Arhivă : Interviuri Înapoi

Pianista Alina Azario: 'Cred că e vorba de ideal și, în același timp, de perseverență și tenacitate'

Publicat: vineri, 9 Ianuarie 2015 , ora 14.32

Discul cu lucrări de Rameau și Debussy semnat de pianista română Alina Azario, apărut în martie 2014 la casa A@A Records, a obținut cele mai multe voturi ale publicului în cadrul campaniei Radio România Muzical "Votează discul de muzică clasică al anului 2014" și a fost declarat "Discul de muzică clasică al anului 2014 în România." Alina Azario, născută în 1983 la Piatra-Neamț, și-a încheiat de curând studiile de doctorat la Hochschule für Musik und Theater din Hamburg, la clasa reputatului Evgheni Koroliov. A început să cânte la pian la vârsta de 6 ani; la 10 ani susținea primele sale recitaluri, iar la 15 ani se bucura de oportunitatea de a-și continua studiile la Paris. Au urmat premii la importante concursuri internaționale, concerte și recitaluri la festivaluri de renume. În 2011, Alina Azario apărea alături de violonistul Renaud Capucon pe coloana sonoră a filmului «Poulet aux prunes» realizat de Marjane Satrapi («Persepolis») si Vincent Paronnaud. În august 2014, Alina Azario a organizat la Sibiu prima ediție a Festivalului "Clara Haskil".

Alina Azario, la începutul anului 2015, se află în orașul care a adoptat-o în ultimii ani, la Hamburg, în Germania.

Discul tău a fost declarat de vizitatorii site-ului și ascultătorii postului Radio România Muzical "Discul de muzică clasică al anului 2014". Felicitări! Cum primești această veste?

Mulțumesc foarte mult. Pentru mine este o mare plăcere, o mare onoare, dar și o surpriză să fiu desemnată ca fiind câștigătoarea "Discului de muzică clasică al anului 2014". Chiar nu mă așteptam la o asemenea veste și, evident, e un mod foarte plăcut pentru a începe noul an. De asemenea, acest lucru înseamnă foarte mult pentru mine. Fiind plecată de foarte mult timp din țară, înseamnă cumva că publicul român îmi deschide brațele, mă primește acasă și-mi apreciază munca. Și da, este un sentiment extraordinar de plăcut pentru mine. Mulțumesc publicului și Radio România Muzical pentru această campanie minunată.


Ce crezi că a convins publicul să voteze discul tău?

Nu pot să-mi explic foarte exact, cred că nici nu trebuie să încerc să găsesc eu explicații. Evident că selecția CD-urilor a fost extraordinar de largă; au fost muzicieni pe care-i admir, marile nume ale muzicii clasice actuale - mă gândesc la Barenboim, Martha Argerich, Nelson Freire, Mitsuko Uchida, chiar Piere Laurent Aimard -, foarte multe nume impresionante care au fost în competiție. Nu mă pot compara cu ei și, pur și simplu, cred că publicul român m-a votat deoarece mi-a dat o șansă, fiind vorba despre primul meu disc… Sper că și repertoriul pe care l-am ales - Claude Debussy și Jean Phillipe Rameau - a deschis curiozitatea publicului pentru un repertoriu poate mai puțin cunoscut, așa cum este muzica lui Rameau. Pentru mine a fost o mare surpriză și rămâne un sentiment foarte special de a mă întoarce acasă cu primul meu disc.


În ce a constat campania de promovare a acestui disc apărut pe piață în 19 martie 2014?

A fost o campanie de promovare a discului prin intermediul recitalurilor. De asemenea, discul a fost făcut cunoscut în România și prin intermediul festivalului pe care l-am inițiat în țară, la Sibiu, în august-septembrie - Festivalul Internațional "Clara Haskil". Promovarea festivalului s-a îmbinat cu cea a discului meu și probabil că acest lucru a ajutat de asemenea pentru a face cunoscut publicului acest disc. Evident, Radio România Muzical a contribuit foarte mult în promovarea acestui disc și țin să vă mulțumesc. Așa îmi explic faptul că discul a avut o rezonanță frumoasă în țară.


