Arhivă : Interviuri Înapoi

Marius Breciu, pe scena Operei Metropolitan din New York și în direct la Radio România

Publicat: marți, 22 Ianuarie 2013 , ora 12.10

În anii `90, tenorul Marius Brenciu câștiga primele sale premii la Concursurile internaționale "Julian Gayarre" - Spania și "George Enescu". În anul 2000, era recompensat cu Premiul al II-lea și Premiul Special de juriul prestigiosului Concurs de Canto "Reine Elisabeth" de la Bruxelles, iar în anul următor, cu Premiul I al Concursului "Young Concert Artists" din New York, dar și cu Premiul I pentru interpretare și Marele Premiu "Singer of the World" la renumitul Concurs de Canto de la Cardiff, devenind astfel cel mai competitiv artist român apărut la început de mileniu III în lumea spectacolului de operă.

Ce a urmat? Confirmarea. Construirea unei cariere internaționale. Sau - după cum socotesc cântăreții de operă - au urmat: prima, a doua, a treia... în cazul lui Marius Brenciu, în total 10 stagiuni; stagiuni care l-au purtat constant și sigur pe scene din ce în ce mai importante și care, l-au adus - și readus! - în plus, și pe faimoasa scenă de la "Metropolitan Opera House" din New York.

La "Metropolitan", Marius Brenciu se află și acum. Iar de acolo, Radio România îi va transmite - în direct spectacolul din 26 ianuarie 2013; spectacol comentat chiar din Studioul Radio Metropolitan Opera International din New York de Luminița Arvunescu și difuzat de cele două posturi culturale ale radioului public, Radio România Muzical și Radio România Cultural, atât în FM, cât și în format audio-video pe site-urile lor.


"La Rondine" de Giacomo Puccini, superba producție a lui Nicolas Joel oferită de MET operei lui Giacomo Puccini în care cântați, a avut premiera în stagiunea 2008 - 2009. Atunci, în fruntea distribuției se aflau Angela Gheorghiu și Roberto Alagna. Acum, în rolul făcut atât de frumos de Angela Gheorghiu, debutează o tânără soprană din Letonia,Christine Opolais, iar în rolul susținut atunci de Alagna, se află tenorul italian Giuseppe Filianoti. În jurul dvs., soliștii din "La Rondine" s-au schimbat așadar, în schimb, dvs., în rolul lui Prunier, ați rămas. De ce credeți că ați fost unica opțiune a celor de la MET pentru acest rol?

Nu știu. Mie personal, pur și simplu mi-a fost propusă reluarea. Deja în 2008 se știa că această producție va fi reluată în 2013. Mi s-au propus noile date și am acceptat. Întotdeauna este vorba, pur și simplu, de o alegere din partea direcției și a castingului, dar trebuie să spun, o Magda, așa cum a făcut-o Angela Gheorghiu, nu va mai putea fi văzută curând pe scena MET-ului. Avem o altă soprană, care are și ea calitățile ei, dar Angela impresiona cu mult mai mult. Nu putem mânca însă tot timpul caviar, nu-i așa?


Cum se formează un curent de opinie la MET?

Opinia este generată - în primul rând - de cei care iau deciziile, cei care hotărăsc distribuțiile și perpetuată apoi de restul oamenilor din teatru: de la peruchieri până la pianiști și asistenții de regie. La Metropolitan se întâmplă un lucru extraordinar. Și anume, marea majoritate a oamenilor care lucrează în teatru sunt extrem de implicați în ceea ce se întâmplă în jurul lor. Toți iubesc opera. Sunt oameni care lucrează în domenii gen machiaj sau costume și pot spune povești incredibile despre artiștii care au cântat la MET. Unii au prins chiar epoca lui Franco Corelli și pot analiza într-o manieră de-a dreptul avizată o voce, cu nuanțări surprinzătoare pentru cineva care cunoaște respectivii artiști doar din fotoliul de spectator. La cabine, se discută întotdeauna spectacolul prezentat cu o seară înainte. Iar o performanță ca aceea din 2008 pentru La Rondine, cu o distribuție ideală și o acuratețe ca pentru o înregistrare pe CD, rămâne întipărită în memorie și implicit lumea vorbește despre ea mult timp după aceea. Da, lumea vorbește....


... Vorbește în consecință și despre dvs., care ați avut unul dintre cele patru roluri principale și care, iată v-ați întors pentru reluarea acestei producții. Cum ați regăsit colectivul Teatrului Metropolitan acum, la revenire?

