Arhivă : Interviuri Înapoi

Vlad Maistorovici cântat la Barbican Hall

Publicat: marți, 15 Martie 2011 , ora 14.59

În data de 13 martie 2011 unul dintre cele mai prestigioase ansambluri orchestrale din lume - London Symphony Orchestra - a interpretat în premieră la Barbican Hall din Londra lucrarea Halo scrisă de Vlad Maistorovici. Aceasta reprezintă a doua colaborare a tânărului compozitor român cu orchestra londoneză, pentru care a mai scris în anul 2009 un alt opus, intitulat Mikrokosmos.

Este vorba despre două comenzi primite din partea London Symphony Orchestra în cadrul programului Discovery Panufnik Young Composers Scheme, despre care ne-a spus mai multe Vlad Maistorovici:


Cum funcționează acest program și pe baza căror criterii sunt aleși tinerii compozitori?

E un program foarte interesant, o inițiativă extraordinară din partea Fundației Panufnik, cu sprijin din partea trustului Hamlyn. E vorba despre un program în care tineri compozitori sunt selectați pentru a scrie scurte lucrări pentru London Symphony Orchestra; așa am început și eu acum doi ani, cu lucrarea Mikrokosmos. În urma atelierului care se desfășoară cu orchestra este ales uneori un compozitor care să scrie o lucrare mai amplă ce urmează să fie prezentată pe scena Sălii Barbican. Am avut privilegiul să fiu compozitorul ales și așa am primit această comandă din partea orchestrei, ceea ce reprezintă pentru mine o foarte mare onoare.


Există în cadrul acestui program și un grup de compozitori care urmăresc activitatea mai tinerilor lor colegi? Am văzut, de exemplu, menționat numele lui Magnus Lindberg...

Da, Magnus Lindberg nu este implicat direct, însă Colin Matthews este. El este mentorul acestui program. Am primit sfaturi și de la dirijorul Francois Xavier Roth, care se ocupă de atelier.


Cel care, de altfel, a dirijat și Mikrokosmos în anul 2009...

Da, exact. Am fost sfătuiți și de violonistul David Alberman, care este șeful de partidă de la vioara a II-a (în London Symphony Orchestra n.red.) și care are foarte multă experiență în muzica contemporană; a fost membru al Cvartetului Arditti și este de multe ori liderul Orchestrei London Sinfonietta, deci un interpret foarte experimentat în muzica contemporană.


Cum ai descrie opusul Halo? Și aș vrea să te rog să începi chiar cu titlul - care în limba română s-ar traduce prin Halou; ce anume te-a inspirat?

Cred că în românește traducerea mai bună e Aureolă; e vorba de efectul care se creează în jurul unei surse de lumină și asta a fost imaginea care m-a inspirat inițial.


Are cumva și o conotație mistică, religioasă, titlul?

Nu neapărat. E o lucrare senzorială, care are de-a face cu senzații, culori. Totuși, înțelesul e deschis. Imaginea inițială a fost legată de fenomenul optic. Sigur că e vorba de o iluzie, pentru că haloul e, de fapt, un efect care se produce prin propagarea luminii în atmosferă. Deci nu e o realitate.


Alături de Cvartetul "Mercury" (din care faci parte în calitate de prim violonist) experimentezi de ceva timp ceea ce se numește "live composition" - un concept bazat pe improvizație. Și pentru că de foarte multe ori preocupările interpretului se regăsesc în ideile muzicale ale compozitorului, aș vrea să știu dacă tehnica improvizatorică se regăsește în partiturile tale sau nu?

Deocamdată nu am folosit tehnici aleatorii deloc. În general îmi place să păstrez controlul și să nu oblig instrumentiștii care nu sunt bucuroși să își ia un asemenea risc să trebuiască să o facă. Iar într-o lucrare orchestrală e cu atât mai greu, pentru că e vorba de 100 de persoane.

Cvartetul "Mercury" e un ansamblu foarte special datorită personalităților care sunt implicate - ceilalți trei colegi ai mei sunt și ei foarte aventuroși și dornici să încerce o mulțime de lucruri. Sigur că atunci când lucrezi în improvizație mergi pe drumuri care nu au viitor, însă ai și foarte multe satisfacții atunci când găsești căi mai puțin umblate și care te inspiră foarte mult. Mai ales pentru mine, compozitorul - Cvartetul e un laborator extraordinar.


Revenind la concertul din 13 martie - London Symphony Orchestra a avut la pupitrul dirijoral doi șefi de orchestră: pe Sir Colin Davis și pe Clemens Schuldt, acesta din urmă fiind câștigătorul Concursului de Dirijat Donatella Flick din 2010 și cel care a dirijat lucrarea ta. Cum s-au desfășurat repetițiile și cum ai colaborat cu Clemens Schuldt? Au existat, poate, și sugestii din partea lui Sir Colin Davis, al cărui asistent este Clemens Schuldt în prezent?

E un privilegiu să am lucrarea programată într-un concert al lui Colin Davis. Și asta s-a văzut în vânzarea biletelor: sala a fost plină de acum o lună și jumătate. Sigur că există o părere de rău că nu a avut timp să se ocupe de lucrarea mea, pentru că este un dirijor foarte căutat și ocupat.

Clemens este extraordinar și nu mi-aș fi putut dori pe cineva mai dedicat, mai deschis și care realmente a pus foarte mult suflet în studiul partiturii. Am discutat foarte mult, ne-am întâlnit cu destul de mult timp înainte de concert, am lucrat detalii, el a ascultat și alte piese ale mele și a fost foarte deschis. E un dirijor tânăr, dar un adevărat profesionist.


Luna martie va fi pentru tine una foarte agitată, pentru că ești nu numai compozitor, ci și violonist, cu dese apariții pe scenele din întreaga Europă. Ce conține agenda ta în perioada imediat următoare?

După această premieră o să zbor în Elveția, unde am un turneu ce include concerte cu Mendelssohn - Concertul în mi minor - și cu o lucrare modernă, scrisă de Pascal Dusapin, un concert subintitulat "Quad". Apoi o să revin la Londra pentru un concert cu Cvartetul "Mercury" și tot așa...

Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu