Arhivă : Interviuri Înapoi

'5 minute de muzică clasică' în județul Călărași

Publicat: miercuri, 29 Octombrie 2014 , ora 12.13
Bica Simion, inspector educativ din partea Inspectoratului Școlar Județean Călărași

În opinia dumneavoastră, care sunt avantajele implementării unui astfel de proiect în școlile noastre?

Ar fi multe. În primul rând simt și ei muzica. În al doilea rând, învață și ei ceva despre acești compozitori, despre acești maeștrii ai muzicii clasice. Pe urmă, în al treilea și nu în ultimul rând, îi disciplinează. Față de muzica pe care copiii, elevii în general o ascultă acasă sau chiar și la școală este o mare diferență. Muzica clasică nu este o muzică la întâmplare, nu este o muzică a gesturilor obscene, nu este o muzică să te îndemne la un lucru nepermis pentru educația din zilele noastre. După ce elevii au constatat că este bine sau nu este bine sau profesorii, în general, prin sugestiile lor pe care le oferă elevilor, consideră că mai trebuie să asculte; vedem și cum trebuie să ascultăm în continuare această muzică. În primul rând ar trebuie să se îmbunătățească condițiile, pentru că în multe școli din județul nostru nu există această posibilitate de a asculta muzică. Nu avem calculatoare, nu avem boxe, nu avem posibilitatea ca măcar pe un hol al școlii să existe un astfel de obiect în dotare.


E clar că din tot sistemul de învățământ sunteți cel mai aproape de profesori. Cum văd ei acest proiect, care sunt părerile lor? Apoi vă rog să-mi vorbiți despre feedback-ul pe care-l primiți de la elevi și de la părinți.

Pentru început a fost reticență din partea cadrelor didactice, că numai așa ceva nu ne mai trebuia. După aceea, au constatat că este frumos și bine ascultând muzică; îi deconectează și pe ei de la stresul puternic în care trebuie să-și desfășoare activitatea, pentru că trebuie să ne dăm seama la un moment dat că elevii din ziua de azi nu mai sunt elevii pe care i-am avut noi odată. Ei sunt vulnerabili, sunt nervoși, sunt agitați și condițiile care favorizează toate acestea sunt destule. Profesorii s-au adaptat în cele din urmă și la următorul pas dacă stăm să vorbim despre părinți este evident că au acceptat și ei și parcă a început să le și placă. Ar fi de acord ca acești copii să aibă acasă un CD, pentru că mulți dintre ei acasă au calculatoare, vorbesc despre cei din mediul urban, nu despre cei din mediul rural, dar dacă ar avea aceste CD-uri pe care să le asculte ar fi mult mai bine. Mulți dintre ei știu să-și caute pe internet, știu să-și acceseze, să-și pună la dispoziție tot ce vor. Alții sunt în curs de formare și nu este rău pentru ei.


Adriana Butoi, directorul Școlii Gimnaziale Tudor Vladimirescu

Ne-am bucurat să putem să implementăm la noi în școală proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică. Am beneficiat într-adevăr de sprijinul profesorului de muzică, profesor cu gradul I, un profesor foarte, foarte implicat în acitivitățile noastre școlare, domnul Radu Constantin și beneficiem într-adevăr de resursele materiale care ne permit implementarea proiectului. De asemenea, beneficiem și de copii deosebiți, de copii sensibili talentați, care au perceput cu plăcere și cu o sensibilitatea extraordinară ascultarea acestui gen de muzică. Ne bucurăm dacă ați găsit la noi în școală sprijinul și ceea ce v-ați dorit să realizați cu acest proiect. Promitem că vom continua și că vom realiza lucruri din ce în ce mai frumoase cu drag și cu implicare și cu responsabilitate, desigur.


Care este feedback-ul de la părinți? Ce spun despre proiectul acesta?

Și părinții sunt la fel de mulțumiți, pentru că acum mass media promovează o altfel de cultură, un alt fel de gen muzical, pe când, ceea ce propuneți dumneavoastră și ceea ce ați demarat prin acest proiect înseamnă într-adevăr sensibilizare, înseamnă cultură muzicală adevărată. Părinții sunt mulțumiți de impact, deoarece copiii pot descoperi ceea ce înseamnă muzica adevărată.


Radu Constantin, profesor de muzică la Școala Tudor Vladimirescu

Cum au reacționat elevii dumneavoastră prima dată la proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică?

