Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianistul austriac Rudolf Buchbinder

Publicat: joi, 14 Mai 2015 , ora 14.22

În 14 mai are loc în Grădina Palatului Schönbrunn din Viena un nou concert din seria Sommernacht, o tradiție de 12 ani. Evenimentul este oferit gratuit tuturor vienezilor și turiștilor de către prestigioasa Orchestră a Filarmonicii locale, condusă de această dată de Zubin Mehta. Anul acesta, solist este pianistul austriac Rudolf Buchbinder, renumit mai ales pentru atenția acordată creației beethoveniene, apreciat atât pentru interpretările sale, cât și pentru cercetările muzicologice.

Am stat de vorbă, prin telefon, cu artistul în vârstă de 68 de ani, subiectul central al discuției noastre fiind relația actuală dintre artiști și public.


Maestre Buchbinder - sunteți solistul concertului în aer liber oferit de Filarmonica din Viena. Cântați pentru prima dată în această serie de concerte?

La Schönbrunn da, aici se cântă o singură dată. În fiecare an există un alt program, cu un alt solist și un alt dirijor. (n.red. Există și o excepție - Zubin Mehta a mai condus acest concert în anul 2005).


Acest concert nu se adresează publicului obișnuit de la Musikverein, pentru că prin intermediul evenimentului Filarmonica vieneză urmărește un țel cultural foarte actual: acela de a-și lărgi spectrul de ascultători, de a face muzica clasică atractivă cât mai multor oameni. Cum vă imaginați dumneavoastră publicul din grădinile palatului Schönbrunn?

Este foarte important să încercăm să distrugem acest zid care există încă între artiști și public. Important, de asemenea, pentru noi, artiștii de muzică clasică, este să încercăm să câștigăm public nou, mai ales din rândul tinerilor. Una dintre problemele cu care ne confruntăm acum este sistemul școlar, în care se predă mult prea puțină muzică. Nu mai există acea tradiție în care cultura, artele în general, ocupau un loc central. De aceea noi, muzicienii, trebuie să încercăm să creăm o punte și să dărâmăm aceste bariere.


Nu îmi imaginam că situația se prezintă astfel, mai ales pentru că vorbim despre Viena, una dintre capitalele muzicii. Credeți, totuși, că acești tineri sunt interesați într-o oarecare măsură de cultură?

Asta putem doar presupune. Dar pe mine, de exemplu, nu trebuie să mă întrebe nimeni, atunci când am concert cu orchestra, dacă accesul tinerilor, al copiilor este permis la repetiții, în sală. Ei TREBUIE să vină. Și dacă măcar un mic procent dintre aceștia e impresionat și ajunge să iubească muzica, acesta este un mare câștig pentru viitor.


Vorbim despre un concert gratuit, cu program relativ lejer, susținut în aer liber de unii dintre cei mai importanți muzicieni ai momentului. În general credeți că elita ar trebui să facă un pas înapoi, spre public, sau publicul ar trebui să tindă spre sfere mai înalte, să facă doi pași în sus?

Nu e nevoie ca elita să meargă în jos, datoria ei însă ar fi să subvenționeze cât se poate de mult arta în general și muzica în cazul nostru și de a o aduce în fața oamenilor tineri. Asta este responsabilitatea elitei. Atunci tineretul are automat de câștigat și în felul acesta urcă o treaptă în plus.


În martie ați cântat cu aceeași orchestră vieneză ambele concerte pentru pian de Brahms. Pentru acest concert în aer liber ați ales o altă partitură- Concertul de Grieg. De ce?

Acest concert de la Schönbrunn stă sub semnul țărilor și al muzicii scandinave, așa că am ales Grieg, bineînțeles. Brahms a fost cântat în cadrul unui proiect special în care ambele concerte au fost înregistrate live, urmând să apară pe compact-disc și pe DVD.


Așteptați un alt fel de energie din partea publicului în acest concert în aer liber?

Nu, nu. Eu am în repertoriul meu aproximativ 50 de concerte pentru pian și orchestră. Tocmai am cântat la Zürich concerte de Mozart, puțin mai devreme am cântat cu Zubin Mehta Brahms, cu Mariss Jansons Beethoven 3, deci îmi place foarte mult să cânt mereu altceva.


Am citit despre toate aceste apariții scenice și pe pagina dumneavoastră de Facebook. Sunteți personal implicat în rețelele social media, găsiți că e un mod de comunicare important în zilele noastre?

Încerc, pe cât posibil, să susțin acest lucru inclusiv financiar, donez, de asemenea, foarte mulți bani diverselor organizații. Trebuie să încercăm mereu să ajutăm, oricum ceea ce facem este infim.


Cum arată agenda dumneavoastră pentru următoarele luni?

Susțin un recital în cadrul Wienerfestwochen la Viena, apoi cânt la Festivalul de la Edinburgh integrala sonatelor pentru pian beethoveniene, toate cele 32, deci - o premieră pentru acest festival - apoi voi înregistra la Dresda, în compania Capelei de Stat din oraș. Cam așa arată programul meu din vară. Mult de lucru, slavă Domnului!


Deci acesta este secretul tinereții dumneavoastră!

Da, voi face asta cât voi trăi, toată viața!

A consemnat Irina Cristina Vasilescu