Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu compozitorul Zygmunt Krauze

Publicat: joi, 30 Mai 2013 , ora 14.58

În 31 mai 2013, Orchestra Națională Radio dirijată de Tiberiu Soare va prezenta în cadrul Festivalului Săptămâna Internațională a Muzicii Noi un program de muzică contemporană ce include un concert pentru pian și orchestră semnat de compozitorul polonez Zygmunt Krauze. În 30 mai 2013, între repetiția de la Sala Radio și ceremonia de la Universitatea Națională de Muzică din București în care avea să i se înmâneze titlul de Doctor Honoris Causa, Zygmunt Krauze i-a acordat un interviu Laurei Mânzat:


Sunteți mesagerul muzicii poleneze, dar și al muzicii europene, în acelașitimp, acum la Festivalul "Săptămâna Internațională a Muzicii Noi". Aș dori să prezentați publicului românesc principalele tendințe în muzica din Polonia zilelor noastre. În România, sunt foarte multe tendințe: unii compozitori încearcă să reinventeze trecutul, alții rămân fideli experimentului în muzică. Ce se întâmplă în Polonia?

Cred că în Polonia și în toată lumea se întâmplă același lucru. Am observat însă la generația tânără de compozitori din Polonia o tendință de a se reîntoarce la avangarda anilor '60 - '70 când școala de compoziție poloneză era foarte puternică și compozitorii încercau să descopere sonorități noi, modalități de notație cu totul noi sau forme noi. Tendința acum este de reîntoarcere la această avangardă.Sunt și alți compozitori desigur care scriu muzică religioasă, muzică foarte simplă sau romantică. Dar este frumos să asculți lucrările tinerilor compozitori, să vezi felul lor de a aborda muzica și rezultatele pe care le obțin cu mult efort.


Există în opinia dumneavoastră multe diferențe între muzica contemporană a Europei de Est și cea a Europei de Vest?

Fiecare țară, națiune, societate, are culoarea ei specifică. Eu în muzica franceză văd influențe din Couperin, Lully, Ravel. În muzica germană îl recunosc pe Brahms sau pe Beethoven. În muzica din Europa de Est însă, există mai multă emoție, compozitorii încearcă să atingă laturile emoționale ale ființei umane. Spus pe scurt, nu există atâta structură, cât emoție.


Astăzi are loc un alt eveniment important în București, conferința pe care o veți susține la UNMB și titlul pe care îl veți primi din partea lor, de "Doctor Honoris Causa". Ce teme veți atinge în conferința a d-voastră? Dacă nu e secret...

Nu e nici un secret... Voi exprima gândurile mele despre condiția compozitorului din zilele noastre, despre comercializarea la care societatea îi supune pe compozitori. Voi vorbi și despre relația mea cu muzica românească, relație ce datează de la începutul anilor '60.


Sunteți compozitor, dar și pianist în același timp, mâine veți prezenta la Sala de concert a Radiodifuziunii un concert pentru pian pe care îl veți interpreta chiar d-voastră dar știu că ați compus concerte și pentru alte instrumente. Care sunt acestea?

Nu am chiar atât de multe concerte. Am scris trei pentru pian, acesta este primul, compus în anul 1976 și probabil cel mai de succes dintre ele. L-am cântat de vreo 18 ori până acum peste tot în lume, dar niciodată în România. Va fi premiera românească a concertului. Am mai compus și altele pentru clavecin, vioară, acum lucrez la un concert pentru acordeon și la unul pentru instrumente electronice și orchestră, acesta din urmă este după o idee inedită.


Sunteți și autor de operă. Ce subiecte v-au inspirat în operele dumneavoastră?

Am compus cinci opere. De fapt, opera este preocuparea mea principală din ultimii zece ani. În ultimii patru ani am compus trei opere mari, comandate de diverse teatre, dar și una camerală. Aceasta a primit Premiul Criticilor Francezi ca fiind cea mai bună producție a stagiunii trecute. Subiectele celor 5cinci opere ale mele sunt bazate pe piese de teatru scrise de poeți sau scriitori polonezi cu excepția uneia, care este imaginată după o piesă a clasicului francez Pierre Corneille, cu titlul "Poliect". Cu această operă am primit premiul în Franța.


Tocmai ați avut repetiția la concertul pentru pian, puteți să ni-l descrieți în câteva cuvinte?

Concertul meu pentru pian nr. 1 se caracterizează prin faptul că am introdus instrumente care nu se regăsesc de obicei într-o orchestră: două acordeoane, trei saxofoane, două chitare electrice. O altă caracteristică ar fi că pianul cântă independent de orchestră. În mod normal muzicienii își doresc să fie împreună, dar în acest caz am vrut să-i dau libertate pianistului solist să se exprime, el va fi mereu aproape împreună cu orchestra dar niciodată chiar împreună.


Ce înseamnă să fii un compozitor al secolului XXI? Vă considerați un compozitor al secolului XXI?

Nu știu... Sunt doar un compozitor care își continuă munca de la un secol la altul și pentru mine nu există diferențe între aceste două secole. Este doar o divizare artificială, niște date. Cred că dezvoltarea muzicii, a artei, a societății, nu depinde de date, ci de cum ne dezvoltăm noi înșine. Mă simt mai viu ca oricând, deoarece compun mai mult ca oricând. Sunt foarte activ în secolul XXI pe trei planuri: al compoziției, ca pianist și ca profesor.