Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu soprana Andreea Soare

Publicat: miercuri, 26 Februarie 2014 , ora 12.08
Andreea Soare și-a făcut debutul în muzică la vârsta de 7 ani, a studiat în orașul natal pianul, vioara, chitara și mai târziu, cântul. Este absolventă a Conservatorului Național Regional din Strasbourg, la clasa de canto a profesoarei Marie-Madeleine Koebelé. Paralel cu studiile la Conservator, în 2008 a obținut și licența în muzicologie, la Universitatea Marc Bloch din același oraș.

În 2008 a intrat la Conservatorul Național Superior de Muzică și Dans din Paris, la clasa de canto a profesorilor Isabelle Guillaud, Susan Manoff, Olivier Reboul, Vincent Vittoz, Claude Lavoix, Anne Le Bozec și Keneth Weiss. Trei ani mai târziu, Andreea Soare devine membră a Academiei Lirice din cadrul Operei Naționale din Paris.

În stagiunea 2013-2014 soprana Andreea Soare va debuta în câteva roluri, sub auspiciile Operei Naționale din Paris.


Andreea Soare, îți mulțumim că ai avut amabilitatea să ne acorzi acest interviu.
De câ vreme te afli la Opera din Paris și care sunt unele dintre proiecte tale?

Eu sunt de trei ani la Opera Națională din Paris. Sunt la atelierul liric al Operei Naționale din Paris, solistă. Atelierul liric este un studio de operă pentru tinerii cântăreți la începutul carierei și proiectele mele, în viitorul cel mai apropiat sunt opera Don Giovanni, pe care o s-o facem în luna martie și în mai la Paris și o serie de concerte Rameau, pentru că anul acesta este aniversarea compozitorului Rameau.


Se pare că în foarte scurt timp ai reușit să cucerești publicul din Franța și nu numai de acolo. Care este secretul vocalității tale?

Nu știu dacă este un secret anume, dar în Franța cel puțin vocile din Europa de Est și vocile mai ales din România sunt foarte apreciate și cred totuși cu convingere că secretul este doar o pregătire foarte bună și o experiență acumulată în timp.


Uitându-ne pe repertoriul tău suntem foarte impresionați. Iată, nu lipsesc Mozart, Offenbach, Bizet, desigur Gounod, Handel, Monteverdi, Lully, Puccini și mulți, mulți alți creatori. Așadar un repertoriu de la baroc la contemporan. Care este universul care îți face ție cea mai mare plăcere?

Aș dori să adaug că am cântat și Britten, iar săptămâna trecută am terminat reprezentanțiile operei The rape of Lucretia, la Paris, împreună cu Atelierul liric. Universul meu este pentru moment Mozart. Pentru că sunt tânără, pentru că se potrivește foarte bine cu vocea mea și pentru că mă simt cel mai bine atunci când interpretez rolurile din Mozart, dar și Puccini (Mimi), bineînțeles. Sunt roluri la care visez și pe care aș vrea să le fac pe scenă cât mai curând, dacă se va putea.


În acești trei ani de când te afli în Atelierul liric al Operei Naționale din Paris, care au fost rolurile cele mai frumoase pe care le-ai făcut?

În primul an mi-aduc aminte, am făcut opera de Mozart, care se numește La finta giardiniera și am cântat rolul principal, Sandrina. A fost un rol incredibil pentru mine, pentru că are foarte multe aspecte, merge de la soprană de coloratură chiar până la soprană lirică și am putut să explorez mai multe piste ale vocii pe care nu le explorasem până atunci. Dar am făcut și La resurrezione de Handel, în care am cântat în Maria Magdalena, un rol foarte, foarte interesant. Anul trecut am făcut două opere de Haydn, am făcut Il mondo della luna, în care am cântat Clarice și L'isola disabitata, în care am cântat Sylvia. Dar totuși cred că până acum cea mai interesantă din punct de vedere vocal și scenic a fost The rape of Lucretia de Britten, pentru că am cântat și Male Chorus. Este un rol foarte lung, foarte important și foarte greu și scenografia și muzica și ansamblul care ne-au acompaniat au fost excepționale. Cred că până acum a fost cel mai interesant rol.


A existat în toate aparițiile tale o personalitate vocală care ți-a marcat cumva evoluția?

Aș tinde să vă răspund nu, pentru că nu a fost doar o singură persoană, dar sigur Angela Gheorghiu este un exemplu și îmi place enorm de mult. Îmi place foarte mult Renée Flaming, îmi place foarte mult Anna Netrebko. Îmi plac foarte multe cântărețe pentru ceva anume. Nu-mi place o singură cântăreață în totalitate. Nu cred că aș putea să am un singur "idol", dar sunt foarte mulți cei din care putem să învățăm sau să ne inspirăm.


Dintre colaboratorii de pe scenă, dirijori și cântăreți, au fost vreunii o "școală" pentru tine?

Cred că cea mai bună școală este scena, iar Atelierul liric este extraordinar pentru asta, pentru că ne-a oferit posibilitatea de a lucra cu dirijori din toată lumea. Am avut ocazia de a cânta și în Japonia și în Polonia și în Germania, în foarte multe țări, astfel încât experiența de pe scenă, că a fost în concert sau că a fost în opere, a fost cea mai bună școală. Ca studii, ca pregătire am terminat Conservatorul Superior din Paris, care este o școală de elită -  din 195 de candidați am intrat doar cinci candidați în anul în care am dat eu examen, și am terminat șefă de promoție, în 2011. Dar Atelierul liric sincer este o oportunitate extraordinară pentru tinerii cântăreți.


Andreea Soare, care sunt proiectele tale pentru următoarele stagiuni? Vei rămâne în Atelierul liric sau vei deveni freelance?

În iulie, anul acesta, Atelierul liric se va termina, pentru mine, iar începând cu iulie 2014 sunt freelance, așa cum ați spus dumneavoastră. În sezonul următor voi cânta "Prima doamnă" în Flautul fermecat, la Opera Națională din Paris. Voi cânta rolul "Iphigénie" din  opera Iphigénie en Tauride de Gluck, "Agathe" în Der Freischütz de Weber, "Rosalinda" în Die Fledermaus de Strauss. Am programate câteva recitaluri la Paris, în Polonia, în Elveția, la Monaco și poate chiar în China.


Iată o agendă impresionantă. Andreea Soare, îți mulțumim pentru acest interviu și îți dorim mult, mult succes.

Mulțumesc foarte mult încă o dată pentru invitație și sper ca într-o zi să pot cânta și în România.



Irina Hasnaș