ACUM:
7.00
Allegro... de sărbătoare
Urmează: 9.50 Promo
Apoi: 9.54 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Audio. Requiemul German - la Sala Radio

Publicat: vineri, 5 Decembrie 2014 , ora 11.38
Requiemul german de Johannes Brahms este opusul pe care Orchestra Națională Radio și Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia, îl vor interpreta vineri, 5 decembrie 2014, în cadrul concertului susținut în Studioul "Mihail Jora". În posturi solistice evoluează soprana Cigdem Soyarslan și baritorul Ionuț Pascu, iar la pupitru va sta Sascha Goetzel.


Pentru a doua oară în 2014 sunteți pe scena Sălii Radio. Cum decurge colaborarea cu acești muzicieni?

Îmi place foarte mult să lucrez cu acești muzicieni - orchestra și corul - pentru că, în opinia mea, ei au un mod foarte cald de a face muzică. Totul vine din suflet, transmit foarte mult prin muzica pe care o fac. Nu toate ansamblurile pot face asta. Sunt orchestre care au alte calități - posed o tehnică excepțională sau au o culoare aparte. Îmi place să fac muzică în compania Orchestrei Naționale și a Corului Academic Radio. Zâmbim în timpul repetițiilor și începem această călătorie prin lumea sunetelor. După ce am colaborat în stagiunea trecută, pentru a doua simfonie a lui Gustav Mahler, avem și mai multă încredere unii în ceilalți, ceea ce ajută. Nu forțăm absolut nimic, totul vine cât se poate de natural. Lucrăm doar la culoare, frazări și articulații. E o atmosferă plăcută. Aștept cu nerăbdare concertul.

Acest tip de colaborare l-am avut de fiecare dată atunci când vine vorba despre muzicienii români. Am fost și la Cluj-Napoca și la Timișoara. Pun foarte mult suflet în ceea ce fac. Cântă mai mult cu sufletul și încearcă de fiecare dată să facă muzică din inimă. E nemaipomenit. Dacă toți muzicienii din lume ar încerca să facă la fel ca în România poate că am avea concerte mult mai interesante peste tot. Se simte că românilor nu le place doar să cânte notele din partitură. Nu au o interpretare simplă, matematică. Am sentimentul, poate și datorită tradiției interpretative importante din România, că ei vor să creeze un limbaj al lor muzical. E în sufletul și în cultural lor și asta e fantastic.


Prima audiție românească a Recviemului German a avut loc chiar în interpretarea Orchestrei Naționale Radio în 24 noiembrie 1966. Care este istoricul acestui opus atunci când ne raportăm la dvs?

Eram violonist în Orchestra Filarmonicii din Viena atunci când am cântat pentru prima dată acest Recviem. Apoi l-am dirijat în Statele Unite, eram atunci la pupitrul unei orchestre alcătuite din studenți. Apoi în Austria. După mine, este una dintre cele mai spirituale lucrări scrise vreodată. Sunt requiem-uri scrise în stilul romano-catolic, iar la Handel și Bach găsim o abordare protestantă. Muzica are o însemnătate importantă. În cazul lui Brahms este, după mine, o muzică scrisă mai mult pentru noi, pentru oameni, decât pentru Dumnezeu. Cum spuneam, este una dintre spirituale lucrări scrie vreodată asta și datorită textului ales de compozitor. Tehnic nu este neapărat dificil dar nouă, muzicienilor, ne oferă o experiență incredibilă și cred că asta se aplică și pentru public. E o muzică ce nu poate fi controlată. Vine spre tine și în același timp mereu a fost în jurul tău și chiar când s-a încheiat ea continuă cumva să existe. Are o incredibilă legătură cu umanitatea. Ne învață că nu suntem niciodată pierduți, mereu vom exista dar poate nu așa cum conștientizăm noi în acest moment. E fascinant!


Cum a decurs dialogul cu dirijorul Dan Mihai Goia și cei doi soliști?

E important să ne împărtășim opinia în ceea ce privește abordarea acestei lucrări. În final, trebuie să găsim un limbaj muzical comun. Dacă dirijorul nu comunică și mă refer aici nu doar la cei 3, ci și la Orchestră și Cor, atunci este foarte dificil ca ei să îl simtă aproape. E important ca această legătură să existe pentru că doar atunci cei din fața dirijorului pot da tot ce au mai bun. Este una dintre responsabilitățile dirijorului. E drept, există mai multe variante pentru a obține acest rezultat dar cred că dacă vorbim ne ușurăm această muncă și înțeleg și ei mai ușor. Din nou, muzica este un limbaj și noi trebuie să ajungem să discutăm pentru a obține un discurs comun. Muzica nu înseamnă doar să cântăm ci să ne exprimăm la fel.


Aveți un mesaj pentru ascultătorii noștri?

Se apropie Crăciunul, așa că o să profit de această ocazie să le transmit celor care se bucură de viață să-și petreacă timpul și să-și direcționeze energia și către cei care nu sunt atât de fericiți. De aceea și în concertul din această seară îmi direcționez toată energia către cei care au nevoie de un moment frumos. Eu unul sunt foarte fericit, sunt foarte noroc și vreau să-mi transmit energia pozitivă către cei care au nevoie.

Interviu realizat de Lucian Haralambie