Arhivă : Interviuri Înapoi

La mulți ani, maestre Krzysztof Penderecki!

Publicat: miercuri, 18 Decembrie 2013 , ora 10.36

Compozitorul și dirijorul polonez Krzysztof Penderecki a împlinit anul acesta 80 de ani. Este considerat cel mai mare compozitor în viață ("The Guardian"). Creația sa include patru opere, opt simfonii, piese orchestrale, piese corale pe texte religioase și laice, precum și multe piese camerale. Este o personalitate marcantă a vieții muzicale internaționale, colaborând de-a lungul timpului cu artiști renumiți. Lucrările sale sunt interpretate pe toate meridianele lumii, bucurându-se de succes.


Mulțumim, domnule Penderecki, că ne acordați acest interviu. La începutul secolului XXI să fii compozitor nu este un lucru ușor, dar dumneavoastră sunteți o personalitate puternică și încăpățânată în drumul creator ales. Dar cum vă puteți defini ca profil componistic, într-o lume atât de dominată de curente contrastante?

Pentru mine, care compun încă de la vârsta de șapte ani, totul a decurs într-o continuitate. Nu există întreruperi, discontinuități între secolul XX și secolul XXI. Întotdeauna îmi desăvârșesc munca. Îmi fac planuri pentru următoarea perioadă și acum am proiecte pentru încă 10-15 ani. Apoi am să văd. Sper să am puterea să le desăvârșesc, să am puterea să-mi continui munca. Pentru câtă vreme, nu știu.


Ați debutat ca un creator revoluționar, rebel, în anii '60. Încă de la început ați încercat să vă definiți limbajul muzical într-o interesantă manieră. Cum a fost începutul în care vă opuneați tuturor?

Aceasta reprezenta tinerețea. Când am fost tânăr eram mereu rebel, eram împotriva muzicii scrise de colegii mei mai în vârstă. Doream să-mi găsesc propriul idiom muzical. După terminarea studiilor am început să scriu propria muzică, ce era diferită. Lucram într-un studio electronic, în Varșovia. Aceasta m-a inspirat foarte mult, deoarece aveam în studio muzici pe care nu le-am auzit niciodată și am încercat să transcriu pentru diferite instrumente toate aceste sunete noi pentru mine. Am experimentat cu voci umane și cu corzi. Ca rezultat am scris "Threnody" pentru victimele de la Hiroshima, "Polimorfia". În anii '60 am compus peste 20 de piese în studioul electronic. Aceștia au fost anii în care eram împotriva tuturor curentelor muzicale, chiar și împotriva profesorilor mei. Doream să fiu independent, să scriu o muzică complet nouă și care era doar a mea.


De-a lungul carierei dumneavoastră, domnule Krzysztof Penderecki, un singur instrument v-a urmat, v-a fost aproape: vocea umană. Ce înseamnă pentru dumneavoastră vocea umană?

Pentru mine, vocea umană este cel mai fascinant instrument. În cariera mea componistică, cred că nu am abordat suficient vocea. Există întotdeauna o dorință să continui. Primele piese pentru voce datează din anii 1957, "Psalmii lui David", apoi "Stabat Mater", "Patimile după Luca", "Utrenia", "Requiemul polonez", pentru a menționa doar câteva dintre ele. Ultima piesă importantă, cred, este "Misa brevis", pe care am compus-o pentru marcarea a 800 de ani de la incendiul catedralei Sfântului Toma din Leipzig. Este pentru cor a capella, voci bărbătești.


Domnule Penderecki, ați avut ocazia în cariera dumneavoastră să vă întâlniți, să cunoașteți toate curentele muzicale din cea de-a doua jumătate a secolului XX. Care dintre creatorii acelei vremi v-a influențat?

La început, în domeniul muzicii electronice am fost impresionat de Karlheinz Stockhausen, de piesa sa "Cântecul tinereții", o lucrare importantă. Apoi de tânărul Pierre Boulez, de muzica scrisă de acesta în anii '50-'60. Dar trebuie să știți că încă de foarte tânăr mi-am găsit propriul limbaj. Aș dori să-l amintesc și pe Luigi Nono, pe care l-am întâlnit la Cracovia, în 1975. El a adus câteva partituri ale sale. "Il canto sospeso" m-a influențat foarte mult. Muzica pe care am scris-o a influențat alți compozitori, mai ales pe colegii mei mai tineri.


