Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu dirijorul Herbert Blomstedt

Publicat: joi, 3 Ianuarie 2013 , ora 16.33
Consider că este un privilegiu să petreci și doar câteva minute în compania unei personalități de calibrul lui Herbert Blomstedt. Nu am avut ocazia să-l ascultăm în România, dar l-am ascultat deseori în înregistrări primite prin intermediul Uniunii Europene de Radio. Un dirijor charismatic, însă nu în sensul teatral: Herbert Blomstedt trăiește muzica interior și știe să o pună la dispoziția publicului așa cum probabil și-a imaginat-o ideal compozitorul.

În 2012, Herbert Blomstedt, dirijorul născut în America din părinți suedezi, a împlinit venerabila vârstă de 85 de ani. La 27 de ani obținea primul său angajament ca dirijor al unei orchestre suedeze. Au urmat lungile colaborări cu orchestrele radiodifuziunilor daneze și suedeze, Herbert Blomstedt urmându-i lui Sergiu Celibidache la pupitrul Orchestrei Radiodifuziunii Suedeze. Au urmat ani de succes la pupitrul Capelei de stat din Dresda, Orchestrei Simfonice din Chicago, Orchestrei Radiodifuziunii din Hamburg, Orchestrei Gewandhaus din Leipzig.

Herbert Blomstedt este considerat un specialist al muzicii maeștrilor germani: Beethoven, Schubert, Bruckner, Richard Strauss. Discografia lui a fost distinsă cu două premii Grammy și numeroase alte premii ale industriei discografice.

Așa că era firesc să aflu, în primul rând, care sunt principiile pe care se sprijină cariera de dirijor a lui Herbert Blomstedt, atât de lungă și de plină de succese.


Despre principii și succese

"Văd dirijorul ca un pe avocat al compozitorului. Deci, în primul rând, trebuie să respectăm adevărul partiturii, să fim siguri că partitura este respectată cu tot ceea ce scrie în ea - și vorbesc aici nu doar de aspectele tehnice, ci și artistice, emoționale, filosofice. Trebuie să ne asigurăm că totul este acolo. În al doilea rând, trebuie să transformăm partitura în ceva interesant pentru public, pentru că noi cântăm pentru cineva, toată muzica a fost compusă pentru cineva. Uneori poate să fie un conflict - te poți gândi că poți obține un efect mai bun nerespectând partitura sau poți alege să nu obții un efect, dar să fii credincios partiturii. Cred că aceasta este linia de demarcație între cele două tipuri de dirijori: unul este avocatul compozitorului, altul, vrea să obțină doar efecte, ceea ce nu este un lucru rău în sine pentru că vrei să oferi publicului o experiență interesantă. Dar dacă ar fi ca eu să aleg între o experiență și a nu fi fidel partiturii, aș fi mai fericit respectând partitura, încercând în același timp să ofer publicului o experiență memorabilă.


Când v-am întrebat despre principii, m-ați întrebat - cele ale dirijorului? Cred că e momentul să ne dezvăluiți și principiile dumneavoastră ca persoană.

Cred că sunt aceleași. Scopul meu nu a fost să obțin succesul, ci să profit de experiența vieții, făcând parte din viețile altora. Personal, cred că sunt aici ca să servesc celor din jurul meu. Scopul nu este să obții cât mai mulți bani posibil, cât mai multă faimă posibil, să fii cel mai frumos posibil, ci să fii de ajutor și un model inspirator pentru ceilalți.


Ați vorbit despre public și importanța lui. Cum a evoluat publicul de la începutul carierei dumneavoastră și până astăzi? S-a schimbat sau nu?

