ACUM:
7.00
Allegro... de sărbătoare
Urmează: 9.50 Promo
Apoi: 9.54 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Ruxandra Donose - început de vară cu muzică de Strauss și înregistrări de muzică barocă

Publicat: miercuri, 2 Iulie 2014 , ora 15.00

Casa de discuri Deutsche Grammophon anunță lansarea, în 13 octombrie 2014, a albumului dedicat lucrării La Concordia de' pianeti, realizare redescoperită a compozitorului italian Antonio Caldara și care a fost astfel înregistrată în primă audiție mondială. La Concordia de' pianeti a fost scrisă pentru curtea împăratului Carol al VI-lea al Austriei. Între interpreți: contratenorul Franco Fagioli, tenorul Daniel Bewhle dar și mezzo-soprana Ruxandra Donose, interpreta rolului Giove. La conducerea orchestrei baroce La Cetra și a Ansamblului Vocal din Basel s-a aflat Andrea Marcon. Radio România Muzical vă va oferi spre audiție acest album în preajma datei lansării - 13 octombrie. Amănunte despre noua realizare discografică dar și despre muzica lui Richard Strauss, prezentată la "Covent Garden" din Londra - în următorul interviu:


Ruxandra Donose, vă mulțumesc pentru că ați acceptat să ne vorbiți despre o înregistrare în premieră absolută! Dar, pentru că vă aflați la Londra pentru o serie de spectacole cu opera Ariadna la Naxos de Richard Strauss, v-aș ruga să ne spuneți câte ceva despre această producție
.

Sunt aici și am o mare bucurie să fiu în această producție; pe de o parte pentru că este una dintre operele și rolurile mele preferate, compozitorul în Ariadna la Naxos, pe de altă parte, pentru că sunt aici, la Covent Garden, care este unul dintre teatrele de operă la care țin foarte mult și, nu în ultimul rând, pentru că lucrez pe scenă cu regizorul Cristof Loy și la pupitru cu dirijorul Antonio Pappano care sunt amândoi niște maeștri în domeniul lor. Este o producție care s-a făcut deja la Covent Garden acum câțiva ani și acum o reluăm, dar o reluăm în regim de premieră cu repetiții multe și toată lumea aici este cu atenția mărită, ca să zic așa. Mâine (21 iunie, n. red) avem repetiție generală și săptămâna viitoare premiera, urmează apoi încă cinci spectacole.


Este o regie clasică sau modernă?

Este o regie modernă. Modernă, dar se combină cumva cu o undă de clasicism, de tradiționalism mai ales în costume, dar și costumele se schimbă. Este o producție foarte bogată și vizual și cu foarte multe accente și comice, dar și dramatice, bineînțeles. Este o producție care are potențialul de a emoționa lumea în sală.


Ce ne puteți spune despre ceilalți interpreți, soprana Karita Mattila și toți ceilalți?

Karita Mattila este bineînțeles o cântăreață de mare renume și pentru vocea ei foarte frumoasă, dar și pentru felul în care crează personajele. Este o cântăreață cu multă personalitate. Ea își face debutul atât în opera Ariadna cât și în rolul Ariadnei și mărturisea că îi pare bine că nu a făcut debutul în acest rol mai devreme, pentru că de-abia acum simte că este cu adevărat pregătită să-l înțeleagă în toată dimensiunea lui și în toată bogăția lui. Despre ceilalți doi colegi în roluri principale, ca să zic așa - Zerbinetta este soprana canadiană Jane Archibald, și cu ea mă cunosc foarte bine pentru că am făcut deja Ariadna la Naxos împreună într-o altă producție, a lui Robert Carlson la Berlin, producție care apoi a fost preluată și la Copenhaga, unde din nou m-am întâlnit cu Jane Archibald, iar Zerbinetta este unul dintre rolurile ei de paradă. Este o Zerbinetta absolut minunată iar în rolul Bacchus este tenorul Roberto Sacca, pe care îl admir foarte mult în această postură, pentru că toată lumea știe că Bacchus este un rol extrem de greu, extrem de descoperit, toți tenorii se tem, toți tenorii cumva intră cu foarte mult dramatism în acest rol și nu puțini sunt aceia care își rup gâtul, la figurat, în el, iar Roberto îl cântă, îl cântă liric și frumos și scoate cele mai frumoase linii vocale, deci ascultându-l pe el cântând acel rol, nu ai impresia că este un rol greu, nu ai impresia că este un rol extraordinar de dramatic sau de care atât de multă lume se teme, ci pur și simplu asculți niște linii muzicale superbe!


