Arhivă : Interviuri Înapoi
Interviu cu Nicolas Joel, directorul Operei din Paris
Nicolas Joel și-a făcut studiile de regie la Universitatea din Paris. În 1973 a debutat în calitate de asistent de regie la Opera du Rhin din Strasbourg, iar în 1976 a fost asistentul regizorului Patrice Chereau la Bayreuth pentru montarea tetralogiei wagneriene. De-a lungul carierei a deținut mai multe funcții de director al unor teatre de operă din Franta. Din 2009 este Directorul Operei Naționale din Paris.
Sunt multe opere pe care aș dori să le pun în scenă și pe care nu am avut încă ocazia. Pentru moment am un proiect pentru regia unei lucrări la opera din Tel Aviv și sper că vor mai urma și alte invitații. Există la Teatrul din Toulouse un întreg repertoriu pe care l-am realizat și care continuă să fie interpretat.
Nu în totalitate, dar este pe un drum bun. Nu avem încă studenți, proiectul nu este încă desăvârșit. Avem însă Atelierul liric pentru tinerii cântăreți și avem Academia pentru orchestră, pentru instrumentiști.
Desigur, deoarece pregătirea pe care o oferim este una de nivel superior, care se înscrie după studiile de la conservator și se adresează tinerilor profesioniști care se află la începutul carierei lor, vocației lor.
Marele proiect - normal pentru un teatru liric - era, și este, acela de a repune muzica în centrul preocupărilor. Astfel, am numit un director muzical, pe dirijorul Philippe Jordan, care a obținut rezultate deosebite cu orchestra noastră - un mare succes de public și o cotă foarte bună la criticii de specialitate.
Au existat diverse proiecte, dar poate cel mai important a fost prezentarea tetralogiei wagneriene integral pentru prima oară la Opera din Paris după mai mult de 50 de ani. Acesta a fost, desigur, un proiect enorm din toate punctele de vedere și el s-a realizat. Nu putem evita polemicile în ceea ce privește acest tip de proiect, dar rezultatul a fost extrem de pozitiv. Au mai existat și lucrări la care țin mult, cele mai puțin cunoscute din repertoriul italian, precum "Francesca da Rimini" de Zandonai sau "Andrea Chenier" de Umberto Giordano - un repertoriu pe care-l îndrăgesc mult și pe care l-am prezentat.
Am avut pe cei mai buni interpreți wagnerieni din toate țările - foarte mulți din Germania și din țările anglo-saxone, englezi și nord-americani.
Foarte bine. A fost un mare succes și, dacă pot în acest caz să utilizez un adjectiv contemporan, un succes comercial, un succes deosebit care a trezit interesul publicului.
Am reluat o producție interesantă a operei "Werther" de Jules Massenet, în rolul titular cu tenorul nostru francez Roberto Alagna, care a avut un mare succes, cu dirijorul francez specialist în această muzică, Michel Plasson. Pregătim un opus mai rar interpretat pe scenă - "La Fanciulla del West" de Puccini, care cred că nu a fost niciodată montat la Opera din Paris și, de asemenea, cred că este o capodoperă pucciniană, cu o orchestrație și o armonie fascinante. Sunt nerăbdător să-l prezint publicului parizian. Regizorul va fi Nikolaus Lehnhoff din Germania, iar producția va fi între clasic și modern. Ambianța găsită este modernă, dar se respectă logica clasică a libretului.
Da, mă interesează, deoarece prezintă o dramaturgie contemporană. La Opera din Paris am montat o lucrare foarte nouă, o comandă ce poartă titlul "Akhmatova" și este compusă de Bruno Mantovani - un tânăr compozitor francez. Trebuie să spun că mă interesează foarte mult creația contemporană.
Deoarece suntem încă la început de an, doresc ascultătorilor Radio România "La mulți ani!". Am personal un important proiect și o mare dorință: să mă reîntorc în România și să o vizitez după foarte mulți ani. Doresc să revăd mânăstirile din Moldova și altele. Aceasta reprezintă marea mea nostalgie, iubesc foarte mult țara dumneavoastră.