Arhivă : Interviuri Înapoi

Cristian Mandeal - interviu aniversar

Publicat: marți, 19 Aprilie 2011 , ora 12.19

Maestrul Cristian Mandeal nu mai are nevoie de nicio prezentare, întrucât valoarea sa este recunoscută atât în România, cât și în străinătate. Filarmonica "Transilvania" din Cluj-Napoca, Filarmonica "George Enescu" din București, Orchestra Hallé din Manchester, Filarmonica din Copenhaga și Orchestra Națională a Țării Bascilor din Spania sunt doar câteva din instituțiile și ansamblurile de renume care au beneficiat de-a lungul anilor de conducerea dirijorală a lui Cristian Mandeal.

În 18 aprilie 2011 renumitul dirijor a împlinit 65 de ani, astfel încât a răspuns cu amabilitate invitației noastre și ne-a acordat un interviu:


La mulți ani, maestre Cristian Mandeal!

Mulțumesc.


Sunteți, fără îndoială unul dintre cei mai importanți dirijori din Europa, cu realizări și succese la care mulți muzicieni pot doar visa. Ce vă doriți astăzi, la aniversarea zilei de naștere?

În primul rând, să rămân sănătos cât mai mult timp posibil și să îmi pot continua activitatea pe măsura proiectelor nesfârșite pe care, în continuare, le am. Oricât de mult ai fi încercat să realizezi în viață, întotdeauna îți rămân lucruri la care te gândești cu drag sau cu mare dorință pentru viitor, pentru a putea fi într-o bună zi materializate. Și lucrul aceasta mi se întâmplă și mie, indiferent de câți ani am adunat.


Probabil cel mai important proiect al dumneavoastră din ultimii ani a fost Orchestra Română de Tineret. Ce v-a determinat să porniți la drum cu acest ansamblu deja prestigios și în ce măsură considerați că v-a împlinit viața artistică?

În primul rând necesitatea ca în România să existe o astfel de orchestră (acest tip de orchestră există peste tot în lume). Apoi, necesitatea era și în perspectivă, în dorința de a forma muzicieni buni de orchestră, care să îmbunătățească în general nivelul orchestrelor românești, cu timpul ei trecând de la Orchestra de Tineret la orchestrele profesioniste, în care o parte dintre ei deja sunt angajați. Deci acesta a fost motivul înființării și perpetuării acestei orchestre. În ceea ce privește satisfacțiile, desigur că au fost depline în tot ceea ce înseamnă lucrul cu ei. A existat întotdeauna un schimb de energii, de la mine către ei și de la ei către mine, așa că fiecare minut petrecut cu ei l-am considerat un timp câștigat.


Săptămâna trecută ați susținut din nou concerte la Manchester, la pupitrul Orchestrei Halle pe care o conduceți ca dirijor-oaspete de peste 15 ani. Ați prezentat de data aceasta un program romantic și ați colaborat cu un pianist celebru. V-aș ruga să oferiți ascultătorilor noștri detalii despre aceste concerte.

Programul a fost unul, să spunem, foarte clasic alcătuit din zona romantică stilistică. Respectiv am început cu Preludiile de Liszt, lucrare care aici, contrar așteptărilor, este destul de puțin populară. Mi s-a spus că nu a mai fost cântată de peste zece ani. Lucrarea a avut un foarte mare succes. Apoi am continuat cu Concertul pentru pian de Schumann, avându-l ca solist pe Jean-Bernard Pommier, o veche cunoștință a mea, și care revine la Halle după foarte mulți ani de întrerupere. În partea a doua am dirijat Simfonia a III-a de Brahms, probabil simfonia pe care o iubesc cel mai mult din cele patru. Au avut loc trei concerte în trei localități diferite, la Darby, la Manchester și la Leeds.


De curând v-ați aflat la pupitrul Orchestrei Naționale Radio pentru prima dată după 20 de ani. Când vă va putea urmări din nou publicul la Sala Radio?

Sper ca anul viitor, cam prin luna februarie, să refacem acest traseu început în acest an. Mi-ar face mare plăcere să continui să dirijez Orchestra Radio.


Interviu realizat de Larisa Clempuș