Anul acesta, domnule Penderecki ați fost sărbătorit pe toate meridianele lumii; unde v-ați simțit cel mai bine? Unde a fost apreciată muzica dumneavoastră?

Au existat multe concerte, multe festivaluri, în cadrul cărora au fost interpretate opusurile mele. Am compus multe lucarări camerale, care îmi sunt foarte apropiate. Muzica de cameră este aceea pe care o iubesc și o simt cel mai bine. Scriu din ce în ce mai multe lucrări camerale. Piesele mele au fost interpretate în toată lumea în acest an -  în festivalul de la Malbourough, în Statele Unite, unul dintre cele mai importante, în Finlanda, unde am avut mai multe piese interpretate, în Polonia, în Germania, dar cred că cel mai important festival dedicat muzicii mele a fost cel de la Varșovia, organizat de soția mea. A fost unul foarte mare, în care s-au cântat 51 sau 52 de piese într-o săptămână, cu 19 dirijori și 50 de soliști. Acesta a fost cel mai mare și important festival dedicat muzicii mele în acest an.


În 2013 s-a deschis Centrul Cultural Krzysztof Penderecki. Care sunt obiectivele acestuia?

Acesta a fost visul meu din ultimii 20 de ani, să fac ceva pentru tinerii muzicieni talentați. Scopul asociației cu care am debutat în acest proiect era să construim o sală de concert și câteva facilități pentru o academie de muzică. Se numește centru, dar este în fond o academie. Apoi am primit bani de la Uniunea Europeană și 15% de la Ministerul Culturii, în foarte scurt timp. În doi ani, centrul a fost construit. El se află la țară, aproape de reședința mea. Centrul are o sală de concert cu o lungime de aproape 300 de metri, cu o acustică foarte bună și câteva camere de studiu ca și un restaurant pentru studenți. Putem avea 95 de studenți în același timp. Am început să adunăm tinerii talentați, să realizăm programe pentru dirijori, pentru orchestranți. Am deschis centrul în mai, cu un concert susținut de o orchestră de copii cu vârste între 7-14 ani. Au fost fantastici. Am dorit să deschid centrul cu copii în mod simbolic, deoarece ei au cu adevărat nevoie de ajutor. Avem acum o orchestră de copii pe care o vom susține. Acum visul meu este împlinit.


Domnule Penderecki atunci când nu compuneți, nu dirijați, nu sunteți profesor, nu călătoriți, ce faceți?

Trebuie să recunosc, eu călătoresc mai tot timpul, compun toată ziua, dar pasiunea mea este arboretul meu, pădurea mea. Am creat-o, am plantat mii de pomi, probabil 1700 de specii. Este cea mai importantă colecție de pomi din estul Europei. Aceasta reprezintă pasiunea. Dacă nu aș fi fost compozitor, aș fi fost silvicultor, horticultor.


Această pasiune a dumneavoastră pentru pomi, pentru natură, v-a influențat în creație?

În mod indirect. Arboretul meu este ca o simfonie deschisă, neterminată. Am început-o cu 40 de ani în urmă și nu este desăvârșită încă, deoarece mi-am extins parcul și am foarte mulți pomi, multe lucruri de făcut în tot anul. Acesta nu este un hobby pentru un anotimp, ci pentru toată viața.


În finalul interviului nostru, domnule Krzysztof Penderecki ați dori să dezvăluiți câteva dintre proiectele dumneavoastră?

Scriu acum un concert pentru harpă și orchestră mică. Am semnat un contract cu opera din Viena, pentru a compune următoarea mea operă, Fedra, după Racine. Am de compus multe piese camerale pentru anul viitor. Doresc să creez cvartetul nr 4. Tocmai am terminat o piesă pentru vioară solo, pe care Anne Sophie Mutter, o va interpreta pe 14 decembrie, la New York. După ce voi definitiva opera Fedra, aș dori să mai compun una. Aș dori de asemenea să închei ciclul simfoniilor mele. Am scris opt, dar șase sunt neterminate și trebuie să le completez și să mai scriu una, pe a noua. Și cred că este de ajuns. Am planuri pentru încă 15 ani și sper să fiu sănătos să le îndeplinesc

 
Interviu realizat de Irina Hasnaș