S-a schimbat un pic, pentru că niciodată nu suntem la fel de la o zi la alta. Dar desigur, sunt trăsături care rămân neschimbate ca acum 2000 sau poate 5000 de ani. Avem aceleași nevoi primare: securitate, pace, fericire, comunitate. Publicul de astăzi s-a schimbat odată cu dezvoltarea tehnicii care s-a petrecut incredibil de rapid. În ultima sută de ani, dezvoltarea tehnicii a fost de 100 de ori mai rapidă decât ceea ce s-a petrecut în anteriorii 2000 de ani. Deci circumstanțele în care trăim sunt diferite astăzi. Publicul își dorește să obțină cât mai multă fericire în cât mai scurt timp posibil. Ceea ce înseamnă că trăim pe fugă: nu mai avem răbdare ca înainte; cum avem parte de atâtea schimbări în jur, ne așteptăm la schimbare, cerem mai multă schimbare, avem nevoie de mai multă schimbare. Ceea ce pune în dificultate anumite aspecte ale vieții umane care cer mai multă răbdare. Cred că mulți dintre adulții de astăzi se comportă ca și copiii: concentrare pe termen scurt, permanent ceva să-i distreze, nu au liniște și li se pare chiar plicticos să nu aibă parte de ceva interesant tot timpul. Era o vedetă germană de rock care sintetiza aceasta - am citit recent într-un interviu - "Muzica mea trebuie să fie ca un pumn în stomac", altfel nu obținem niciun efect. Trebuie să te lovească cu putere. Desigur, asta ar fi sunat pentru bunicii noștri simplu: brutalitate, barbarism. Trebuie să fim atenți în prezent să nu mergem prea mult în această direcție pentru că am distruge niște părți mai sensibile ale umanității noastre.


Un dialog purtat la Festivalul Beethoven de la Bonn

Am stat de vorbă cu Herbert Blomstedt în după-amiaza zilei de 14 septembrie 2012 la Bonn, în Germania. Mă aflam acolo la invitația organizatorilor Festivalului Beethoven și chiar în acea seară, Herbert Blomstedt urma să dirijeze Corul Radiodifuziunii Bavareze și Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremen, în Missa solemnis de Ludwig van Beethoven.

"Ei bine, această lucrare în special, care este cea mai mare lucrare a lui - ca minute, dar și în conținut, fiecare măsură este încărcată de sensuri, nu doar unul, ci mai multe - titlul ei ne spune că este o lucrare religioasă. Textul este religios, din Biblie, dar transfigurat în sens uman. Modul în care Beethoven își exprimă gândurile și credința este pur simfonic, cere corului să cânte ca un instrument, dar uneori, și instrumentelor să cânte ca o voce umană. În această missă el strânge toate modalitățile posibile de expresie. A început ca o lucrare pentru biserică, dar, până la final, a ieșit cu totul din tipare, nu se potrivește în biserică - textul da, muzica nu, datorită aparatului orchestral mare ce ar produce o confuzie acustică într-o biserică normală. Cred însă că acesta era cursul lucrurilor în vremea lui Beethoven. Dacă vă uitați de exemplu la muzica lui Bruckner, el era un om al bisericii prin profesie. Aproape s-a născut într-o mânăstire, a crescut într-o mânăstire, a trăit 30-40 ani într-o mânăstire ca un călugăr - era organistul catedralei și totuși a crezut că biserica este prea mică pentru muzica lui. De aceea, mesajul lui este transmis în simfonii, nu în misse, motete sau lucrări pentru orgă, ci în simfonii, pentru că astfel putea atinge un public mult mai larg, nu doar oamenii care vin la biserică, ci toți oamenii obișnuiți care pot să știe ceva despre biserică și mesajul ei sau care pot să nu știe ceva despre acest subiect, dar care pot fi atinși de mesajul muzicii. De fapt, biserica ar trebui să vegheze asupra nevoilor umane. Vrem pace - este o nevoie primară și missa se încheie cu acea rugăciune care să aducă pacea - Dona nobis pacem. Altă nevoie primară - securitatea, pentru că doar într-un mediu sigur ne putem crește și dezvolta familia; iar primele cuvinte din missă - Kyrie eleison - exprimă exact asta: Doamne miluiește - pentru că nu ne simțim siguri, dar avem nevoie de securitate, iartă-ne și ai grijă de nevoile noastre. Cred că și cei care nu merg în mod regulat la biserică pot să găsească într-o asemenea muzică răspunsuri la câteva dintre cerințele lor fundamentale. Sper ca acest mesaj să ajungă la public. Nu este așa de ușor în zilele noastre; intenția lui Beethoven era foarte clară, a scris pe prima pagină a partiturii: "de la inima mea la inima voastră", un mesaj foarte personal, nu este deloc o declarație dogmatică, ci un mesaj de la inimă la inimă.