A rămas același colectiv de tip american, să spunem. Un colectiv care transmite o stare de bună dispoziție și mult optimism în timpul repetițiilor, cu adevărat profesionist, dar despre profesionalismul lor, nici nu mai are are sens să discutăm. Din punctul meu de vedere - care nu am cântat în toate teatrele din lume, dar am cântat totuși în cele mai mari, la capitolul "îngrijire a artistului invitat", Met-ul este undeva foarte departe de celelalte teatre. Mă refer la grija la propriu pentru aparițiă scenică a solistului - pentru costum, pentru machiaj, dar și la acea grijă ca invitatul să se simtă bine, să nu se simtă străin într-un oraș atât de mare, ca New-Yorkul, într-un teatru în care lucrează sute de oameni. Totul pare gândit pentru o comunicare cât mai agreabilă și eficientă. Au chiar și un bufet al artiștilor unde, între repetiții, ne întâlnim cu toții, la o cafea. Ei bine, trăiești momente unice în acel loc. De exemplu chiar săptămâna trecută, fiind la bufet cu George Petean - bunul meu prieten care tocmai făcuse un fenomenal succes cu Andrea Chenier, la Avery Fisher Hall - ne-am întâlnit cu Piotr Beczala, Juan Diego Florez, Samuel Ramey și am vorbit despre o serie de lucruri, ne-am amuzat... Ori întâlniri de felul acesta sunt chiar rare, dacă nu imposibile în alte teatre . Ca să nu mai spun ce atmosferă se creează. Toți, în jurul meselor, vorbind, firește, despre operă... Cred că orice impresar sau jurnalist și-ar dori să participe la așa ceva.


Așa e. La Met, grija pentru confortul artistului a condus până și la amenajarea celebrului bufet cu întreaga lui atmosferă "stelară".... În afară de asta, toți, dar absolut toți cântăreții cu care am avut ocazia să realizez interviuri în cele două deplasări de până acum la New York, mi-au mărturisit că și experiența de a cânta pe scena operei Metropolitan este o experiență ieșită din comun. Și am vorbit cu Piotr Beczala, cu Susan Graham, cu Karita Mattila, Diana Damrau... Sunteți de aceeași părere? În ce constă ineditul acestei experiențe?

Constă într-un paradox, de fapt. MET-ul îți dă senzația ca artist că ești strivit de imensitatea sălii sale și, în același timp, sentimentul de ușurință pe scenă: ceea ce nu prea întâlnim în săli cu mult mai mici. Știm bine că există în Europa și în alte locuri teatre de numai 1000 de locuri, în care acustica este atât de dificilă, încât simplul fapt de a cânta acolo reprezintă un efort mărit față de o prestație obișnuită în alte teatre. Dar MET-ul prezintă acest paradox, scena este mare, sala enormă, și totuși pe scenă acustica este foarte, foarte plăcută pentru cântăreț. Nu simți nevoia să împingi vocea, nu simți că orchestra ar fi prea tare, nu te stresezi. Sigur, noi ne bucurăm în La Rondine și de decoruri superbe - semnate de Ezio Frigerio - care "îmbracă" scena. E un avantaj. Pentru că, de exemplu, m-am întâlnit deunăzi în culise cu Peter Mattei care face aici Parsifal și care mi-a spus: " ce vă invidiez pentru decorul pe care îl aveți, pentru că noi, la Parsifal, avem scena aproape goală". Ori la MET, când e goală, scena devine dintr-o dată imensă și sunetul se poate pierde.


Prin urmare, ce reprezintă pentru dvs. revenirea la MET?

O foarte, foarte plăcută etapă din cariera mea. O reîntâlnire cu un teatru, un colectiv și cu o scenă de care m-am "lipit" din prima clipă. Și mă bucur enorm că Radio România, prin dvs., va fi pe 26 ianuarie alături de mine și maestrul Ion Marin, facilitând melomanilor români contactul cu cea mai impresionantă scenă lirică a lumii.


Fragment dintr-un amplu interviu realizat de Luminița Arvunescu - Radio România Muzical, care va fi difuzat în pauza transmisiunii directe din 26 ianuarie 2013, realizată din Studioul Radio Metropolitan Opera International din New York (ora 19.50, Radio România Muzical și Radio România Cultural)