Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Frederic Chaslin - director muzical al Orchestrei Simfonice din Ierusalim

Publicat: marți, 11 Martie 2014 , ora 12.44
Fiul unui renumit arhitect, Frederic Chaslin a studiat la Conservatorul Național din Paris pe care l-a absolvit cu premii la clasele de armonie, contrapunct, compoziție și dirijat. A urmat și cursuri de perfecționare la Mozarteum din Salzburg la clasa de dirijat a profesorului Paul von Schilawsky. Din anul 2010 este directorul muzical al Orchestrei Simfonice din Ierusalim.

Dirijor, pianist, compozitor și muzicolog, Frederic Chaslin s-a identificat foarte bine cu aspirațiile artistice ale ansamblului pe care îl coordonează și în compania căruia are multe realizări.


Domnule Frederic Chaslin, vă mulțumim că ați acceptat să fiți oaspetele Radiodifuziunii Române, printr-un interviu. De câți ani coordonați activitatea artistică a Orchestrei Simfonice din Ierusalim
?

Sunt directorul muzical al acestui ansamblu de câțiva ani, dar datorită acestei orchestre am făcut prima mea vizită în România, în 1998, la Festivalul George Enescu. Era de fapt a doua oară când participam la acest festival. Prima oară am realizat un mic turneu în România. Am fost la Cluj, la Iași, apoi la București. Primele legături cu orchestra din Ierusalim s-au stabilit în România. La acea vreme eram doar dirijor invitat și cu doi ani în urmă am fost angajat ca director muzical. În această calitate programez stagiunea. Aleg dirijorii, repertoriul, trebuie să-i creez o identitate. Este mai complicat, decât pur și simplu să dirijezi. Trebuie să ai și calități organizatorice, deci este o mare responsabilitate. Dar întotdeauna mă bucur să mă gândesc că mi-am făcut debutul în această, în raport cu România, deoarece este o țară care-mi este dragă, precum tuturor francofonilor.


Cum se organizează conținutul unei stagiuni, programarea repertorială, programarea artiștilor
?

Există o problemă, chiar stupidă, aceea materială. Suntem foarte limitați de buget. Dacă mă întrebați pe cine doresc să invit, vă pot alcătui cu ușurință o listă. Dacă însă mă întrebați pe cine pot invita, vă voi alcătui o altă listă, deloc asemănătoare cu prima. Avem multe probleme, ca de altfel multe orchestre din lume. Există astăzi câțiva mari artiști, pe care însă eu nu-i pot invita, deoarece depășesc bugetul și atunci am dezvoltat două proiecte. Unul, să utilizez talentele locale, deoarece cred că este foarte important, într-un oraș atât de mic ca Ierusalimul există multe talente și le oferim ocazia unor concerte ,să cânte împreună cu orhestra și apoi pleacă și sunt cotați foarte bine oferind astfel o imagine bună orchestrei. Devenim un fel de școală pentru tinerii muzicieni, studenți în Academia de Muzică din Ierusalim. Deci, promovăm intens talentele locale. Apoi, invit mulți tineri pe care-i găsesc în diferite țări, care sunt virtuoși, oferindu-le șansa debutului. Ei vin la Ierusalim știind că-și pot dezvolta talentul. Este și aceasta o altă formă de îmbogățire. Nu pot să-mi permit să invit marile staruri, dar aici se formează viitoarele staruri. Este foarte bine pentru imaginea noastră, dar desigur aceasta necesită mult timp în elaborare.


Domnule Frederic Chaslin, care sunt proiectele cele mai importante pentru stagiunea 2013-2014?

Această stagiune am intitulat-o stagiunea prietenilor. Am cercetat în istoria ansamblului pe cei care au avut mai multe afinități cu acesta, pe cei care i-au creat o anume identitate. Am descoperit compozitori care au scris muzică religioasă, Ierusalimul fiind cel mai important pentru spiritualitate. Am inițiat un festival de muzică religioasă, creștină și ebraică. De asemenea, există mulți compozitori tineri, care au scris opusuri sacre de inspirație islamică, musulmană, din Coran. Unele piese erau interzise, dar întotdeauna voi menține un echilibru între aceste creații. 60% muzică creștină, 20% muzică ebraică și 20% muzică musulmană. Aș dori să realizăm concerte cu muzici ale celor trei religii. În ceea ce privește muzica creștină, includ muzica ortodoxă, catolică, evanghelică. Aceasta este una dintre marile bogății pe care orchestra trebuie s-o dezvolte în orașul sfânt, Ierusalim. Realizăm și multe aniversări. Îmi place foarte mult această idee, compozitorii care au 100 de ani, 50 de ani sau mari eveinmente istorice legate de Israel. La sfârșitul anului trecut am celebrat bicentenarul Richard Wagner. Nu puteam să interpretăm muzica lui. Am avut un simpozion și am avut un concert cu lucrări inspirate de Wagner sau creatori care l-au inspirat pe Wagner și această a fost suficient să genereze un scandal. Un om a urcat pe scenă, în cadrul concertului și timp de o oră a strigat. Acolo se întâmplă lucruri, care în alte țări nu se produc, dar după cum știți este un loc mai agitat și trebuie să ții seamă de toate acestea.


Dar aveți proiecte, poate cu opere în concert?

Nu cred că aceasta este misiunea orchestrei noastre. Voi lucra mai mult cu Opera din Tel Aviv, care este o companie foarte bună, iar cu 20 de ani în urmă, am debutat în acel ansamblu. În mod regulat realizăm producții împreună. Colaborarea mea va deveni mai susținută, deoarece voi deține o poziție de consultant artistic al Operei din Tel Aviv și voi avea astfel ocazia să propun ca Orchestra Simfonică din Ierusalim să susțină și opere în concert. Publicul din Ierusalim este unul mai tânăr, care nu are o tradiție mai îndelungată și trebuie să-i descoperi, să-i dezvălui opera în concert. Aceasta îi va permite publicului să asculte mai multe partituri, să asculte muzică, fără să fie deranjați de regie, de coruri,de jocul cântăreților. Vom face pentru început opere de Mozart, care sunt foarte bune pentru orchestră și pentru a descoperi teatrul liric. Sunt potrivite. Apoi mi-ar face plăcere să descoperim și repertoriul contemporan, tineri creatori. În Israel este cel mai mare procent de compozitori în raport cu populația. Adesea spun că dacă vei deschide o ușă vei găsi doi creatori ascunși după ea. Este o țară cu un mare potențial artistic și doresc să le dau ocazia să se exprime, mai ales pentru teatrul liric. La Ierusalim necesită o muncă mai îndelungată, în ceea ce privește publicul și care în ultimii zece ani a dispărut. Orchestra avea mai multe activități. Apoi s-au făcut programe care nu mai prezentau nici un interes. Acum trebuie să recreezi, pas cu pas, publicul. În această stagiune am avut sala plină. Va trebuie să facem două-trei concerte și apoi o operă, lucrări contemporane, ceea ce de fapt se face pretutindeni.


Câte luni durează o stagiune?

Începe în septembrie și se termină în luna iulie. Luna septembrie este una plină de sărbători religioase. În septembrie avem un mic festival de muzică israeliană. Stagiunea o începem efectiv la mijlocul lunii octombrie și durează până la finalul lunii iulie. Se muncește foarte mult și intens.



Irina Hasnaș