Arhivă : Interviuri Înapoi

Violonistul Alexandru Tomescu încheie stagiunea Filarmonicii 'George Enescu' și va fi decorat cu Ordinul 'Steaua Italiei' în grad de Cavaler

Publicat: miercuri, 2 Iulie 2014 , ora 11.04
Stagiunea curentă a Filarmonicii "George Enescu" se încheie, iar concertul din 2 iulie 2014 marchează preluarea Președinției rotative a Uniunii Europene de către Republica Italiană. Cu această ocazie, Alexandru Tomescu va interpreta Concertul nr. 2 pentru vioară și orchestră de Niccolò Paganini sub bagheta dirijorului Gian Luigi Zampieri. Programul muzical al serii include, de asemenea, uvertura operei "Coțofana hoață" de Gioachino Rossini și poemul simfonic "Pinii din Roma" de Ottorino Respighi. Alexandru Tomescu, solist-concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio România, va fi decorat, cu această ocazie, cu Ordinul "Steaua Italiei" în grad de Cavaler pentru merite deosebite în promovarea culturii italiene. Distincția îi va fi oferită violonistului de către Ambasadorul Italiei la București, Diego Brasioli, din partea Președintelui Republicii Italia, Giorgio Napolitano. La Radio România Muzical puteți asculta acest concert în transmisiune directă. Cu ocazia acestui eveniment, am avut plăcerea de a realiza un interviu cu violonistul Alexandru Tomescu.


Sunteți în această săptămână solistul care încheie stagiunea curentă a Filarmonicii George Enescu. Mai mult decât atât, evenimentul marchează preluarea președinției rotative a Uniunii Europene de către Republica Italiană. Ce vă leagă de această țară?

Ca orice muzician sunt legat genetic, aș spune, de cultura și de muzica italiană, fiindcă toți termenii muzicali, toate indicațiile muzicale care se regăsesc în partitură sunt în limba italiană și mă rog, mai mult decât atât, am participat de mai multe ori la concursul Paganini de la Genova, pe care l-am și câștigat la un moment dat, am cântat pe vioara lui Paganini. Primul meu concurs internațional câștigat a fost tot în Italia, la Cità di Stresa, au urmat multe alte concursuri, festivaluri, deci în Italia mă simt ca acasă și mă bucur foarte mult că avem ocazia de a sărbători prin muzică un astfel de moment festiv.


Programul serii este dedicat repertoriului muzicii italiene și veți interpreta concertul nr. 2 de Paganini. Cum ați ales această lucrare?

Concertul 2 de Paganini îmi este foarte drag, fiindcă îl cunosc, îl cânt de când eram copil aș putea spune. Este o lucrare extrem de spectaculoasă, care se potrivește foarte cu acest aer sărbătoresc al întregului eveniment. Concertul se încheie cu celebra "La campanella", acea parte în care vioara este în dialog cu "campanella" - clopoțel. Paganini este unul dintre compozitorii mei preferați. În 2011 am cântat toate cele 24 de Capricii, integrala Capriciilor, pe care de altfel o voi și prezenta din nou pe 9 iulie, publicului din București și la alte festivaluri în Italia peste vară. Pe muzica lui Paganini mă simt ca acasă.


Colaborați cu această cu această ocazie, cu dirijorul Gian Luigi Zampieri. Este o premieră?

Da, pentru prima dată cântăm împreună. Dânsul am înțeles că este extrem de pasionat de compoziție. Are mai multe aranjamente orchestrale. Chiar mi-a spus că vrea să facă anumite corecturi în partitura Concertului 2 de Paganini, corecturi care ar fi binevenite, fiindcă e plină de greșeli de tipar. Sunt sigur că va fi o colaborare cât se poate de naturală, de firească. Muzica lui Paganini are un caracter de operă, deci va fi un fel de operă cântată la vioară.


Un alt moment important al serii este decorarea dumneavoastră cu Ordinul Steaua Italiei în Grad de Cavaler pentru merite deosebite în promovarea culturii acestei țări. Ce înseamnă această distincție pentru dumneavoastră?

Este în primul rând o foarte mare surpriză. Este și o mare onoare pentru mine să fiu recompensat astfel pentru ceea ce am făcut eu în direcția culturii italiene. Este o bucurie cum spuneam și o onoare. Aștept cu mare nerăbdare acest moment. E o premieră în viața mea.


Este printre primele concerte cu orchestra, pe care le susțineți după Turneul Național Stradivarius. Privind retrospectiv, cum a fost această serie de evenimente?

Turneul Stradivarius a fost o descoperire și o revoluție muzicală pentru mine. A fost primul eveniment de amploare pe care l-am făcut împreună cu pianistul rus Eduard Kunz, cu care nu sunt doar vecin, ci și foarte bun prieten. Am redescoperit împreună muzica lui Serghei Prokofiev și am prezentat-o, de multe ori în premieră, publicului din România, într-o serie de 12 concerte. Spuneam, am redescoperit și am reinventat totul practic, programul a fost viu de la un concert la altul. Am făcut noi și noi experimente, deci nu ne-am cantonat într-un model prestabilit și acesta să-l prezentăm peste tot. Prokofiev, pentru cei care l-au ascultat deja, știu că este o muzică extrem de intensă, extrem de pasională, foarte solicitantă, nu doar pentru interpret, ci și pentru cel care ascultă și n-are cum să te lase indiferent. Aș spune că nu doar i-am lăsat indiferenți pe ascultători, ci i-am și câștigat de partea muzicii clasice și de partea lui Prokofiev.


Aveți un program plin de evenimente și în continuare. Care ar fi câteva dintre acestea?

Imediat după încheierea stagiunii la Filarmonică, Integrala Paganini, pe 9 iulie, tot la Ateneul Român, după aceea Integrala Paganini la festivalul Ravello din Italia, apoi un alt festival în Elveția, unde o să cânt cu o pianistă de origine română care trăiește în Germania, Alina Azario. Împreună cu Eduard Kunz vom cânta Prokofiev și în Italia și vom și înregistra cu această ocazie. Va fi un CD live, care va fi probabil lansat în toamnă. Apoi în luna septembrie voi deschide concursul internațional George Enescu, aici la București, cu un concert cu Filarmonica. Sfârșitul lunii va însemna festivalul RadiRo, unde o să cânt concertul de Richard Strauss, cu ocazia aniversării a 150 de ani de la nașterea sa. Apoi în octombrie-noiembrie voi avea multe turnee în străinătate cu cvartetul Ad Libitum, o nouă de înregistrări și anul îl voi încheia cred în America, printr-un turneu la New York, la Washington și bineînțeles fără a rata Carnegie Hall.


Interviu realizat de Andreea Chiselev