ACUM:
15.15
Promo
Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Urmează: 15.19 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.
Apoi: 15.20 Concerte de 5 stele primite prin Uniunea Europeană de Radio

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Kristjan Jarvi - directorul de onoare al celei de a III-a ediții a Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio - RadiRo

Publicat: vineri, 22 Ianuarie 2016 , ora 9.45

Maestre Kristjan Jarvi, Radio România v-a adresat invitația de a fi directorul de onoare al celei de a treia ediții a Festivalului Internațional al Orchestrelor Radio - RadiRo, organizat la București de postul public de radio din România. În septembrie veți veni la București însoțit de orchestra dumneavoastră, MDR Leipzig Symphony Orchestra. Vă rugăm să ne spuneți ce program aveți în pregătire pentru RadiRo. Ne-am bucura să aflăm, de asemenea, părerea dumneavoastră despre ideea de a organiza un astfel de festival internațional al orchestrelor radio.

În primul rând, cred că este o idee extraordinară, aceea de a organiza un astfel de festival. Profilul ansamblurilor simfonice radio, legate de instituțiile radio, tinde să fie confundat cu orchestrele filarmonice sau orchestrele simfonice ale marilor orașe. Pe de altă parte, orchestrele radio au fost create cu scopul de a valorifica noile tehnologii. Radioul a fost până la un punct o nouă tehnologie, dar astăzi nu mai intră în această categorie, în prezent există o multitudine de posibilități de transmisie și de a aduce mesajul nostru către public. Se impune așadar să ne întrebăm: de ce este necesară o orchestră radio? Eu cred că este fără îndoială necesară, dar trebuie să știm să o folosim în mod corect. Iar tehnologia și repertoriul sunt cele două elemente care guvernează orchestrele radio, conferindu-le unicitate și singularitate, comparativ cu alte ansambluri în general.


Orchestrele radio sunt foarte importante și pentru că au un public foarte numeros, spre deosebire de orchestrele filarmonice, de exemplu, deoarece, pe lângă publicul din sală, se bucură de prezența ascultătorilor și a publicului online, adică și de publicul legat de lumea radioului. Vă rugăm să ne spuneți câteva lucruri despre orchestra dumneavoastră și despre modul în care vă concepeți repertoriul și proiectele.

În ultimii trei ani și jumătate, de când mă aflu la pupitrul acestei orchestre, am realizat cu adevărat o înnoire a profilului ansamblului și a instituției. Ca parte a unei instituții radio, într-un oraș în care sunt 2 orchestre, iar una dintre ele se întâmplă să fie chiar Gewandhaus, ești obligat să îți construiești o reputație ale cărei baze au fost create pe cu totul alte temelii. Ceea ce am spus mai devreme e foarte important, pentru că această orchestră a fost creată pentru a transmite prin unde radio, către un public mult mai mare decât publicul orașului, iar acum, datorită acestei incredibile tehnologii, putem transmite în nenumărate alte moduri. Prin urmare, încercăm să ne extindem repertoriul cât de mult posibil. Sunt întrebat adesea despre lucrurile diferite pe care le fac: jazz, la care se adaugă alte genuri nelegate direct de muzica clasică. În schimb, eu nu văd lucrurile astfel, eu nu văd muzica împărțită în genuri, eu o văd ca un tot unitar, ca un univers, la fel ca planeta pe care trăim. Doar nu vedem astfel lumea: nu mergem și spunem sunt oameni de aici care fac acest lucru, mai încolo sunt oameni care fac alte lucruri... Da, poate că ne inspirăm din surse și tradiții diferite, dar rămânem oameni și locuim aceeași planetă și lucrăm împreună ca societate. Muzica funcționează în același fel: muzica este pentru mine o singură lume, totul, de la Renaștere la muzica rock. Aceasta este filosofia mea, pe care am transmis-o și orchestrei, iar acum creăm festivaluri, pe teme diferite. Anul trecut am început cu tema Going North, am avut patru festivaluri de câte două săptămâni, fiecare fiind o combinație de mai multe genuri, invitați. Concertele au avut loc nu doar la Gewandhaus, dar și în spații alternative, teatre vechi, cinematografe, chiar și fabrici. Ceea ce facem cu aceste festivaluri - ca Northen Light, Ice Festival, Spring Fever, Midnight Sun Festival, am parcurs toate anotimpurile nordului, iar acum facem același lucru cu tema Going South în acest an, însă nu vom realiza din nou un parcurs al anotimpurilor. Am vrut ca primul concert al stagiunii să fie ceva german, ceva ce poate să fie recunoscut oriunde în lume, iar dacă cineva întreabă despre un festival în Germania, cineva din Singapore sau Buenos Aires, va spune Oktoberfest, și chiar așa ne-am intitulat primul festival, Oktoberfest. Vom avea un festival al măștilor, un festival de lumini - așadar, festivaluri care cuprind în moduri diferite atmosfera sudului. Pornim, așadar, de la concepte, pe care le dezvoltăm apoi pentru a crea un nou profil al orchestrei, și am reușit să facem acest lucru cu succes până acum. Astfel încât pot spune că există două orchestre simfonice extraordinare în Leipzig: una este Gewandhaus, iar cealaltă este MDR Radio Symphony Orchestra.

Interviu realizat de Oltea Șerban Pârâu