Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Adina Dumitrescu

Publicat: marți, 2 Februarie 2016 , ora 16.15
În 2015, Adina Dumitrescu a lansat un disc ce cuprinde opusuri camerale pentru kantele. Despre fascinația acstui instrument, colaborarea cu muzicienii finlandezi, dar și despre alte proiecte pe care le pregătește am discutat cu compozitoarea.


Doamnă Adina Dumitrescu anul trecut ați lansat un album cu lucări camerale pentru kantele. Ce reprezintă acest instrument?

Kantele este un instrument tradițional finlandez, cu 39 de corzi, care sunt ciupite, sunt acordate dupa cum își dorește compozitorul sau interpretul și are posibilitatea ca și harpa să fie cuplat la un semiton ascendent sau descendent. Instrumentul a fost revigorat în ultimii ani, în sensul ca se scrie foarte mult pentru acest instrument aici în Finlanda dar și în alte țări dimprejur, Estonia, Rusia, Țările Baltice, mai puțin în Suedia și Norvegia.


Este cumva din familia țiterului?

Să spunem că seamănă cumva, dar și cu țambalul, numai că în cazul kantele, corzile sunt ciupite. Ca sonoritate aduce mai degrabă cu o harpă, o harpă mai țărănească, mai puțin elegantă și mai puțin catifelat este și sunetul.


Cum a fost colaborarea cu cei cu care ați înregistrat discul?

A fost foarte bună, dat fiind că sunt niște muzicieni nu numai capabili, dar și niște oameni foarte deschiși către muzica nouă și către lumea internațională. Nu e ușor să vii din altă lume, unde acest instrument nu există și deodată să scrii atâtea lucrări pentru el.


Lucrările sunt scrise de-a lungul timpului sau sunt colecție făcută compactă?

Nu, în 2005 am primit prima comandă pentru o piesă solo, care nu este pe acest disc, după care am început să scriu pentru kantele în combinație cu voce sau cu un alt instrument. Din 2006 este prima piesă de pe disc, cea de pe kantele si clarinet bas. În seria de duo-uri 'pas de deux' ajunsesem atunci la numărul zece cred, în care mi-am dorit întotdeauna să asociez instrumente care se pun mult mai rar împreună. De asta am ales clarinetul bas și kantele. 2011 a fost un an bun pentru mine și pentru acest instrument. Ultimele lucrări sunt din 2014, liedurile și piesa microtonală.


Am auzit combinații cât se poate de interesante și muzici foarte variate. E adevărat, am resimțit parcă și o influență folclorică?

Mie îmi place foarte mult folclorul atât românesc, cât și cel din lumea întreagă. Da, poate în Fresh, în prima lucrare pentru două kantele și percuție, unde am folosit numai instrument membranofone în știma percuției. E adevărat că aici m-a influențat, cu gândul mai mult, muzica din spațiul central-african.


Ce alte proiecte aveți în lucru momentan?

Îmcepând de anul ăsta mi-am proopus să mă ocup mai mult de voce. Aș vrea să termin în primul rând, cicluri de lieduri pentru voce și kantele. Pentru început am o operă de cameră în lucru, pe teme mitologice finlandeze.


Pentru publicul din România aveți ceva pregătit anul acesta?

Sigur că da. Ne putem întâlni în festivalul în mai Festivalul Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, când voi avea un concert de clarinet bas și orchestră, cu Mikko Raasakka, cel care apare și pe acest disc. El va fi solistul, alături de Orchestra Studenților Universității de Muzică dirijate de Bogdan Vodă.


Interviu realizat de Radu Mihalache