ACUM:
13.00
De ieri și de azi din arhiva Orchestrelor Radio

Urmează: 14.55 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 14.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Peter Mario Katona - director artistic la Covent Garden

Publicat: miercuri, 8 Ianuarie 2014 , ora 11.16
Peter Mario Katona s-a născut la Berlin într-o familie de muzicieni. Mama sa a colaborat cu opera din Stuttgart iar tatăl său a fost oaspete al multor teatre din Germania. Peter Katona a studiat muzica și filologia la Universitatea de Vest din Berlin.

Și-a început cariera în calitate de critic muzical și asistent al dirijorului Christoph von Dohnany. În 1983 a devenit membru al echipei manageriale a Operei Covent Garden din Londra.

De peste trei decenii, Peter Katona se ocupa de distribuțiile spectacolelor incluse în stagiunile operei londoneze. Astăzi a devenit unul dintre cei mai respectabili directori artistic din lume.


Domnule Peter Katona, de mai mult de 20 de ani vă aflați la Royal Opera House Covent Garden, în calitate de director. Ați colaborat de-a lungul timpului cu muzicieni români. Am dori să ne dezvăluiți câteva dintre secretele acestui important teatru.

Pentru început, nu cred că vă voi spune vreun secret. Vă voi mărturisi câte ceva din știința mea asupra creării unei stagiuni. Mă voi referi la artiști români remarcabili, care de-a lungul timpului au venit din țara dumneavoastră. Ei nu au beneficiat de un regim special, ci au avut aceleași condiții, precum colegii lor. Vorbim despre stagiunea actuală, ce se află în plină desfășurare. Am debutat în forță. Producția cea mai nouă a fost "Vecerniile siciliene", dedicată bicentenarului lui Giuseppe Verdi. O producție semnată Stefan Herheim, dirijor a fost directorul nostru artistic, Antonio Pappano. Am debutat și cu câteva importante reluări, "Turandot", în regia lui Andrei Șerban, dirijor Henrik Nanasi, "Nunta lui Figaro", dirijor Sir John Eliot Gardiner, cu o distribuție selectă, la care au participat mulți cântăreți din Marea Britanie. Un frumos spectacol "Elektra", cu dirijorul Andris Nelsons în debut și cu Christine Goerke, o fascinantă Elektra, care a fost într-o formă excepțională și care ne-a adus aminte de marile soprane dramatice al secolului al XX-lea, precum Birgitt Nielson sau Tatiana Troyanos. Apoi "Wozzeck", care este una dintre cele mai bune spectacole, cu o distribuție, pot spune, numai cu stele și ne aflăm cu doar câteva zile înainte de o nouă producție de "Parsifal". Și astfel stagiunea își urmează cursul.


Domnule Katona, ne-ați descris câteva dintre reperele repertoriale ale stagiunii 2013-2014. Cum poate un tânăr cântăreț să facă parte dintr-o distribuție la Royal Opera House din Londra?

Este totul o poveste de talent. După cum se cunoaște, Royal Opera House este unul dintre cele mai importante teatre din lume și toți se așteaptă ca pe scenă să se afle cele mai mari talente. Fiecare poate să interpreteze diferit sintagma cele mai mari talente, dar cuvântul meu cheie este echilibrul. Echilibrul între starurile zilei, personalitățile de astăzi, atât cei din Marea Britanie, cât și cei din lumea întreagă și noii cântăreți. Tineri interpreți, tineri pregătiți pentru o importantă carieră, în măsura în care îi găsim pretutindeni. Misiunea mea este să fiu cât de bine informat asupra ceea ce se întâmplă în lumea operei pe plan internațional, pe cât mai multe scene pentru a descoperi tinere talente și pentru a le oferi șansa teatrului nostru. Un exemplu de lansare a fost și cel al Angelei Gheorghiu, care în 1990 a bătut la porțile noastre. O soprană, pe atunci complet necunoscută și care a participat la o audiție. Nu multă lume, la acea vreme, o invita. Imediat i-am descoperit talentul și potențialul pentru o carieră importantă. Și astfel a fost debutul ei în acest teatru, mai devreme poate, decât în alte teatre. Nu toată lumea care bate la porțile noastre este o viitoare Angela Gheorghiu, dar încercăm să găsim tineri cântăreți, care sunt cu adevărat deosebiți și foarte buni. Și alți directori din alte opere fac la fel. Nu întotdeauna suntem însă norocoși. Vorbim aici despre o piață complet deschisă. Nu trebuie să te prezinți cu o recomandare sau cu o diplomă. Tot ceea ce trebuie să faci este să dovedești că ai un potențial artistic, că ai avut o activitate muzicală, pe unde ai cântat, ce-ai interpretat. Este una dintre cele mai importante opere și este necesar să ai o biografie cu câteva repere pentru a fi luat în seamnă ca un candidat potențial. Mă duc și la concursuri internaționale de trei-patru ori pe an. Avem audiții și aici în mod regulat. Urmăresc în diverse teatre producțiile, pentru a asculta voci interesante. Colaborez cu colegii mei. Este o întreagă muncă de informare, iar dacă ai o bună intuiție poți să găsești cântăreți foarte buni, importanți sau chiar și atractivi.