Pe de altă parte, fiind vorba despre o campanie desfășurată on-line, și ce s-a petrecut on-line cred că a fost important.

Absolut, da. Evident. Să nu uităm rețelele sociale.


Ce date concrete ne poți oferi despre acest disc?

Geneza lui este legată de relația pe care eu o am ca interpret cu repertoriul pe care-l cânt, în primul rând. Mai ales când vine vorba de primul disc, cred că alegerea oricărui interpret se îndreaptă spre repertoriul de predilecție. La mine a fost evident faptul că am cântat foarte mult, foarte intens, foarte des muzica franceză și nu a trebuit să caut foarte mult. Chiar și pofta pe care o aveam de a realiza în primul disc ceva legat de muzica franceză, a fost un sentiment foarte intens pentru mine. Eram sigură că neapărat vroiam să-l interpretez pe Claude Debussy. Nu știam exact ce - eu am interpretat cam tot ce a scris Debussy pentru pian -, dar m-am oprit asupra acestor preludii, asupra celui de-al doilea caiet de preludii, pe care-l apreciez în mod deosebit. Aceste preludii au fost terminate în 1913, eram la aproape 100 de ani de la crearea lor și m-am gândit că era o ocazie de a reînnoi interpretarea lor. Combinația pe care am făcut-o, cu Rameau, cu Suita în la, a fost una care a rezultat din mai multe întâmplări… până la urmă, decizia s-a cristalizat ca fiind cea mai naturală, cea mai potrivită pentru acest disc. Așadar, am considerat foarte interesant să combin muzica barocă franceză cu impresionismul. Acestea sunt cele două epoci cele mai importante ale muzicii franceze și această combinație s-a dovedit funcțională și pe disc și, de asemenea, în concerte.


Când, cum, cu cine ai înregistrat discul?

Discul a fost înregistrat în luna octombrie a anului 2013, în studiourile NDR, ale radioului german de aici, din nordul Germaniei. CD-ul a fost înregistrat în Rolf Liebermann Studio, o sală foarte frumoasă în Hamburg. Înregistrarea a fost făcută timp de trei zile și inginerul de sunet care s-a ocupat de acest proiect, Helmut Burk, este un inginer de sunet pe care îl apreciez în mod deosebit. Am fost extraordinar de bucuroasă și de onorată că am avut ocazia să colaborez cu el. El a lucrat până acum, de foarte mulți ani, pentru casa de discuri Deutsche Grammophon, deci are o estetică a sunetului specială, este un artist. Până la urmă, orice interpret în studioul de înregistrări evident că își face meseria de artist, dar post-producția unui CD este foarte importantă. Tehnologia a evoluat foarte mult în ultimii ani și precizia și talentul unui inginer de sunet se aud pe rezultatul unui CD. Cred că domnul Burk a făcut o treabă extraordinară și ne-am înțeles foarte bine, a fost o experiență foarte intensă pentru mine ca interpret, ca muzician, dar și o experiență umană frumoasă, deoarece am întâlnit foarte multe persoane interesante în cadrul acestui proiect. Apoi, Casa A&A Records din România a preluat partea de distribuție, producția discului și promovarea. De asemenea, parteneriatele care au fost făcute cu Radio România Muzical și Radio România Cultural au ajutat la promovarea acestui disc în România. Și așa am ajuns la lansarea discului pe 19 martie 2014. Cam acestea au fost etapele de realizare ale discului.


În prezent discul se găsește numai în România?

În străinătate discul a fost difuzat prin prisma postului de radio NDR. Din păcate nu am avut timpul și energia necesare, pentru că m-am ocupat și de Festivalul de muzică clasică de la Sibiu, pentru a căuta parteneriate aici. Deci, discul nu se poate cumpăra din păcate în Germania. E păcat, dar o viață avem și nu le putem face pe toate!


Să facem acum un scurt portret al Alinei Azario, un artist al cărui nume era practic necunoscut până anul trecut, până să apară acest disc. Dar iată că în ultimul an ai avut foarte multe proiecte aici, în România, și unele dintre ele, foarte frumoase. Așadar, detaliază-ne puțin.