O lucrare mai rar cântată

Și cu toate acestea, Missa solemnis este foarte rar cântată astăzi, nu a fost niciodată prea des cântată, dar astăzi în special este foarte rar cântată. Cei mai mulți dintre dirijorii de astăzi nu o interpretează deloc din mai multe motive: este foarte dificilă, foarte complexă. Cu toate acestea, alți dirijori nu evită lucrări la fel de dificile și complexe. Alt motiv pentru această situație este că partitura nu-ți garantează succesul. Multora li se pare greu de abordat din cauza complexității. Chiar și instrumentiștilor din orchestră le trebuie mai mult timp pentru asimilarea Missei solemnis decât pentru învățarea simfoniilor beethoveniene, de exemplu, pe care le cântă tot timpul. Mai există poate încă o cauză care face ca Missa solemnis să fie rar abordată: criticile cel puțin dubioase ale unor muzicologi. Mulți spun: "E o lucrare foarte dificilă, lungă, problematică. Beethoven însuși a crezut că era cea mai bună lucrare a lui - noi ne îndoim de asta." Chiar și în programul de sală al unui concert de zilele trecute de la Bremen, puteți găsi asemenea aprecieri, ceea ce desigur, nu ușurează sarcina publicului și nu-l face să fie curios. Cred însă că o interpretare bună, și mă aștept la Bonn la o interpretare bună, poate face să fie schimbată această atitudine. Este cu adevărat cea mai importantă lucrare beethoveniană, cea mai personală. Cei mai mulți dintre instrumentiștii din orchestră nu au cântat niciodată Missa solemnis, nici chiar cei mai în vârstă, mulți nici nu au ascultat-o măcar și vorbim despre o orchestră specializată în simfoniile beethoveniene, care a parcurs în turnee întreaga lume cu integrala simfoniilor de Beethoven. Așa că eu consider că avem o sarcină importantă - aceea de a aduce această lucrare în locul pe care îl merită, inclusiv în conștiința publicului.


Aș vrea să vorbim și despre Bruckner, este unul dintre compozitorii pe care i-ați ales pentru albumul aniversar Herbert Blomstedt 85, apărut în 2012, care a inclus de asemenea opusuri de Richard Strauss și Johannes Brahms. De ce tocmai acești compozitori?

Sunt contemporani și reprezintă, aș putea spune, înflorirea ultimă a tradiției simfonice. Au creat pentru orchestre mari, au un discurs virtuoz, dar desigur, sunt foarte deosebiți. Brahms și Bruckner au ceva în comun, dar nu foarte mult - numele lor încep cu litera B și amândoi au trăit la Viena. Brahms a fost prezent la premierele celor mai importante simfonii de Bruckner la Musikverein, dar nu i-au plăcut, nu le-a înțeles. Brahms nu era un prost, era un om foarte inteligent, însă înțelegerea lui este mai curând una muzicologică, cunoștea foarte bine muzica lui Palestrina, Orlando di Lasso, Bach, Handel, Schubert. Trebuie să ne gândim că avea și o editură - el este cel care a publicat prima ediție a operelor complete de Schubert. Brahms înțelegea foarte bine muzica. Prima lui slujbă, în afară de a cânta la pian, a fost să conducă un cor de femei care cânta un repertoriu mai ales din secolele XVI și XVII. Totuși, nu a înțeles muzica lui Bruckner, i s-a părut prea lungă, prea grea. Brahms era sarcastic, avea un pronunțat simț al umorului. Spunea: "dacă aceasta este muzica viitorului, ea va fi uitată peste două luni". După cum se vede, și marii compozitori pot uneori să greșească. Cred că una dintre explicații este că muzica lui Brahms era atât de diferită de cea a lui Bruckner. Teoretic, ei sunt continuatorii stilului simfonic beethovenian, dar în feluri diferite. Brahms era mult mai concentrat, vroia să spună totul în cât mai scurt timp. Bruckner își lăsa spațiu și timp pentru dezvoltare. De aceea lui Brahms i se părea că Bruckner nu știe când să se oprească. Bruckner auzea deseori această părere de la prietenii și criticii săi, de aceea, a încercat să se înfrângă și să scrie mai concentrat, dar nu cu rezultate foarte bune. Mai tăia 10-15 măsuri ici, colo, dar dacă îi cunoști gândirea originală, îți dai seama că lipsește ceva, că nu mai există echilibru, deci nu era o soluție prea fericită. El știa asta și de aceea și spunea: "Fac asta pentru cei de acum, nu pentru cei care vor veni". Bruckner, când vroia să scrie ceva scurt, putea, uitați-vă la schițele celei de a șasea simfonii, de exemplu, dar când temele erau mai largi, avea nevoie de spațiu suficient.


