Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Cristian Măcelaru - din nou la pupitrul Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 11 Decembrie 2015 , ora 13.29

Dirijorul Cristian Măcelaru revine vineri, 11 decembrie 2015, la pupitrul Orchestrei Naționale Radio, alături de pianistul Horia Mihail, într-un program care cuprinde Concertul nr.1 op.1 în fa diez minor pentru pian și orchestră de Serghei Rahmaninov, cu pianistul amintit în ipostază solistică, uvertura "Hebridele" op. 26 de Felix Mendelssohn și Simfonia a VII-a op.70 în re minor de Antonin Dvorak.


Cristian Măcelaru: Cele două lucrări care încep și termină programul - Mendelssohn și Dvorak - sunt în același caracter. Mendelssohn este o lucrare foarte bine cunoscută, care pictează acest caracter al mării, sau al acestei peșteri, care ne introduce printr-o tonalitate foarte caldă, apoi se termină chiar foarte violent. La fel, simfonia de Dvorak are aceeași structură - începe foarte calm, foarte emotiv, dar apoi imediat se întoarce foaia, ca să spun așa, și când se ajunge în ultima parte este chiar violentă în anumite locuri. Concertul pentru pian de Rahmaninov este o capodoperă care, din păcate, nu se cântă chiar așa de des acum, deoarece concertele al II-lea, al III-lea, Variațiunile pe teme de Paganini sunt mult mai la modă. Ei, dar este un concert extraordinar! Este un concert scurt pentru Rahmaninov, pentru că este numai în jurul a 20 de minute, pe când celelalte sunt mult mai lungi, dar este o piesă care, într-un fel, este mai jucăușă, e o piesă mai tinerească și am vrut să găsesc un contrast față de Mendelssohn și Dvorak, care să prezinte lucrurile puțin mai jucăuș, mai tineresc.


Cum decurge colaborarea cu Horia Mihail?

Foarte bine. Ne-am întâlnit pentru prima dată săptămâna aceasta. Nu l-am cunoscut dinainte, dar e foarte ușor de colaborat, e foarte clar, foarte precis.


Rahmaninov a fost compozitorul abordat și în colaborarea cu Orchestra Filarmonicii din New York, atunci cu Daniel Trifonov solist. Luând în considerare și acest moment, care sunt concluziile pentru anul 2015 în ceea ce vă privește?

Am dirijat foarte mult Rahmaninov anul acesta, chiar și săptămâna care urmează mă duc să dirijez în Los Angeles un program tot de Rahmaninov, cu Dansurile simfonice și Concertul de pian nr.2. Eu iubesc foarte, foarte mult să dirijez Rahmaninov. El a avut și o colaborare foarte strânsă cu Orchestra din Philadelphia, unde eu activez ca dirijor, și acolo avem în biblioteca noastră foarte multe partituri lăsate de Rahmaninov. De fapt, chiar piesa pe care am dirijat-o cu Filarmonica din New York, Insula morților, este o piesă la care eu am găsit partituri pe care Rahmaninov le-a lăsat din 1929, când el a înregistrat piesa aceasta cu Philadelphia… e partitura lui, în care el a schimbat orchestrație, nuanțe, note, chiar ritmuri și le-am încorporat în ceea ce am cântat în New York.

Fiecare colaborare este ca și cum m-ați pune să-mi aleg unul din copiii mei preferați… Fiecare are puncte foarte frumoase, are și puncte mai dificile, dar pot să vă spun că dintre piesele pe care le-am dirijat anul acesta, poate că cele care-mi rămân mai mult în inimă… am făcut Misa Solemnis de Beethoven, care mi-a rămas foarte imprimat în inimă și-n minte deoarece am făcut-o chiar acum, recent, după tot ce s-a-ntâmplat și la Paris și... absolut felul în care trăim azi și modul în care nu putem ajunge la un punct comun pe plan internațional. În ultimele zece minute ale piesei Beethoven are un singur mesaj "Donna nobis pacem, pacem, pacem…" și corul strigă, după aceea cântă foarte încet, după aceea foarte expresiv, dar este o strigare către pace și o strigare către unitate în lume care cred că mi-a rămas ca o amprentă foarte puternică pentru mine.


Ce urmează în 2016?

În 2016 urmează să fac muzică. Același lucru. Să vizitez foarte, foarte multe orchestre. Sunt multe locuri în care mă reîntorc în America, la orchestrele mele cu care colaborez - Philadelphia, Chicago - și de-abia aștept să mă reîntorc și în Europa. Voi veni la Dresden Staatskapelle în luna iulie, într-un debut pe care-l aștept cu mare entuziasm. Voi fi la Filarmonica cehă în luna mai. Sunt multe proiecte foarte frumoase. Sigur, de-abia aștept, mă voi reîntoarce la București foarte regulat. În primăvară voi veni aproape în fiecare lună.

Interviu realizat de Lucian Haralambie