Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu acordat de mezzosoprana Cecilia Bartoli unui jurnalist Radio România Muzical

Publicat: miercuri, 15 Mai 2013 , ora 9.10


Este una dintre cele mai importante cântărețe de operă ale timpurilor noastre; vocea ei deosebită de mezzosoprană cu o agilitate ieșită din comun, inteligența și farmecul aparte au făcut ca în ultimii 20 ani, toate albumele ei să fie bestseller-uri absolute și toate concertele ei să se țină cu casa închisă.

Numele ei: Cecilia Bartoli.

În 20 mai 2013, Cecilia Bartoli urmează să-și lanseze cel mai nou album: opera "Norma" de Vincenzo Bellini, în care joacă rolul principal, alături de alte personalități recunoscute ale operei contemporane, printre ei, și mezzosoprana originară din România, acum stabilită la Zürich - Liliana Nikiteanu.

Mai multe despre acest CD, colaborarea cu Liliana Nikiteanu, dar și despre omul Cecilia Bartoli aflați din interviul acordat în exclusivitate Cristinei Comandașu, jurnalist Radio România Muzical.

Care sunt aspectele speciale care definesc noua versiune a operei "Norma" de Vincenzo Bellini?

Cu această înregistrare (și producție pe scena Festivalului de primăvară de la Salzburg din acest an), mergem la originile operei. Datorită unei noi versiuni critice a partiturii, realizate de Riccardo Minasi și Maurizio Biondi, avem șansa unei partituri netrunchiate, fără tăieturile tradiționale, avem posibilitatea de a aborda tempo-urile și tonalitățile originale și de asemenea, de a restabili numeroasele detalii de orchestrație din partitura originală. Cântăm pe instrumente de epocă, ceea ce creează o sonoritate totală nouă și transparentă - ceea ce ne arată cu câtă grijă își orchestra de fapt Bellini partiturile. De asemenea, încercăm să recreăm culorile vocale pe care Bellini le-a ales pentru rolurile sale: Norma a fost gândit pentru Giuditta Pasta al cărei repertoriu includea numeroase roluri care sunt cântate astăzi de mezzosoprane. Rolul Adalgisa a fost creat pentru Giulia Grisi care era o soprană lirică - să ne amintim că Bellini a scris pentru Giulia Grisi și rolul Elvira din "I puritani", iar Gaetano Donizetti, Norina din opera "Don Pasquale". În fine, Pollione a fost cântat în epocă de Donzelli, un tenor al cărui repertoriu cuprinde multe opere de Rossini.

În distribuția acestui nou album cu opera "Norma" de Bellini apare și un nume românesc: Liliana Nikiteanu. Care sunt detaliile acestei colaborări? Cunoașteți sau ați colaborat și cu alți muzicieni români?

Lucrez cu Liliana de mulți, mulți ani, cel mai des la Zurich, unde am cântat împreună în multe opere de Mozart, dar și de Handel și Rossini - cel mai recent în "Othello"de Rossini și "Contele Ory" la Viena. Liliana Nikiteanu este una dintre partenerele mele de scenă preferate pentru că ea are același scopuri profesionale ca și mine, este o actriță versatilă și plină de intensitate în jocul scenic, mereu disponibilă și o bună colegă. Poți întotdeauna să te bazezi pe ea atunci când pornești să cucerești noi teritorii.

Îmi aduc aminte, de asemenea, de spectacolele dirijate de Ion Marin, care, de altfel, dirijează și pe albumul meu "Rossini heroines" - o altă colaborare care durează de mult timp.

Fiecare dintre albumele dvs. este foarte special - și mă refer aici la repertoriu, prezentare, promovare. Unde vă găsiți inspirația pentru fiecare nou disc? Care este drumul pe care mergeți ca să realizați un nou album?

Mai mult curiozitatea - învățată, dacă tot vorbim - de la Nikolaus Harnoncourt! Niciodată să nu crezi în tradiție, ci să mergi mereu la sursă, să studiezi împrejurările, contextul istoric și cultural. De exemplu: cine au fost oamenii pe care i-a ascultat Mozart și cu care a studiat? Așa i-am descoperit pe Haydn, Gluck, Salieri, unul după altul. Sau când am studiat viața Mariei Malibran și vremea în care a trăit, mi-am dat seama că ea, a cărei voce ar fi considerată astăzi de mezzosoprană, era una dintre cele mai faimoase interprete ale rolurilor Sonnambula și Norma (n.r astăzi cântate de soprane). Ceea ce m-a făcut să mă îndrept către Bellini…Sau rădăcinile muzicale ale lui Handel care m-au făcut să descopăr recent muzica și personalitatea extraordinare ale lui Agostino Steffani.

Care este locul muzicii clasice în societatea contemporană? Cred că sunteți o campioană a promovării muzicii clasice pentru oamenii simpli, fără a pierde din calitatea actului artistic…

Cred că în timpurile noastre, muzica bună este din ce în ce mai importantă, esențială. Ea face trimitere la părți ale personalității umane care sunt prea adesea neglijate și care sunt vitale pentru dezvoltarea sufletului, a sentimentelor, a stării de bine. Niciodată nu e prea multă muzică clasică și trebuie să luptăm pentru promovarea ei. Dar dacă vrei să vorbești oamenilor, să-i emoționezi este foarte important să le oferi cea mai bună calitate artistică și interpretări foarte bine realizate.

Cum v-ați descrie, ca artist și ca om?

Cred în puterea muzicii, îmi place să fac muzică, dar de asemenea, îmi place să ascult muzică. Sunt curioasă și pasionată. Îmi place să fiu pe scenă, dar în același timp, încerc să duc o viață simplă și normală, atât cât este posibil.

Cel mai nou disc al Ceciliei Bartoli va fi difuzat în premieră românească sâmbătă, 18 mai, ora 19, în cadrul emisiunii "Seara de operă", ce poate fi ascultată la Radio România Muzical, fiind preluată și de Radio România Cultural.

Cristina Comandașu