Arhivă : Interviuri Înapoi

Janko Zsolt - este dirijorul Orchestrei de Cameră Radio

Publicat: miercuri, 11 Martie 2015 , ora 11.12

Miercuri, 11 martie 2015, are loc un nou concert al Orchestrei de Cameră Radio. Soliști vor fi violonista Cristina Anghelescu și oboistul Adrian Petrescu. Cei doi vor interpreta partiturile solistice ale Concertului BWV 1060 în do minor pentru oboi, vioară și orchestră de Johann Sebastian Bach. Programul mai cuprinde Uvertura op. 32 "Hebridele" de Felix Mendelssohn și Simfonia I op. 11 în do minor semnată de același compozitor. La pupitrul dirijoral se va afla Janko Zsolt, cel care a afirmat despre colaborarea cu Orchestra de Cameră Radio:


Nu știu când am fost ultima dată aici - au trecut cred că doi sau trei ani -, dar m-am întors cu mult drag. Și orchestra cred că m-a primit cu drag, cel puțin prin faptul că evoluează de la repetiție la repetiție. E o plăcere să lucrez cu ei; ei sunt profesioniști, au dorință de a cânta cât mai bine, îmi pun întrebări interesante din care îmi dau seama că sunt interesați și ăsta este cel mai bun lucru.


Soliștii concertului din această seară sunt Cristina Anghelescu și Adrian Petrescu. Vorbim de un dublu concert de Bach. Cum vedeți dumneavoastră dialogul dintre aceste două instrumente?

Eu cred că cele două instrumente - și vioara, și oboiul, având capacități tehnice foarte dezvoltate și un suntet, mai ales la oboi, mai strident, se asociază foarte bine. Cred că expresivitatea pe care ne-o oferă și vioara și oboiul reprezintă ceva aparte și, poate, de asta a ales Bach aceste două instrumente pentru solo.


Diferă într-un fel pregătirea pentru un dirijor atunci când vorbim de un dublu concert?

Nu neapărat. Și cred că… de exemplu, acest concert poate fi cântat și de alte instrumente, sunt sigur că sunt transcripții. Este un material muzical pe care trebuie să-l învăț indiferent de instrument și, fiind acompaniat de o orchestră de coarde, pe mine mă interesează să încercăm să găsim acele culori care sunt în concordanță cu sunetul oboiului și cu sunetul viorii.


Programul este completat de două lucrări de Felix Mendelssohn scrise la șase ani distanță. Care sunt punctele comune ale materialului sonor?

Punctele comune nu sunt foarte multe. Simfonia a fost scrisă la vârsta de 15 ani - prima simfonie, foarte tânăr -, însă nu ne dăm seama că este scrisă de un copil. Dramatismul care este în această simfonie… dacă doar ascultăm și nu știm, credem că este scrisă de cineva care are 25, dacă nu 30 de ani cel puțin. Este foarte interesant că după această simfonie, în șase ani, Mendelssohn a evoluat foarte mult. A făcut un pas spre muzica programatică aproape, pentru că uvertura "Hebridele" de fapt e ca o pictură; vedem în fața noastră acele stânci și vedem și auzim zgomotul mării. E cvasi o muzică programatică, cvasi o lucrare poate chiar impresionistă în anumite momente. Diferența între cele două lucrări este foarte mare. Simfonia este mai aproape de lumea lui Mozart - clasic și prin formă și prin orchestrație -, însă "Hebridele" e o altă lume. Se vede că Mendelssohn, în cei șase ani, a călătorit mult, a văzut mult, și-a însușit foarte multe. Se vede în lucrarea asta că în acei șase ani el a crescut parcă douăzeci. Eu cred că Mendelssohn a fost un copil minune ca și Mozart și asta se dovedește prin această simfonie, o simfonie plină de frumusețe, energie… e, de fapt, o capodoperă. Iar uvertura e o călătorie și cred că ne place să călătorim. Așa că să ascultăm cu drag această uvertură Hebridele. Iar dublul concert e o bijuterie, nu am ce să vă spun altceva; e o bijuterie cu părțile diferite, cu acel adaggio foarte frumos. O să fie un concert frumos și nu numai o călătorie în lumea muzicii, ci și o călătorie în sine.

Interviu realizat de Lucian Haralambie