Ruxandra Donose, vă doresc succes în seria de spectacole care va începe pe 25 iunie. Crème de la crème, se spune într-un comunicat, referindu-se la distribuția de pe discul cu opera lui Antonio Caldara, La Concordia de Pianetti. Ce ne puteți spune dvs.?

Acest comunicat mă onorează și ne onorează pe toți, însă cred că nu este foarte departe de adevăr. De ce spun asta? Pentru că sigur că Deutsche Grammophon a ales o distribuție foarte bună pentru a înregistra această operă. La Concordia de Pianeti de Antonio Caldara a fost practic redescoperită acum de către Andrea Marcon și orchestra sa cu care au făcut o insulă de Caldara în Dortmund, prezentând la începutul acestui an câteva concerte cu muzică de Caldara, între lucrări figurând și arii mai cunoscute dar și mai puțin cunoscute, muzică instrumentală și deci această operă care nu s-a mai interpretat de la premiera absolută care a avut loc acum aproximativ 300 de ani. Specialiști în Baroc au cântat în această operă și în concertul pe care l-am avut și pe înregistrare! Înregistrarea este oarecum live cu niște corecturi. Primul pe care vreau să-l numesc - pentru că a fost pentru prima dată când am lucrat cu el, îi știam deja renumele și când l-am întâlnit, practic mi s-a confirmat cu vârf și îndesat renumele pe care îl avea - este Franco Fagioli, considerat unul dintre cei mai buni contratenori din lume la ora actuală și care este o senzație vocală, fără doar și poate. Este un contratenor cu o voce înaltă, dar mai ales cu o voce care sună, el mi-a mărturisit asta, așa ca un fapt divers, mi-a spus: eu de fapt încerc să cânt ca tine, nu ca mine neapărat, dar ca tine, ca o mezzo-soprană. Pentru că vrea ca atunci când îl aude cineva să nu spună că este o voce de contratenor, ci vrea să spună că este o voce de mezzo-soprană. Și îi reușește. Are o voce de o puritate rară și niște coloraturi absolut fantastice. Deci într-adevăr, crème de la crème, pornind de la contratenori. Și ceilalți colegi, toți unul și unul, Delphine Galou, o contraltă franceză, Veronica Cangemi, care are deja o mare tradiție de cântat baroc…


Încă un contratenor, Carlos Mena?!

Da, și el, un contratenor cu o voce foarte impresionantă, cu totul diferită de cea a lui Franco, o voce mult mai tăioasă, dar de asemenea foarte, foarte bun; și basul Luca Tittoto, care are o voce impresionantă… O voce enormă, dar foarte mobilă în același timp. Sunt niște cântăreți unul și unul și toți sub bagheta lui Andrea Marcon - care este, așa cum știm, unul dintre primii specialiști în muzică barocă ai zilelor noastre.


Să le mai spunem ascultătorilor că acest disc se va lansa în luna octombrie…

Știam că trebuia să iasă în toamnă. Va fi al treilea CD pe anul acesta. Primul a fost cel cu Tamerlano de Handel, care a apărut puțin mai devreme. Urmează un CD cu arii franceze romantice și iată din nou unul cu muzică barocă, Antonio Caldara, La Concordia de Pianetti, la Deutsche Grammophon, în octombrie.


Ruxandra Donose, vă mulțumesc și vă urez succes în toate proiectele pe care le realizați!

Mulțumesc foarte mult!


Interviu de Jeanine Costache