Arhivă : Interviuri Înapoi

Concert Alexandru Bălănescu în București

Publicat: joi, 28 Mai 2015 , ora 11.59

Violonistul și compozitorul Alexandru Bălănescu susține joi, 28 mai 2015, de la ora 20.00, un concert la Fratelli Studios. Se împlinesc 10 ani de la lansarea albumului Alexandru Bălănescu - Maria T și cu această ocazie producția - muzică și suport video - ajunge și la București. Concertul este prilej de lansare și pentru patru dintre albumele lui Alexandru Bălănescu, reeditate de Universal Music România: Possessed (1992), Luminitza (1994), coloana sonoră Angels & Insects (1995) și Maria T (2005).


Cum a apărut Proiectul "Maria T" și cum a fost el privit de casa de discuri Mute în urmă cu zece ani?

Am căutat surse de inspirație din muzica tradițională românească și mi-am adus aminte că în copilărie am fost foarte impresionat de cântecele Mariei Tănase și am început să cercetez despre viața ei și ce-a lăsat ca înregistrări. Am făcut o cercetare foarte adâncă și am descoperit niște compoziții inspirate de anumite cântece și am lucrat materialul în multe feluri diferite, câteodată fiind inspirat de textul cântecelor, câteodată de elemente melodice sau ritmice, chiar și câteodată folosind înregistrările vechi ca bază de creație a unor compoziții noi. Casa de discuri Mute, care era în acel moment casa de discuri a Cvartetului Bălănescu, a fost foarte bucuroasă de acest proiect. Am avut libertate artistică totală acolo să propun ce proiecte mă interesau și chiar a avut succes acest disc, influențând multe colaborări în film, în lumea dansului, în teatru. Mă bucur foarte mult că Universal a preluat aceste discuri și avem și proiecte noi cu dânșii; sunt foarte emoționat de această colaborare.


A evoluat în vreun fel acest proiect - omagiul adus celebrei Maria Tănase în decursul acestui deceniu?

Da. Când prezentăm un spectacol cu acest proiect, acum suntem bineînțeles la alt nivel decât la început. Se rafinează întotdeauna materialul când îl rodezi, când îl cânți în diferite contexte și în diferite locuri în lume. Interesant, cântăm într-un loc în care am vrut să ne îndepărtăm de ambianța clasică pentru cvartet, am vrut să fie un context de multimedia, de spectacol și unde publicul poate să fie foarte apropiat de noi.


Se vorbește din ce în ce mai mult despre acest tip de muzică pe care o propuneți alături de nume importante ca Philipp Glass, Michael Nyman, muzician cu care ați colaborat în trecut, sau Olafur Arnalds - crossoverul. Este o formă potrivită de a începe aprofundarea muzicii clasice?

Da, absolut! Eu cred în legături între diferite câmpuri de activitate muzicală. Nu m-am limitat niciodată la unul sau alt gen de muzică și am studiat mult muzica clasică. Însă am fost întotdeauna interesat de improvizație, de jazz, de muzică electronică, de muzică de avangardă și întotdeauna am încercat să găsesc legături în aceste genuri de muzică. Dar, întotdeauna, la rădăcină cumva a rămas foarte importantă muzica românească, muzica tradițională. Pentru mine, eroii în muzică sunt Enescu, Bartok, Stravinski - mari compozitori care au studiat muzica tradițională și și-au însușit limbajul muzicii tradiționale și cumva au creat limbajul lor personal pe această bază. Acesta este modelul pentru mine.


Pentru că ați vorbit de George Enescu - în 2015 marcăm cei 60 de ani de la trecerea lui în eternitate. Este muzicianul care va fi subiectul noului disc Alexandru Bălănescu. De ce este Enescu potrivit pentru muzica crossover?

Am vrut să completez un cerc de discuri care au avut subiect întâlnirea mea cu muzica românească. Primul disc a fost "Luminitza", care a fost inspirat de muzica tradițională din diferite regiuni ale țării. După aceea, Maria Tănase - "Maria T" și am zis să completez acest cerc cu marele geniu din punct de vedere clasic de data aceasta - George Enescu. Este interesant că și el, după cum știm, a fost foarte influențat de muzica tradițională și, cumva, în alt domeniu, Enescu este un alt vârf al geniului muzical creativ românesc, cum a fost și Maria Tănase. De asta am vrut să mă adresez lui, să mă întâlnesc cu el pe câmp muzical și pentru mine însumi să dezvolt perspectiva muzicală.


Garabet Avakian și Ștefan Gheorghiu sunt doi dintre profesorii dumneavoastră. Aveți un sfat rostit de ei, în acea vreme în care vă formați, pe care ați dori să-l transmiteți tinerei generații de violoniști?

Am avut marele noroc să lucrez cu maestrul Avakian, care de obicei nu avea ca elevi copii, dar în cazul meu și al Silviei Marcovici a făcut excepție. După aceea, când dânsul a murit, Ștefan Gheorghiu a preluat clasa lui. Am avut mare, mare noroc să fiu format de acești mari profesori. Tot ce fac acum le datorez, ce pot să spun… Nu știu dacă în ziua actuală mai există așa mari profesori în țară, nu sunt la curent cu situația în învățământ. Cred că această legătură specială cu vioara în cultura muzicală română continuă, în corzi în general, și muzicienii români sunt foarte iubiți și foarte respectați în toată lumea.


Concertul din această seară de la Fratelli Studios este un prilej de lansare a reeditării proiectului Maria T, dar și a altor trei discuri - Possessed, Luminitza și coloana sonoră a peliculei Angels&Insects. În câteva cuvinte, ce cuprind aceste trei albume și v-aș ruga să adresați și o invitație publicului de a participa la concert.

Aceste trei albume împreună cu discul Maria T sunt, cumva, toate aspectele și într-un fel foarte diferite a diferite ale simțului meu muzical. Angels&Insects este pe o linie mai clasică; Possessed, din contră, conține muzica marelui grup electronic Kraftwerk, care sunt părinții muzicii electronice; Luminitza este impresia mea când m-am întors în țară, la începutul anilor '90, după o foarte lungă absență, de peste 20 de ani. A fost un moment foarte emoționant când am avut dreptul să mă întorc în țară și să reînnoiesc legăturile cu oamenii care-mi erau foarte buni prieteni și cu familia mea și, în general, cu cultura românească. Toate acest discuri spun o poveste despre viața mea, istoria mea personală.

Invit publicul să vină la acest eveniment ieșit din comun, să fim împreună pentru această experiență.

Interviu realizat de Lucian Haralambie