Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu mezzosoprana Roxana Constantinescu

Publicat: joi, 12 Februarie 2015 , ora 14.20

Prezentă în importante centre muzicale din Europa și Statele Unite ale Americii, mezzosoprana Roxana Constantinescu se află în această perioadă la Opera din Zurich pentru o serie de spectacole cu opera "Norma" de Vincenzo Bellini în care interpretează rolul Adalgisa. Despre producția care poartă semnătura regizorului Robert Wilson, Roxana Constantinescu a declarat:


Este vorba despre o reluare a unei noi montări a lui Robert Wilson care a avut loc în 2011, dar nu s-a mai cântat de atunci. Deci a fost un revival al acestei producții. Am deschis seria de spectacole în 31 ianuarie, iar pentru mine seara respectivă a reprezentat un triplu debut, pentru că am debutat în rolul Adalgisa, am debutat la Opera din Zurich și a fost o primă colaborare cu maestrul Fabio Luisi.


Cum vi se pare această producție?

Este o producție specială. Este pentru prima dată când am lucrat cu Robert Wilson. Desigur, faima i-o cunoșteam, este un maestru al esteticii. Arta luminii, culori, forme abstracte, gestică stilizată - toate aceste elemente se regăsesc în producțiile lui. A fost cumva dificil să mă obișnuiesc cu acest fel de rigiditate scenică pe care el o cere interpreților, pentru că nu este susținătorul interpretărilor realistice și psihologice. Tot ce l-a interesat vizual a fost ca efectele să fie asociate muzicii și asta nouă ne-a pus oarecare probleme la început, dar produsul final se pare că a fost de un impact vizual special și… da… într-un final am acceptat și noi genul acesta de concept.


Înțeleg că este un concept mai modern?

Este abstract, este modern, nu se întâmplă nimic din ceea ce s-ar numi regia naturală, firească, nu există relații între personaje, totul este bazat pe o coregrafie a mâinilor și o expresie specifică feței. Atât. În rest, accentele se pun doar pe frumusețea vocală și pe frumusețea muzicii, frumusețea sonoră. El spune că nu vrea decât să creeze spații, care să corespundă atmosferei sonore.


Costumele sunt create în consecință, probabil?

Exact. Costumele, mulți ar spune că sunt cumva, probabil, luate dintr-un episod Star Trek, dar din nou, având în vedere că este un maestru al luminii și al efectelor speciale, de fapt este o înșiruire de tablouri și impactul vizual este foarte puternic și este pozitiv primit de către public.


Chiar dacă nu există o relaționare între personaje, v-aș ruga să ne spuneți cum a fost colaborarea cu interpreții, cu dirijorul?

Am să încep cu dirijorul, pentru că el este și cel care m-a ales pentru această producție, Fabio Luisi. M-am simțit foarte bine sub bagheta lui, pentru că este sensibil, elegant, flexibil și am avut libertatea să încerc - deja suntem la al patrulea spectacol - câteva ceva nou în fiecare seară, fără a mă lovi de rigiditatea lui, ceea ce este desigur, foarte important. În rolul titular se află Maria Agresta, o soprană italiană, cu calități vocale, de expresie minunate, este o voce plină, o voce moale, o voce de o culoare întunecată, să zic, dar și cu lumină atunci când este nevoie. A reușit să acopere toate culorile necesare unui personaj atât de complex, precum Norma și evident și lungimea rolului nu este tocmai de colo. Da, este o soprană și o artistă pe care o apreciez și o admir din tot sufletul. În rolul lui Pollione, tenor a fost Marco Berti, de asemenea un nume cunoscut lumii noastre. A făcut față acestui rol, acestui erou și ne-am înțeles bine. Cel mai important pentru mine, a fost să împletesc vocea cu cea a Mariei Agresta, să fiu o oglindire a Normei în cele două duete. Adalgisa a fost scrisă inițial pentru o soprană, deci a fost o provocare cumva vocală, dar mi-a făcut mare plăcere să abordez aceste duete cu Maria Agresta, pentru că vocile pare-se s-au împletit foarte bine, ne-am potrivit în culoare. Mai avem încă trei spectacole, sperăm că vor merge nespus de bine. Toată atenția noastră și toată concentrarea noastră a fost asupra esteticii și frumuseții vocale, iar publicul chiar a iubit acest spectacol. Am avut parte de aplauze foarte frumoase.


Ce urmează pentru Roxana Constantinescu după această serie de spectacole?

Aici vom termina la sfârșit de februarie. Chiar la jumătatea lunii martie am concerte cu Missa în do major, de Beethoven, la Calgary, apoi zbor direct la Tel Aviv, pentru un debut în Fenena din opera "Nabucco", sub bagheta maestrului Daniel Oren, urmează concerte la Budapesta și Viena, cu opera "Siroe" de Hasse și din nou, Adalgisa, în "Norma", de această dată la Veneția, în teatrul La Fenice, în mai și iunie, anul acesta.

Interviu realizat de Jeanine Costache