ACUM:
13.00
De ieri și de azi din arhiva Orchestrelor Radio

Urmează: 14.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 14.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu pianista Alina Azario

Publicat: marți, 8 Aprilie 2014 , ora 13.23
În această seară pianista Alina Azario va susține un recital în Sala Bizantină a Palatului de Béhague din Paris. La vârsta de 15 ani, Alina Azario (născută la Piatra-Neamț) începe studiul pianului la Paris sub îndrumarea profesorilor Jacqueline Bourgès-Manoury, Jasmina Kulaglish și Christophe Bukudjian. În paralel, beneficiază de sfaturile unor artiști de renume, printre care Elisabeth Leonskaya, Boris Berman, Jacques Rouvier, Théodore Paraschivesco, Gery Moutier, Laurent Cabasso și Tibor Szasz.

În prezent, Alina Azario este studentă la clasa celebrului pianist Evgeni Koroliov, la Hochschule für Musik und Theater din Hamburg (Germania) în ciclul «Konzertexamen» (doctorat), după ce a absolvit anterior, studiile de masterat cu cele mai înalte distincții, în 2010, la aceeași facultate. Din octombrie 2010, ea desfășoară activitate pedagogică în calitate de profesor de pian la Hochschule für Musik Hamburg.

În ianuarie 2011 înregistrează împreună cu Renaud Capuçon și Berlin Score Orchestra coloana sonoră a filmului "Pui cu prune" (O iubire persană), de Marjane Satrapi și Vincent Paronnaud.

Până în prezent, a fost invitată să cânte în mai multe festivaluri, printre care Piano aux Jacobins (Toulouse, Franta), Schleswig-Holstein Musik Festival (Germania), Kneipp-Musik-Festival (Germania), Les harmonies (Franța), Festival de Mayanne (Franța), Festivalul Constantin Silvestri (România), Piano fortissimo (Franța). A colaborat cu dirijori de prestigiu, printre care Ovidiu Bălan, Dietmar Graf (Germania), David Marcian, Janko Zsolt, Ovidiu Marinescu (S.U.A.) Emily Freeman Brown (S.U.A.) și cântă adesea cu Orchestra Simfonică a Filarmonicii "Oltenia" din Craiova, Orchestra Națională Filarmonică din Sibiu, Orchestra Națională Filarmonică din Vidin (Bulgaria). A efectuat înregistrări pentru mai multe posturi radio, printre care Deutschlandradio Kultur și Norddeutscher Rundfunk (NDR).


Alina Azario, în această seară la Paris, în Sala Bizantină, vei încânta publicul cu câteva dintre interpretările tale deosebite și mai ales cu opusurile la care ții foarte mult. În ce constă programul acestei seri
?

Vă mulțumesc în primul rând pentru invitație. Concertul din seara asta va fi compus din repertoriul clasic pe care l-am înregistat acum recent pentru primul meu CD, deci va fi vorba de Claude Debussy și Jean Philippe Rameau. Voi păstra muzica franceză în cadrul concertului de la Paris.


Și anume, care sunt lucrările?

Suita în la de Jean Philippe Rameau și de Caietul al II-lea al Preludiilor de Debussy. Programul nu va fi interpretat în întregime, pentru că va fi prea lung, dar am ales o combinație care să fie mai scurtă și în același timp, concentrată așa pentru public. Sper să fie un concert reușit.


Va fi nu numai un recital, dar va fi și lansarea acestui disc, pe care ascultătorii din România au avut deja ocazia să-l întâlnească pe frecvențele Radio România Muzical. A fost dificilă realizarea acestui disc?

Cred că orice înregistrare este pe undeva dificilă. Nu cred că există vreun muzician care să meargă la o înregistrare fără să fi trecut printr-un anumit proces de macerare a pieselor și de studiu intens, deci cele trei zile sau cele trei, patru zile pentru cei care au șansa de a înregistra pe o perioadă mai lungă. Acele zile sunt evident momente foarte intense și câteodată chiar dificile. Ca muzician nu ești niciodată mulțumit de rezultat atunci când înregistrezi. Pentru mine, cele trei zile de întregistrări au fost practic mai interesante decât poate trei luni de lucru intens la instrument. E ceva foarte interesant atunci când înregistrezi.


De ce Jean Philippe Rameau și Claude Debussy reuniți pe același disc?

Am vrut să reflectez puțin în acest disc marea influență pe care a exercitat-o muzica barocă în arta lui Debussy. Debussy a fost un mare admirator al lui Jean Philippe Rameau și chiar în aceste Preludii, în Caietul doi care a fost terminat în 1913 sunt multe elemente, chiar elemente de dans care apar în Suita de Rameau și elemente de compoziție proprie, care fac un apel la muzica barocă și înspecial la cea a lui Jean Philippe Rameau. Deci am vrut să oglindesc cumva muzica barocă franceză, cu muzica impresionistă.


Alina Azario, ce va urma după acest popas parizian?

Vor urma concerte în Portugalia și în Berlin în luna aprilie, apoi mă întorc în București în luna mai, cu un concert, la Institutul Francez, concerte de muzică de cameră în vară, destul de mult program nou de învățat mă așteaptă și evenimentul care îmi ocupă zilele chiar și acum foarte, foarte intens este pregătirea Festivalului Internațional Clara Haskil la Sibiu anul acesta, între 29 august și 7 septembrie, când va fi o premieră pentru mine, am inițiat crearea acestui festival pentru muzică clasică în România, la Sibiu și sper să fie un eveniment așa cum mi l-am imaginat, adică foarte reușit, cu artiști mari, care vor veni în țară și cu o serie de șapte-opt concerte care vor avea loc. Sunt foarte mulțumită pentru că am primit și sprijin de la Primăria din Sibiu pentru realizarea acestui proiect și actualmente încă mai căutăm câțiva sponsori care să ne ajute, să punem acest proiect pe picioare și să realizăm ceva foarte frumos.



Irina Hasnaș