Anul trecut a marcat într-adevăr întoarcerea mea în România și pe scena din România în primul rând cu lansarea primului meu disc, dar și datorită faptului că am reușit să pun pe picioare prima ediție a Festivalului Internațional "Clara Haskil", care s-a ținut la Sibiu, între 29 august și 4 septembrie 2014. Este un proiect la care am lucrat foarte intens în ultimii doi ani și jumătate. Ideea de a aduce acasă un festival nou de muzică clasică, care să sărbătorească și să aducă un omagiu marii pianiste Clara Haskil, m-a făcut să îmi găsesc timpul, energia și nervii necesari pentru a realiza acest proiect. Evident, în acest proiect au fost implicate foarte multe persoane care au crezut și au vrut să-și aducă aportul și susținerea unui proiect care era, practic, la început doar un ideal, neavând bugetul și resursele necesare pentru a pune pe picioare acest proiect de una singură. Mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în acest proiect. Bucuria pe care am avut-o pe parcursul festivalului, în timpul acelor șase zile în care muzicieni din străinătate, dar și muzicieni români au colaborat și au cântat pe scena Sălii Thalia, a fost pentru mine ceva extraordinar. Ca interpret am fost tot timpul pe scenă, în fața publicului, iar atunci, în timpul festivalului, pentru prima dată făceam parte din organizare și a fost un sentiment extraordinar să ascult piese pe care am vrut să le programez, la care am ținut; a fost o emoție specială pentru mine să fac parte și din public și să văd că acest proiect a devenit realitate. Sper, de asemenea, că acest proiect va avea loc și în continuare, în 2015. Pregătim deja ediția a doua a festivalului și sper ca acesta să crească frumos.


Alte proiecte de viitor legate de concerte, eventual, de un al doilea disc?

Există un proiect pentru un al doilea disc în colaborare cu violonista Marina Chiche, care adoră muzica lui Enescu. Avem împreună un proiect pentru a scoate un al doilea CD. Eu, sinceră să fiu, mă bucur foarte mult de fiecare dată când am ocazia să fac muzică de cameră. Ca pianist concertist ești mai tot timpul singur și bucuria de a fi pe scenă cu altcineva și de a face un CD sau un alt proiect de muzică de cameră este ceva la care țin foarte mult. Momentan pregătim, am descifrat deja anumite piese. Urmează concerte în Germania în primăvară, în vară de asemenea, pregătirea festivalului care va avea loc în toamnă, de data aceasta la sfârșitul lunii octombrie… și, da, viața mea din Hamburg, care mă solicită de asemenea ca profesor, dau ore de pian - am angajament pentru doi ani la Hochschule für Musik und Theater din Hamburg - este o viață palpitantă, solicitantă, dar proiectele pe care le-am realizat anul trecut mi-au umplut inima de bucurie și sper să continue totul cât mai bine și cât mai mult.


Sigur că după un an atât de agitat, cu atât de multe realizări, te uiți în spate și spui… care a fost secretul pentru aceste realizări, ce te-a învățat acest ultim an care cred că a fost unul dintre cei mai intenși din viața ta?

În primul rând cred că am învățat să nu las nimic pe ziua de mâine. A fost un an atât de solicitant încât dacă aș fi lăsat lucruri nesfârșite, neterminate, s-ar fi acumulat imediat un munte de muncă și nu aș fi reușit să fac față atâtor proiecte în paralel. Tenacitatea a fost necesară, dar și idealul. Cred că nu ne putem orienta nicăieri în viață dacă nu avem o țintă, un țel frumos. Și țelul meu a fost un ideal, acela de a crea acest festival de muzică clasică în România. Am plecat de la zero, de una singură. Cred că acest ideal a fost mult mai puternic și mult mai intens decât toate dificultățile întâmpinate pe parcurs. Cred că dragostea de frumos și dragostea pentru muzica clasică, dorința de a împărtăși cu publicul momente unice prin prisma muzicii clasice, cred că acest lucru m-a ajutat și ne-a ajutat pe toți cei din echipă să mergem mai departe și să facem posibil acest lucru. Cred că e vorba de ideal și, în același timp, de perseverență și tenacitate. E această îmbinare care a făcut posibilă realizarea proiectelor.

Interviu realizat de Cristina Comandașu