Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. 'Piano Colours' - un recital Sergiu Tuhuțiu

Publicat: miercuri, 3 Decembrie 2014 , ora 10.25

Un program 100% romantic - totul sub genericul "Piano Colours" - aceasta a fost propunerea pianistului Sergiu Tuhuțiu pentru recitalul susținut miercuri, 3 decembrie 2014, la Sala Radio.


De ce "Piano Colours"?

"Piano Colours" e un proiect pe care eu l-am mai făcut, dar într-o altă formă - cu invitați, pe parcursul a doi ani, tot în București, începând din 2011. După ce m-am mutat la Londra mi-a fost mult mai greu să continui la București din cauza distanței și a dificultății de a-l organiza de acolo. "Piano Colours" reprezintă această totalitate sau diversitate a culorilor emoționale pe care pianul e capabil mânuit să le transmită, să le împărtășească cu ascultătorul, cu publicul în cazul unui concert live. În special m-am gândit foarte mult în cazul acestui recital la repertoriul romantic și m-am gândit la asta pentru că romantismul a fost primul moment în istoria muzicii în care s-a spart cumva bariera manifestării emoționale, a libertății de manifestare a emoțiilor și a sentimentelor în general. A fost o mare revoluție din punctul aceasta de vedere. Și coloristica perioadei romantice privită din această perspectivă e o revoluție și e ceva ce a depășit parametrii de până atunci.


Pentru că vorbim de romantism, de ce aceste lucrări? Care sunt culorile?

Sunt multe contraste aici. Una din temele la care m-am gândit este efemeritatea omului și condiția lui de luptă permanentă cu destinul, cu viața; până la urmă, și singurătatea, și efemeritatea sunt caracteristice condiției umane. Ori, și Studiul "Eroica" de Liszt și Sonata lui Chopin, a doua, sunt piese care vorbesc într-un fel sau altul despre lupta omului. Până la urmă erou este și soldatul, erou este și omul singur care trăiește o viață în pustiu sau retras la țară și trăindu-și viața nedepinzând de nimeni și, în același timp, având atât de puține mijloace la dispoziție pentru a-și trăi viața. Erou este și cel care luptă cu o boală. Sunt atât de multe aspecte ale acestui lucru, încât nu poate să nu te atingă. Există o întreagă zonă de legendă despre erou - începând de la simbolistica religioasă a eroului, a lui Salvator Salvandus, până la cel mai concret înțeles posibil, la eroul din război. Când ne gândim "eroi, erou", până la urmă cea mai telurică semnificație e cea a celui sacrificat pe câmpul de luptă.


Este aceasta și lucrarea preferată a pianistului Sergiu Tuhuțiu, din programul din această seară?

Îmi plac toate, de aceea le-am și ales. Îmi plac foarte mult și Sonetele de Liszt - două lucrări de o poetică extraordinară. Îmi place foarte mult și Andante Spianato și Marea Poloneză - e una din lucrările ele preferate. Nu pot să spun că una îmi place mai mult decât cealaltă. Îmi plac în mod diferit, însă le-am pus laolaltă tocmai pentru că ele creează acest binom contrastant între condiția de luptă a omului și condiția de iubire și de împlinire a omului la nivel pământesc. Pentru că, până la urmă, Sonetele de Liszt vorbesc foarte mult despre un patos al iubirii pământești. Dacă citim cele două sonete pe care au fost compuse aceste lucrări ale lui Liszt - nr. 47 și 104 - ele vorbesc despre expresia iubirii unui bărbat pentru o femeie. Sigur, în condițiile în care nu este aproape sau nu este pe deplin împlinită acea iubire, sau punctată din punct de vedere al împlinirii afective în plan concret, dar ele vorbesc despre o iubire umană, între două persoane… și atunci, e acest binom al singurătății și al întâlnirii cu celălalt. Sunt cele două polarități; cam pe aici văd eu că se învârte destinul omului, în general.

Interviu realizat de Lucian Haralambie