ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu violistul Igor Naidin, membru al Cvartetului Borodin

Publicat: vineri, 30 Mai 2014 , ora 10.04
În 29 mai 2014 a figurat în program un unic concert - cel susținut de binecunoscutul cvartet Borodin, o prezență plină de prestanță în lumea internațională a muzicii de cameră, un cvartet înființat în 1945 la Moscova care de-a lungul timpului a avut membri personalități recunoscute. Astăzi, membrii Cvartetului Borodin sunt violoniștii Ruben Agaronian, Serghei Lomovski, violistul Igor Naidin și violoncelistul Vladimir Balșin.

Cu doar câteva minute înainte de debutul recitalului din 29 mai, am stat de vorbă cu violistul Igor Naidin.


Cvartetul Borodin - prima dată în România, aici la Sibiu. Care sunt primele impresii?

Cvartetul Borodin nu este prima dată în istoria sa în România, dar într-adevăr suntem prima dată aici în perioada postcomunistă. Suntem foarte bucuroși să fim aici, în acest oraș încărcat de istorie, în această parte a României atât de importantă și plină de tradiție, cum este Transilvania. În ceea ce privește Sibiul, vechiul Hermannstadt, ne-am îndrăgostit de el imediat. Ne-am plimbat pe străzile din orașul vechi și am admirat aceste clădiri în care vezi o parte a istoriei europene; ne plac oamenii și atmosfera. Am înțeles că este unul dintre cele mai bune momente din an să fii la Sibiu, în luna mai. Totul a mers foarte bine; chiar dacă nu este un oraș mare, iată că aici există un festival în care muzica de cameră este la loc de cinste - felicitări lui Christian Badea pentru ideea acestui festival.


Îl cunoașteați deja pe Christian Badea?

Nu personal, dar sigur că auzisem de el, pentru că este un nume foarte cunoscut în muzica clasică de astăzi. De aceea, când am primit invitația de a veni aici, am acceptat imediat, chiar dacă am fost chemați foarte târziu. S-a potrivit însă să avem puțin timp liber.


Propuneți două programe diferite la Sibiu: unul a fost în 27 mai, altul în 29 mai.

Da, primul program a cuprins lucrări a doi compozitori pe care-i iubim în mod deosebit - Beethoven și Șostakovici. În 29 mai, am ales un program care să meargă cu tema festivalului, Amadeus, de aceea avem Haydn, de exemplu. A fost un program pe care l-am agreat cu organizatorii - unele piese le-am propus noi, altele au fost cerute de Christian Badea. Deci, avem Haydn, reprezentantul tipic al primei școli vieneze, dar avem și Anton Webern, din cea de a doua școala vieneză. Cântăm și Schubert și Brahms, doi reprezentați tipici pentru romantismul german.


Sunteți implicați și în activități alături de tineri muzicieni...

Da, a fost un workshop, nu un masterclass: a fost interesant să cântăm împreună cu acești tineri. A fost o repetiție, pur și simplu, nu un soi de lecție, adică noi să le spunem ce să facă și ei să execute.


Cvartetul Borodin are una dintre cele mai îndelungate istorii, din muzica clasică, cred: aproape 70 de ani. Ce este vechi și ce este nou în actuala formulă a Cvartetului Borodin?

Cred că e o întrebare mai curând pentru publicul și criticii care au urmărit acest cvartet de-a lungul timpului. Oamenii diferiți care au cântat în acest cvartet au adus lucruri diferite; noi însă credem în răspunsuri, în tradiție, într-un stil aparte. Nu pot să definesc ce înseamnă "stilul Cvartetului Borodin" pentru că noi nu cântăm pentru a obține un stil - fiecare dintre cei care au cântat în acest cvartet a construit o imagine personală, iar stilul rezultat cred că trebuie să fie descris de critici.


Cântați în Sala festivă a Bibliotecii Astra din Sibiu...

Da, este o sală minunată pentru muzica de cameră; sigur, este parte dintr-o bibliotecă, însă o percepem ca pe o minunată sală de muzică de cameră.


Și în final, un mesaj pentru publicul care va asculta acest interviu la radio.

Iubiți muzica clasică, în special muzica de cameră, pentru că muzica de cameră, în special cea pentru cvartet de coarde, este cea mai aproape de sufletul unui compozitor, spațiul unde compozitorul se dezvăluie cu adevărat, așa cum uneori nu o face în muzica simfonică.

Cristina Comandașu