Regiile, producțiile de la Royal Opera House sunt semnate de nume importante, precum Stefan Herheim, Stephan Langridge, Andrei Șerban, David McVicar. Colaborarea cu regizorii face parte dintre atribuțiile dumneavoastră, domnule Peter Katona?

Regizorii, echipele de producție nu intră în atribuțiile mele prioritare. Departamentul de producție este coordonat de Kasper Holten, directorul operei. El este cel care alege. Face propunerile, supervizează întregul proces, formează echipa și o urmărește pe tot parcursul, până la finalizare. Misiunea mea este de a alege cântăreții, de a negocia distribuția cu dirijorii și de asemenea, de a realiza logistica fiecărui eveniment cu trei-patru ani înainte. Din când în când, ne întâlnim directorul operei și cu directorul artistic și vedem ce avem de făcut. Organizăm stagiunile, conținutul acestora. Acum vorbim despre stagiunea 2017-2018. Finalizăm diferite scenarii asupra noilor producții, a reluării unor spectacole. Unele opere trebuiesc înlocuite din motive obiective, fie dirijorul nu mai este disponibil, fie un interpret. Logistica unei stagiuni este o întreprindere foarte complicată. Programul detaliat al fiecărei stagiuni și al fiecărui eveniment în parte se realizează cu mulți ani înainte. Misiunea mea este să mă ocup de soliști și de dirijori. Dar fiecare din echipa managerială poate avea o bună idee pe care o discutăm. Lucrăm împreună, într-o atmosferă foarte relaxată și nu una tensionată. Ne consultăm adesea și ajungem la o concluzie benefică. Regiile și echipele de realizare ale producțiilor nu sunt responsabilitatea mea.


Domnule Peter Katona, aveți un vis pe care ați dori să-l realizați cândva, un proiect?

Nu este mult de făcut, deoarece stagiunile noastre viitoare sunt planificate. Acum visăm la stagiunile 2017-2018, 2019 și 2020. Avem vise, dar altfel spus, planuri concrete, cu câțiva dintre compozitorii contemporani, cărora le-am comandat opusuri noi pentru stagiunea 2020. Și acest proces este foarte activ. Și împreună cu Kaspar Holten îl dorim finalizat. Nu este vorba de vise, ci planuri atractive, într-un continuu proces de înnoire. Dacă visez câteva opere? Îmi sunt unele foarte apropiate, dar acestea reprezintă ceva foarte personal și nu vă voi dezvălui nici un titlu. Precum altele, îmi sunt total neplăcute, dar și titlul lor rămâne necunoscut auditoriului. Toate sunt tratate cu același respect și cu aceeași atenție, deoarece ceea ce realizăm este pentru auditoriu și nu pentru noi personal. Ne străduim să captivăm publicul cu calitatea producțiilor noastre. Într-un teatru de talie internațională, cum este Covent Garden, nu trebuie să avem un stil personal, deoarece avem vizitatori din întreaga lume, care vin la spectacol cu așteptări diferite. Nu poți mulțumi pe toată lumea de fiecare dată. Trebuie să oferi o mare diversitate repertorială de stiluri, în așa fel încât oricine să se poată regăsi. Există și un public diferit, nu aceiași care vin la "Traviata", vin și la George Benjamin, al cărui ultim opus s-a bucurat de foarte mult succes. Diversitatea stilistică și repertorială, generată de cosmopolitism redau farmecul cultural al Londrei.


Mulțumim domnule Peter Katona și sperăm la o colaborare între teatrele lirice din România și Royal Opera House Covent Garden din Londra.

Nu pot decât să vă încurajez pe dumneavoastră și pe cei responsabili să ia legătura cu noi. Știu că domnul Kaspar Holten se îngrijește de câteva proiecte internaționale. Colaborează cu colegii din diferite țări. Avem colaborări cu câteva teatre din Europa și din lume. În acest moment, un proiect se desfășoară cu opera din Atena. Există spații de colaborare largi. Putem să învățăm unii de la alții. Putem munci împreună să facem lucruri mai bune, mai frumoase, mai profitabile, iar porțile noastre spre colaborare sunt mereu deschise.

Interviu realizat de Irina Hasnaș