Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violonista Patrycja Piekutowska

Publicat: vineri, 17 Octombrie 2014 , ora 10.24

Solista Orchestrei Naționale Radio din 17 octombrie 2014 este o apariție cu totul aparte! Înaltă, cu siluetă și alură de top model, captează imediat privirile muzicienilor și publicului. Inteligența ei radiază și magnetizează interlocutorul. Violonista pasionată de muzica lui Penderecki te cucerește de la prima replică…


Sunteți pentru prima dată în România?

Nu, locuiesc în România!


Cum așa? De când?

Din ianuarie! Soțul meu este diplomat. Este o mare plăcere pentru mine să cânt în acest concert, mai ales că am avut deja un recital la Ateneu, în luna mai. Deci este al doilea concert al meu aici, în România. Iubesc publicul de aici, este absolut minunat, iar Bucureștiul este…


Opiniile despre București sunt variate, împărțite… unii îl iubesc și i-au dedicat cântece... alții îi detestă. Cum vedeți dumneavoastră orașul nostru?

Vă pot spune că astăzi avem deja al șaptesprezecelea grup de prieteni polonezi care vin aici, deci asta poate dovedi cât de mult îmi place Bucureștiul. Mi-am invitat prietenii și toți cei care au venit își doresc să revină. Sunt înnebunită după acest oraș. Cred că este uimitor, atât de bine renovat, atât de frumos, are o energie specială. Oamenii sunt minunați. Chiar îmi place să fiu aici! Cu adevărat!


Știu că sunteți o mare admiratoare a muzicii lui Penderecki? Cum o receptați?

Pentru mine este un compozitor deosebit și asta deoarece sunt singura violonistă din lume care i-a interpretat integrala lucrărilor dedicate viorii și pianului, deci, în mod special, muzica sa de cameră este mai aproape de inima mea pentru că este complet diferită de muzica dedicată orchestrei. Interpretez muzica sa din 2001, deci sunt deja 13 ani în care au fost mai bine de 80 de concerte cu programe integral Penderecki. O altă explicație poate fi faptul că mie îmi place atât de mult muzica lui. Piesele pentru vioară și pian sunt create între 1953 și 2000 și sunt numai patru. Fiecare este atât de diferită, din perioade total variate ale limbajului său creator; este ca și când asculți patru compozitori diferiți. Și astă mă face să mă simt foarte specială pe scenă, atunci când le arăt oamenilor ceva ce nu știau, și îi pot acapara cu acea muzică. Eu consider că Penderecki este compozitor special și datorită faptului că la fiecare zece ani își schimă limbajul, stilul. Desigur, îl poți recunoaște întotdeauna, ca muzician poți spune: asta este Penderecki! Însă oamenii, în general, o consideră o muzică foarte dificilă, foarte stranie, foarte grea. Depinde care perioadă, iar eu am șansa de a arăta publicului variatele fațete ale lui Penderecki.


Ce ne puteți spune despre Capriccio, lucrarea pe care o interpretați?

Este o piesă neobișnuită deoarece nu se întâmplă foarte des să ai o creație pentru un ansamblu atât de mare, uriaș, cum este cel în cauză, aici. Sunt mai bine de 80 de muzicieni pe scenă, plus un solist și un dirijor!!! Sunt diferite instrumente, plus chitară bas, varietate mare de percuții dar… însă durează numai 13 minute! Este incredibil că un asemenea volum instrumental este etalat într-un timp atât de scurt. Timbral, se schimbă însă mult pe parcursul piesei, încât poate fi fascinant pentru public. Este dintr-o perioadă timpurie (1967); Penderecki a adăugat trei cadențe pentru vioară solo în 1993 și am avut onoarea să înregistrez această variantă nouă. Până acum, sunt singura care a realizat această versiune pentru Capriccio. Pot spune cu certitudine că nu există muzică prin care să nu convingi publicul. Este numai modul în care tu, ca artist, iubești acea muzică. Dacă tu crezi că interpretarea ta îi va captiva pe toți, atunci o va face. La fel sper că se va întâmpla și cu muzica lui Penderecki în București.

Interviu realizat de Ioana Goia