Arhivă : Interviuri Înapoi

Concert aniversar Ansamblul Game la Universitatea Națională de Muzică din București

Publicat: luni, 16 Februarie 2015 , ora 12.53

"Ansamblul de Percuție GAME al Universității de Muzică din București s-a născut la 13 februarie 1995 - data primului concert. Numele său provine de la prima lucrare dedicată formației de către compozitorul Liviu Dănceanu. Dacă ar fi să definesc în câteva cuvinte ansamblul pe care îl conduc, acestea ar fi: educație, exercițiu intelectual, plăcere de a face muzică împreună, necesitate." Astfel descrie percuționistul Alexandru Matei grupul pe care îl păstorește de două decenii. La ceas aniversar, Game invită publicul vineri, 20 februarie 2015, de la ora 19.00, în Sala George Enescu a Universității Naționale de Muzică din București pentru a sărbători împreună cei 20 de ani trecuți de la prima manifestare. Detalii ne oferă Alexandru Matei.


Care sunt momentele importante din acești 20 de ani?

E o poveste lungă. Sigur, 20 de ani poate să fie puțin, poate să fie mult. Vreau să definim cumva termenul "Game", pentru că o să vedeți că se leagă lucrurile, în sensul că Liviu Dănceanu, în urmă cu 20 de ani, scria o piesă care chiar așa se intitulează "Game", care înseamnă "joc". Aud în dreapta și-n stânga game, e corect și game, până la urmă suntem într-o zonă muzicală - gamă de sunete, gamă de culori, mai ales când vorbim de percuție. Sugestia lui Liviu a fost să preluăm titlul primei lucrări dedicate ansamblului. Game înseamnă joc. Or, jocul, pentru mine și pentru toată lumea cred, pentru orice om, este un lucru foarte important. Atunci când nu ne mai jucăm, nu mai existăm. Or, fiecare concert al nostru în cei 20 de ani n-a ieșit ieșit din zona asta a jocului, dar un joc extrem de serios. Atunci când faci o lucrare de orice compozitor - mă gândesc acum de Incantation a lui Ștefan Niculescu… joc, joc, dar e vorba de Ștefan Niculescu. Dar nu e o excepție Ștefan Niculescu. Jocul are niște reguli nescrise… uitați-vă la copii cum se joacă… joacă fotbal și dacă unul nu știe să lovească mingea sau e dat afară sau se retrage el… sunt niște reguli care trebuie respectate. Și atunci mi-e foarte greu să marchez un moment. Pentru mine, fiecare concert este un eveniment, pentru că dincolo de faptul că sunt concerte, să nu uităm că e vorba de un ansamblu alcătuit numai din studenți, nu este o componență de sine stătătoare. Studenții vin, stau patru ani, șase ani sau mai mult, nouă ani, în Universitatea noastră, după care pleacă și vin alții. Cred că în 20 de ani au cântat 50 de studenți. Mai are o latură, repet, e un ansamblu de studenți și eu urmăresc și latura pedagogică. Chiar dacă finalitatea repetițiilor și a muncii noastre de cele mai multe ori se finalizează cu apariția pe scenă, mie mi se pare că și asta este un examen pentru studenți. Să dai acest examen joi, de la 19 la 21, cu public… juriul nostru este publicul. Și atunci, fiindcă mă întrebați de evenimente… fiecare concert mă pune pe mine, ca profesor, și pe studenți în anumite situații în care urmărim să cântăm cât mai bine ceea ce este scris și să învățăm cât mai mult. Poate să fie o lucrare de un nivel mai scăzut, dar un student să se lovească de o situație de care se va lovi toată viața și atunci e un lucru foarte important. Pentru mine, fiecare concert este un eveniment și o bucurie.


Întâlnirea aceasta aniversară cu publicul va avea loc vineri, la Universitatea Națională de Muzică din București. Ce ați pregătit pentru cei care vor fi în sală?

Mi-am dorit ca acest concert să fie cumva un eveniment familial. M-aș bucura foarte mult să fie public cât mai numeros și dacă e și publicul lui Bartok, o să fie și mai bine. Știți care e publicul Bartok? Cel care nu are studii de specialitate. Bartok spune că un compozitor trebuie să se gândească în permanență să compună pentru public. Un instrumentist trebuie în permanență să aibă în vedere să cânte pentru public. "Public", își definește Bartok cuvântul, "este cel care nu are studii de specialitate". Dirijor, instrumentist, muzicolog… el este deja specialist și muzica nu trebuie scrisă, spune Bartok, și cântată pentru specialiști, ci pentru public. Sigur, aici, când vorbim de concertele noastre cu ansamblul de percuție, ne referim într-un procent de 99% la muzica modernă și contemporană, un limbaj cumva mai dificil, dar nu e chiar așa. Aproape în toate concertele s-a verificat că publicul lui Bartok, după un concert în care s-a cântat muzică modernă și contemporană, nu iese chiar speriat din sală, ba dimpotrivă. Și atunci, mi-aș dori să fie cât mai mult public și, mai ales, la concertul de vineri mi-aș dori să vină cât mai mulți prieteni care sunt, au fost și sper să fie apropiați deja fenomenului - eu așa îl simt - GAME; pentru că aici au fost, pe lângă efortul meu și al studenților… în toate generațiile s-au pus în mișcare foarte multe energii. Mă gândesc aici la compozitori, la muzicologi, la toate laturile astea care, până la urmă, definesc muzica.

Interviu realizat de Lucian Haralambie