Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Vladimir Spivakov

Publicat: joi, 12 Septembrie 2013 , ora 10.52
Vladimir Spivakov, deschideți programul cu Suita I pentru orchestră din creația lui George Enescu. Este prima dumneavoastră întâlnire cu muzica sa?

Nu, am mai interpretat-o ca violonist, am studiat sonatele sale și îmi place în mod special cea de-a treia. Pe lângă aceasta, ne amintim de vizita lui Enescu în Rusia ca de un eveniment, muzicianul a devenit după aceea, o legendă pentru noi - nimeni nu poate să cânte la vioară și la pian, să dirijeze, să și compună, reuniunea unor astfel de aptitudini se întâlnește foarte rar.


Veți colabora în București cu un foarte tânăr violonist, Serghei Dogadin. Ați mai lucrat cu el - ce fel de muzician este?

Îl cunosc, într-adevăr, foarte bine. Pot să vă spun că una din realizările sale recente este Marele premiu la concursul Yankelevici, care se desfășoară în orașul Omsk din Siberia. Este vorba de un concurs foarte special, pentru că artistului distins cu acest mare premiu, i se oferă o vioară italiană, care rămâne a lui, permanent, nu pentru doi sau trei ani cum se întâmplă de obicei, de exemplu la Concursul Regina Elisabeta de la Bruxelles. Sigur, vioara nu este un Stradivarius, dar este un instrument foarte bun.


Vladimir Spivakov, veți dirija la Sala Mare a Palatului și Simfonia I de Rahmaninov. Vă puteți închipui un motiv pentru care compozitorul Serghei Taneev a spus despre ea că este lipsită de culoare?

Rahmaninov a compus simfonia la 22 de ani. Prima audiție a avut loc sub bagheta lui Alexandr Glazunov, care nu sesizat prea bine ce se petrece în această muzică. Este însă una din cele mai mari simfonii rusești. Din ea poți deduce și poți și înțelege tot ce s-a întâmplat mai târziu cu Serghei Rahmaninov - Simfonia I este reflexia sufletului său, a credinței lui puternice în Dumnezeu. Poți trage o linie dreaptă între prima simfonie și Dansurile simfonice, datând dinspre finalul activității sale. Este o simfonie extraordinară, cu adevărat extraordinară, și, așa cum s-a întâmplat cu multe lucrări, nu a fost înțeleasă de la început, s-a lăsat descoperită abia odată cu trecerea timpului. Este o lucrare fantastică, foarte dificil de dirijat și nici prea des interpretată.


Am citit pe site-ul dumneavoastră, Vladimir Spivakov, că l-ați numit eroul dumneavoastră pe părintele Alexander Men. Ne puteți spune câte ceva despre acest preot care a avut un sfârșit atât de tragic, ucis în fața casei sale?

A murit în același spirit ca Iisus Hristos! A fost unul dintre cei mai mari oameni și a murit pentru că avea o influență foarte mare asupra poporului rus în timpul Uniunii Sovietice, iar guvernului și altor diferite organizații le era teamă de ceea ce dorea părintele Men - să unească toți creștinii, catolici, protestanți, ortodocși. O gândire considerată foarte periculoasă atunci.


Amintiți pe site-ul dumneavoastră și despre autorii pe care-i citiți - mari voci ale literaturii, cum sunt Proust, Hesse, Kierkegord. Vă influențează aceste lecturi felul în care faceți muzică?

Literatura este un profesor foarte bun, foarte important - ca și muzica! Enescu a fost și el influențat de contactele sale cu domeniul culturii, în special atunci când a studiat la Viena și la Paris, unde i-a avut îndrumători pe Massenet și Fauré. Înrâurirea culturii franceze s-a simțit puternic în creația sa.


Spuneți de asemenea pe site, că la
finalde concert, aplauzele vă par niște sunete dintr-o altă lume, străină, necunoscută. Aplauzele sunt desigur modul nostru de a vă mulțumi pentru muzica pe care ne-o dăruiți. Ce vă face pe dumneavoastră fericit să simțiți din partea publicului?

Muzica ascultată în tăcere.


Și în afară de tăcere, ce vă place în concertele live, ceva care nu poate fi găsit într-un studio de înregistrări?

Cel mai mult îmi place perioada de repetiții. Atunci poți vorbi cu oamenii, poți aduce îmbunătățiri ideilor pe care le ai într-un anumit moment, îți poți da seama dacă ele sunt corecte sau nu. Atunci mă bucur și de răspunsul muzicienilor la ceea ce le comunic - faptul că au o reacție este foarte important. Când vezi entuziasm înochii interpreților, te simți fericit.


Dumneavoastră sunteți la Paris, eu la București, am realizat acest interviu printr-un telefon mobil cu număr de Rusia. Sunt aspecte pozitive ale tehnologiei, care ne ajută, ne apropie. În ceea ce privește muzica, Vladimir Spivakov, există ceva de care vă temeți, în această lume în care tehnologia este omniprezentă?

Oamenii vor asculta muzică clasică întotdeauna, cât vor exista, pentru că muzica înseamnă emoție. Este un cod al emoțiilor umane, pe care însă nu ai nevoie să-l traduci, nu trebuie să explici acest sentiment, el merge direct și imediat la inimă, la sufletul nostru. Emoția poate fi a compozitorului, sau poate fi o reflexie a epocii în care a trăit el; oricum ar fi, ea se transmite peste timp, poartă către noi sentimentele acelui compozitor: de durere, sau de pierdere, sau de bucurie, atâtea și atâtea tipuri de emoții umane.


Muzica pare a fi într-adevăr universul în care trăiți dumneavoastră, Vladimir Spivakov; în afară de muzică și de familie, ce vă face să fiți fericit, să fiți liber?

Activitatea pe care o am prin fundația mea - ajut copii, în diferite moduri. Fundația mea plătește pentru servicii chirurgicale incluzând proceduri dificile, cum ar fi operațiile pe cord deschis la copii. De asemenea, achiziționează și dăruiește instrumente muzicale, oferă posibilitatea de a asista la cursuri de măiestrie, și multe altele. Când văd cum în acești 19, aproape 20 de ani de când există fundația mea, copiii cresc și ajung să se apropie de muzică, sunt fericit, simt în suflet armonie.


Vladimir Spivakov, suntem onorați că veniți în Festivalul Enescu - spuneți-ne vă rog pentru finalul acestui interviu din care am aflat despre dumneavoastră ca muzician și filantrop, cum priviți acest eveniment și prezența dumneavoastră la București.

Am mai cântat în Festivalul Enescu, acum multă vreme, împreună cu orchestra Virtuozii din Moscova, și încă am amintiri minunate despre publicul român. Țin minte că atunci au fost puse scaune pentru ascultători și pe scenă - nu va mai fi posibil de această dată, pentru că Filarmonica Națională Rusă este o orchestră mare, numără 100 de instrumentiști! Sunt sigur că vă va plăcea acest ansamblu - nu numai eu, ci și mulți alți muzicieni și critici din Statele Unite ale Americii și din Europa spun că în prezent este cea mai bună orchestră simfonică rusă.

Maria Monica Bojin