În prima parte, n-au fost extrem de receptivi la ceea ce urma să facem, pentru că nu știau exact despre ce este vorba. Ulterior, copiii au dezvoltat cred eu, mai mult acest proiect și chiar s-au implicat foarte mult în el participând activ la acest proiect național, îl numim noi, deja.


Cu ce întrebări vin ei? A trecut proiectul Ascultă 5 minute de muzică clasică dincolo de sala de clasă?

Vin cu foarte multe întrebări, dar vin pregătiți și pentru ziua următoare când avem de ascultat o lucrare muzicală, dinainte stabilită, urmărim de fiecare dată site-ul. În mod sigur a trecut și de ușa clasei, pentru că acești copii merg acasă și vorbesc cu părinții lor despre ceea ce au realizat la școală în ziua respectivă. Sperăm nu numai un proiect de culturalizare, ci să îl vedem ca pe un proiect de formare a personalității copiilor și nu numai.


Profit de faptul că sunteți și dirigintele clasei și pentru că ați vorbit de părinți. Cu ce întrebări vin ei, ce feedback aveți de la părinți?

Am stat de vorbă și cu părinții și sunt destul de interesați de ceea ce urmează să asculte. Chiar am vorbit deunăzi cu niște părinți și chiar mă întrebau ce o să urmeze. Păi, nu știm acum, facem și noi un secret din asta, nu divulgăm chiar tot, pentru că atunci, curiozitatea nu va mai fi la fel de mare.


În opinia dumneavoastră, care sunt punctele forte ale proiectului Ascultă 5 minute de muzică clasică?

Punctele forte sunt foarte multe. În primul rând, faptul că acest proiect realizează o informare sau o culturalizare, nu numai a copiilor, pentru că înțeleg că acest proiect este implementat și în diferite supermarket-uri. Cum spuneam, nu numai o informare a copiilor, ci și o formare activă, a dezvoltării personalității, în general a copiilor.


Dan Felea, directorul Școlii Iancu Rossetti, Roseți

Domnule director, cum au reacționat elevii la prima lecție în care au auzit 5 minute de muzică clasică?

Elevii au fost foarte încântați; stăteau cuminți și ascultau cu drag muzica. Erau foarte atenți.


Ce schimbări ați observat?

Schimbarea nu vine de la lună la lună, probabil că o să fie pe parcursul unui an, doi, trei. Unii sunt mai liniștiți, unora le-a plăcut, altora nu. Mulți însă recunosc că muzica clasică este mai frumoasă și de o altă valoare. Părinții au fost și ei mulțumiți de idee, le-a plăcut. Mi-aș dori ca și în timpul orelor elevii să se asculte muzică clasică.


Margareta Deacu, director adjunct la Școala Gimnazială Nicolae Titulescu

Care sunt efectele acestui proiect Ascultă 5 minute de muzică clasică,asupra elevilor din școala dumneavoastră?

În primul rând, îi sensibilizează foarte mult pe copii, pentru că a-i forma pe copii și cu ajutorul muzicii este un lucru esențial în viața lor. Copiii devin mai buni, mai cuminți, mai sociabili. Copilul sensibilizat și modelat cu ajutorul acestor discipline artistice devine în mâna educatorului mai ușor de modelat, se dezvoltă anumite procese intelectuale care devin productive și la celelalte discipline, nu numai la disciplina muzică.


Se schimbă ei în vreun fel în momentul în care ascultă această muzică? Și dacă da, cum?

Sigur că da. Se schimbă în mod pozitiv. Îi observăm la clasă și vedem cum devin mai curioși, apar alte întrebări în afară de cele care sunt prinse în site-ul dumneavoastră și curiozitatea de a asculta și de a afla mai multe lucruri despre compozitorul respectiv din ziua în care s-a audiat un anume fragment.


Din câte cunoașteți până în prezent, această dorință de a asculta muzică clasică, trece dincolo de sala de clasă?

Eu cred că da. Sunt copii foarte buni. La noi cel puțin, în Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, sunt copii vin din medii bune unde și acasă se mai ascultă acestă muzică astfel că au destulă deschidere. Familiile lor îi susțin foarte mult și primesc informații în acest sens.


În ce fel vă ajută părinții?

Deocamdată, le-am spus în ședințele cu părinții despre ce este vorba. Impactul s-a simțit, pentru că feedback-ul l-am primit de la copii. Și ei au transmis exact și starea părinților și este una pozitivă.


Lucian Haralambie