ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Allegro... de sărbătoare
Apoi: 9.50 Promo

Arhivă : Interviuri Înapoi

Noutăți despre Concursul Internațional 'George Enescu' și despre Festivalul 'Enescu' din 2015

Publicat: miercuri, 6 August 2014 , ora 15.37
Discuție cu Mihai Constantinescu, directorul Artexim, despre apropiata competiție ce are loc la București, între 6 și 27 septembrie 2014 (un eveniment care interesează publicul într-un mod mai aparte) dar și despre Festivalul Internațional George Enescu, ediția de anul viitor, a cărui deschidere, conform informațiilor anterioare, ar fi urmat să revină Filarmonicii din Berlin.


În momentul de față, perioada mare de desfășurare a concursului este comparabilă cu cea a festivalului propriu-zis…

Sperăm să ajungă și concursul la fel de important. Eu cred că deja a atins un nivel, sunt totuși 240 de candidați înscriși, ceea ce este foarte mult pentru un concurs aflat pentru prima dată separat de festival, în timpul festivalului erau niște motive pentru care tinerii aceștia ar fi venit și veneau cu un anumit scop, să și participe, dar să și vadă concertele din cadrul festivalului.


Și premiile sunt consistente….

Premiile sunt, să zic așa, pentru un concurs mediu, deci nu sunt premii foarte mari. Concursurile știți că sunt de premii și de contracte sau de turnee. Noi ne situăm la mijloc și ca premii și ca posibilitate a tinerilor de a evolua pe unele scene atât din țară, cât și din străinătate, dar acum începem încet, încet, să construim această a doua parte, partea de participare pe scene internaționale. Suntem în discuții cu niște fundații, tocmai pentru a sprijini participarea tinerilor pe scenele internaționale, dar și într-un concurs.


Și care ar fi perspectivele, în condițiile în care se concretizează ceea ce vă doriți?

Perspectiva este ca o parte dintre câștigători (sperăm să fie câștigătorii tuturor celor trei secțiuni) să aibă posibilitatea să evolueze pe scene din străinătate. Este un program pe care îl facem cu o fundație din Germania împreună cu Institutul Cultural Român. Suntem în perioada în care gândim inclusiv costurile acestei acțiuni, care este o premieră, din perspectiva scenelor românești, deja există acordul primit din partea a zece filarmonici din țară care sunt de acord ca laureații concursului să participe în cadrul stagiunilor de concerte. Este o acțiune de care se ocupă un tânăr dirijor, Cristian Lupeș și care pentru prima dată încearcă să închege aceste concerte ale laureaților. Sloganul, motto-ul concursului este România contează, o idee care a venit din partea PR-ului nostru, din partea Oanei Marinescu și din partea echipei sale iar prin acest slogan și prin acțiunile pe care noi încercăm să le desfășurăm, prin valoarea concursului, valoarea premiilor, orchestra participantă, dirijor ș.a.m.d., încercăm să impunem evenimentul pe piața concursurilor internaționale.


În privința participării publicului, trebuie spus că cine dorește se poate înscrie pentru a asista la momentele pe care concursul le presupune.

Noi am lăsat ușile concursului larg deschise, tocmai pentru ca și tinerii să-și vadă colegii în evoluție, pentru ca cei doritori să vadă tineri viitori mari artiști la începuturile lor. N-am vrut să punem o condiție financiară în această participare, de aceea am spus că participarea publicului este liberă dar, pentru că au fost între timp cereri destul de mari și întrebări destul de multe, am concluzionat că trebuie ca această participare, chiar dacă este gratuită, să se facă pe baza unor înscrieri. Înscrieri care se pot face pe site-ul festivalului și prin accesare și comanda respectivă și anunțarea participării în primul rând la concertele de la Ateneu. E vorba de recitaluri, semifinalele concursului și finalele care sunt cu concerte și concertul de gală din data de 6 septembrie. Concursul este pentru prima dată unul care se desfășoară pe o perioadă mai lungă decât de obicei, din motive destul de simple, dacă vă uitați la program, este vorba de o împărțire a acestei perioade pe secțiuni, pentru a nu se suprapune, pentru ca publicul să aibă posibilitatea să vadă și un violonist și un violoncelist și un pianist în toată această perioadă. Mai sunt zilele de respiro și pentru juriu, dar și pentru concurenți, pentru a trece de la o etapă la cealaltă, pentru a avea timp mai mult de pregătire și de reculegere pentru pregătire. Sunt zile pregătitoare și pentru concertele finale. Aceste lucruri ne-au fost solicitate și din partea juriului, ca și din partea concurenților, care într-o săptămână cât dura concursul înainte erau supuși unor eforturi extraordinare și fizice, pentru că trebuiau să reziste acea săptămână la cel mai înalt nivel, dar și din punct de vedere mental. Nu se poate face un concurs cu un repertoriu atât de greu în câteva zile.


Revenind la festivalul internațional George Enescu din 2015, înțeleg că aveți informații proaspete. Știm că va fi deschis anul viitor de Filarmonica din Berlin. Ce ne mai spuneți?

Nu va fi deschis de Filarmonica din Berlin dar aceasta vine în festival. Este pentru prima dată când vine, dar analizând împreună cu domnul Ioan Holender, directorul artistic al festivalului, toate programele propuse, vom începe totuși cu Orchestra Națională de Tineret, care este una dintre orchestrele reprezentative din România, dirijată de Kristjan Järvi, un carismatic dirijor tânăr, dintr-o celebră familie, cu un program care o include și pe Sarah Chang în acest program și care va avea ca lucrare de încheiere - sau ca cea mai importantă lucrare - Carmina Burana, într-o interpretare deosebită, avându-l și pe Cencic în distribuția celor trei cântăreți. Avem programul deja stabilit. Vom avea o conferință de presă la începutul lunii octombrie, de prezentare a programului, de prezentare a tuturor acestor elemente importante ale ediției viitoare, a costurilor, care sunt ceva mai mari din punct de vedere al prețurilor biletelor, a perioadei de desfășurare care va fi 30 august-20 septembrie. Formații sunt foarte multe, pentru că, dacă din punct de vedere al bugetului, bugetul s-a redus cu 25% iar perioada e mai scurtă cu o săptămână, am ținut împreună cu domnul Holender ca totuși nivelul participării să fie unul extraordinar. Încheiem cu Conzertgebouw, avem Filarmonica din Viena și London Symphony, Filarmonica din San Francisco, Royal Liverpool cu Petrenko, cu Simfonia a III-a de Enescu - iar un eveniment important -, patru evenimente deosebite din punct de vedere repertorial, Wozzek, Simfonia a VIII-a de Mahler cu Orchestra Națională Radio, opera din Munchen cu Elektra, prezentată pentru prima oară, Thielemann cu Staatskapelle - la fel,Thielemann pentru prima oară în România, Anne-Sophie Mutter și alții - unii dintre ei abonați, alții pentru prima oară în România.


Interviu realizat de Ștefan Costache