Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose

Publicat: luni, 27 Ianuarie 2014 , ora 10.17

Ruxandra Donose a revenit pe scena Sălii Radio vineri, 24 ianuarie 2013, în opera Ariadna din Naxos de Richard Strauss. Mezzosoprana evoluează pe cele mai mari scene lirice ale lumii precum Opera din Los Angeles, Royal Opera House - Covent Garden, Metropolitan Opera, Staatsoper din Viena, Teatrul La Fenice din Veneția și a interpretat acum la București rolul "Compozitorul", în timp ce actorul Claudiu Bleonț a fost "Majordomul". Am avut plăcerea de a realiza un interviu cu Ruxandra Donose în timpul repetițiilor pentru spectacolul Ariadna din Naxos.


Este o bucurie să vă reascultăm pe scena Sălii Radio. Înainte de a vorbi însă despre Ariadna din Naxos, aș vrea să ne povestiți despre un alt spectacol în care ați participat recent la Dortmund: să vă întreb despre cel la care ați participat recent la Dortmund: La Concordia de
' Pianeti. Ce ne puteți spune despre acel spectacol?

A fost o experiență deosebită pentru că am descoperit împreună cu ceilalți colegi ai mei și cu dirijorul nostru specialist în materie, Andrea Marcon, o partitură care nu s-a mai reprezentat de la data primei sale audiții, din anul 1728. A fost cu adevărat un eveniment, totodată al istoriei muzicii. Această operă a făcut parte dintr-un întreg proiect "Caldara". În cele două seri dinainte au avut loc alte două concerte cu muzică de Antonio Caldara, de asemenea necunoscută - arii și piese simfonice. La Concordia de' Pianeti este o piesă barocă prin excelență, bazată extraordinar de mult pe ornamentație, pe felul în care partitura muzicală servește pentru a scoate în evidență virtuozitatea ta de cântăreț. În orice caz, a fost o plăcere foarte mare să mă aflu alături de colegi specialiști în baroc și mai ales alături de contratenorul Franco Fagioli, pe care-l apreciam demult și cu care am avut acum ocazia să colaborez și să-l admir și pe viu.


La scurt timp, cântați acum o muzică dintr-un alt secol, și totodată într-o altă țară.

Distanța nu poate fi mai mare între ce am cântat săptămâna trecută și ce cânt săptămâna aceasta. "Compozitorul" din Ariadna este unul dintre rolurile mele preferate. Este un rol absolut fantastic, el reunește bineînțeles textul minunat al lui Hugo von Hofmannsthal și cu muzica lui Richard Strauss - idealul muzicianului, și al cântărețului, dar cred că al muzicianului în general, extazul, entuziasmul, frumusețea, pasiunea - toate lucrurile acestea se regăsesc în rol. Bineînțeles că este unul foarte greu dar, în același timp, e un rol care aproape că îți spune cum să-l cânți.


Vi se pare că se schimbă interpretarea lui de fiecare dată când îl abordați?

Anumite idei de bază rămân, însă de fiecare dată când mă apropii de el, o fac evident cu o altă experiență, cu altă maturitate și poate și cu alte sensibilități sufletești și de aceea de fiecare dată este o bucurie nouă. Este o partitură pe care dacă ajungi să o cunoști totuși cu adevărat bine - e un proces care nu se termina de altfel niciodată - este o bucurie atât de mare și atât de rotundă… Apelează direct la menirea ta, la chemarea ta de artist.


Cum colaborați cu Orchestra Radio și cu Tiberiu Soare?

Colaborez foarte bine și cu plăcere. De aceea tot revin, pentru că aici împreună am făcut foarte multe proiecte, foarte frumoase - și această operă este una dificilă și pentru orchestră, dar totul se află în mâini foarte sigure, ale lui Tibi Soare.


Care sunt următoarele dumneavoastră proiecte?

Urmează multe proiecte diferite, puțin baroc - așa, pentru întreținerea echilibrului mintal și vocal, opera Tamerlano de Händel în niște concerte pentru prezentarea unui CD care urmează să apară. Am uitat să spun că și Caldara s-a înregistrat pentru Deutsche Grammophon - deci va fi și acesta un CD pe care oamenii îl vor putea asculta. Voi cânta anul acesta mult Berlioz și Strauss, ceea ce mă bucură enorm, pentru că le datorez acestor compozitori o literatură minunată pentru vocea mea. Urmează Le nuit d'ete de Berlioz la Bruxelles, Viena și Insbruch, dar și la un festival internațional din Liban, la Al Bustan, lângă Beirut. Apoi Moartea Cleopatrei de Berlioz la Londra și Liege, Damnațiunea lui Faust la Festivalul de la Verbier și Ariadna din Naxos, din nou în formă scenică la Royal Opera Covent Garden din Londra. Am numit acum numai câteva proiecte până în vară; după aceea vor continua altele tot foarte frumoase - muzică franceză, muzică germană și, din nou, Rossini, Semiramide, la Paris și Lion.


Interviu realizat de Andreea Chiselev