Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul Ingmar Lazar
Vă întoarceți în România după șapte ani de la primul dumneavoastră concert cu Orchestra de Cameră Radio. De această dată, cântați la Ateneul Român. Cu ce sentimente reveniți la București?
Sunt onorat să când din nou la București. Am cele mai frumoase amintiri despre concertul meu din 2009, de la Sala Radio. Și, bineînțeles, România este țara părinților mei și are o semnificație deosebită pentru mine să cânt și să mă aflu aici.
Publicul român poate asculta în cadrul recitalului de la Ateneu un program frumos și divers din punct de vedere stilistic. Cum ați gândit acest program și de ce ați ales aceste cinci lucrări?
Într-adevăr, este un program variat, așa am și dorit să fie, fiindcă pianiștii de la începutul secolului XX propuneau programe mai variate decât cele din zilele noastre. Am ales Sonata în La major de Schubert pentru că este un adevărat monument al literaturii pianistice. A fost compusă cu două luni înainte de moartea compozitorului și publicată postum. Este o operă extrem de bogată iar interpretul trebuie să aibă o viziune unitară asupra sa. După aceea, urmează Sonata în do minor de Mozart, care a compus numai două sonate minore pentru pian. Este un opus foarte dramatic, ce-l anunță pe Beethoven. De altfel, era una dintre sonatele mozartiene preferate de Beethoven. Apoi urmează Chopin, pentru că Mozart era unul dintre compozitorii preferați ai lui Chopin, deci este logic să continui cu compozitorul polonez. A patra sa baladă este ultima pe care a compus-o Chopin - e o formă pe care, de fapt, el a inventat-o în muzică. Schumann spunea că se inspiră dintr-o poezie a lui Adam Mickiewicz, în care un tată și-a trimis cei trei fii să aducă acasă comori și ei nu s-au întors cu comori, ci cu trei soții poloneze. Apoi urmează o bucată de George Enescu - Piesă pe numele lui Faure, acesta fiind profesorul lui de compoziție. Este o lucrare care nu e deloc cântată, pe care am descoperit-o acum câtva timp și care mi se pare absolut superbă. Pot spune că este o bijuterie! În finalul programului voi cânta Mefisto vals de Liszt, partitură inspirată din Faust, dar nu cel al lui Goethe, ci cel al lui Lenau.
Aveți, în cadrul acestui recital, o lucrare preferată dintre cele pe care le interpretați?
Este greu de zis. Le iubesc pe toate pentru că sunt foarte diverse și în fiecare dintre ele pot să exprim altceva. Așadar, nu pot să spun care este lucrarea mea preferată. Le consider pe toate la același nivel.
Ce urmează în continuare pe agenda lui Ingmar Lazar?
Am concerte prevăzute în Franța, în Austria, în Germania, recitaluri și concerte de muzică de cameră alături de violonistul Ivry Gitlis. În martie sunt directorul artistic al Festivalului "Du Bruit qui pense", care se desfășoară lângă Versailes. Atunci o să susțin două concerte, în cadrul festivalului.