunt și ele moderne.

Da, sunt costume moderne, dar totuși stilizate - nu este în blugi, nu în costume simple de stradă… De exemplu, în actul III, corul are costume de seară; se întâmplă acolo un eveniment monden, să zicem așa, unde Samson este batjocorit. În primul act, desigur, sunt stilizate costume evreiești, de sinagogă, de popor care se roagă lui Dumnezeu. Sunt elemente combinate.


Ce ne puteți spune despre soliștii principali care evoluează în operă?

Prima distribuție este compusă din Marius Vlad Budoiu - Samson, Orsolya Veress, mezzosoprana Operei Maghiare - Dalila, Sandor Balla, tot solist al Operei Maghiare - Marele Preot al lui Dagon, iar ceilalți soliști în roluri mai mici sunt, desigur, angajați ai Operei Maghiare.


Spuneați că este o montare modernă. Și muzical trebuie adus un suflu nou. Așadar, cum este Samson și Dalila din punct de vedere dirijoral?

Pot să spun că anumiți tempi sunt puțin mai mișcați decât acum 50 de ani, dar, desigur, momentele lente nu se pot schimba radical, rămân tot lente, transmit acea atmosferă de rugăciune, cum este Corul preoților și al bărbaților evrei. Despre balet mai pot să spun două-trei cuvinte… Baletul are un rol în Bacanală, în actul al III lea, dar și în actul I este o mică parte de balet… dans, să zicem, clasic spre modern în viziunea coregraei Melinda Jakab, tot de la Opera Maghiară din Cluj.

Interviu realizat de Jeanine Costache