Herbert Blomstedt și muzicienii români


Venind din România, îmi este imposibil să nu întreb ce muzicieni români cunoașteți, cu ce muzicieni români ați colaborat, poate ce muzicieni români apreciați?

Știu foarte mulți muzicieni români, pentru că mulți au plecat din România în timpul vremurilor dificile din vremea comunismului și sunt și atâtea grupuri etnice care au părăsit România - știu atât de mulți germani care au venit din România. Acum câțiva ani am fost la o slujbă religioasă la Koln; mai mult de jumătate dintre cei din biserică erau români. Și făceau o muzică foarte frumoasă. Erau din minoritatea germană din România.Ca muzicieni, sunt foarte mulți: Radu Lupu, cu care am concertat deseori. Este o persoană foarte interesantă, un filosof al pianului. Bineînțeles, este Sergiu Celibidache, care și-a trăit mare parte din viață în Germania, dar și în Scandinavia.


Ați condus de altfel aceeași orchestră din Suedia ca și Sergiu Celibidache, Orchestra Radiodifuziunii Suedeze.

Da, el nu a fost însă niciodată director muzical al acestei orchestre, nu a vrut să aibă acest titlu. În realitate, a fost. A dominat totul timp de zece ani. Îi simt încă prezența când colaborez cu această orchestră. Chiar dacă cei mai mulți dintre cei de astăzi nu au cântat cu el, spiritul lui încă este acolo, cu bune și rele. Era foarte dominator, nu admitea să se facă muzică decât în stilul lui propriu. Sub conducerea lui, muzicienii au învățat să se asculte unii pe alții, ceea ce e minunat. Totuși, luată ca grup muzical, orchestra nu a crescut, nici chiar Orchestra Filarmonicii din Munchen. El a pus o ștampilă pe toată orchestra, dar orchestra nu a crescut, nu a fost mai bună când s-a încheiat colaborarea cu Celibidache decât când a început, însă ei cântau așa cum vroia el. Era ceea ce cerea și ceea ce a obținut. Celibidache avea o ureche extraordinară și a învățat orchestra să asculte ce cântă. Știu și o duzină de violoniști din România care și-au părăsit țara și au venit în Suedia, Germania, Danemarca.


Și o ultimă întrebare. Există un secret pentru o viață atât de lungă și plină de succese ca a dumneavoastră?

Vedeți, secretele nu sunt decât în parte. Sună bine pentru un jurnalist să spună în câteva cuvinte "Acesta este secretul cuiva", dar totul este mult mai complex decât atât. Mi-aduc aminte de o recepție la Los Angeles. Eram invitatul Filarmonicii și consulul Suediei de acolo a organizat o recepție la care a invitat 30-40 persoane. Stăteam la ușă să-i întâmpin și deodată o doamnă m-a întrebat: "care este secretul dumneavoastră?" Mi s-a părut ciudat să mi se pună o asemenea întrebare la începutul unei recepții. După o oră și jumătate, când a plecat, doamna mi-a spus "Acum știu care este secretul: gânduri limpezi, acțiuni limpezi, fără exagerări." Acesta a crezut ea că este răspunsul. Am încercat să fiu o persoană foarte disciplinată cu mine însumi. Îmi împart timpul foarte judicios, să-l folosesc productiv. Urăsc discuțiile gălăgioase sau să-mi omor timpul. Îmi place să mă relaxez, dar în același timp vreau să fac ceva productiv, să mă plimb în pădure, să mănânc o masă bună, să fiu cu prietenii sau familia, să-mi învăț copiii. Cred că disciplina este foarte importantă când lucrezi cu o orchestră, nu o disciplină militară - adică nu de tipul "nu faceți așa", ci "deschideți urechile pentru a asculta ce fac alții, vedeți ce gândesc ceilalți". Acesta este tipul de disciplină care îmi place.

Interviu realizat de Cristina Comandașu

Versiunea audio a interviului, însoțită de lucrări muzicale înregistrate de dirijorul Herbert Blomstedt, poate fi ascultată sâmbătă, 5 ianuarie, de la ora 16.05.