Arhivă : Interviuri Înapoi

De vorbă cu violoncelistul Daniel Müller-Schott

Publicat: vineri, 15 Octombrie 2010 , ora 9.12

În data de 7 octombrie 2010 ați avut ocazia să ascultați la Radio România Muzical transmisiunea directă a concertului susținut de Orchestra Națională a Franței sub bagheta dirijorului Kurt Masur și avându-l ca solist pe violoncelistul Daniel Müller-Schott. Programul a fost dedicat creației lui Robert Schumann, prin Uvertura Genoveva, Concertul în la minor pentru violoncel și orchestră și Simfonia a II-a în Do major.

Mai multe informații despre acest concert, dar și despre o carieră solistică și camerală de succes, am avut ocazia să aflăm de la violoncelistul născut la München în 1976, Daniel Müller-Schott.


Ați ascultat pentru prima dată Concertul pentru violoncel de Schumann la vârsta de cinci ani, în interpretarea lui Yo-Yo Ma. Ce vă amintiți din acea perioada?

Prima impresie a fost, de fapt, o revelație. Pentru că mama mea este muzician, am participat de la cinci ani la multe repetiții cu orchestră și, într-adevăr, primul concert solo pe care l-am ascultat a fost cel pentru violoncel de Schumann. Am fost atunci vrăjit de timbrul instrumentului și de posibilitățile sale, așa că am vrut neapărat să învăț să cânt la violoncel. Sunt acum norocos pentru că pot să interpretez acest concert.


Ați intrat în contact încă din copilărie cu muzica lui Bach. Cum ați descoperit-o și ce rol a avut Bach pentru dezvoltarea dumneavoastră ca muzician?

Muzica lui Bach mi-a fost devreme cunoscută pentru că mama este clavecinistă și se ocupă intensiv de muzica acestui compozitor. Am ascultat de mic lucrări precum Clavecinul bine temperat sau Concertele Brandemburgice. La șase-șapte ani am început să cânt Suitele pentru violoncel solo de Bach și, de-a lungul anilor, le-am studiat pe toate cele șase. Apoi le-am înregistrat pe CD, le-am prezentat în concerte, iar interpretarea întregului ciclu de suite a reprezentat mereu o experiență deosebită.


La vârsta de cincisprezece ani ați câștigat Concursul Internațional „Piotr Ilici Ceaikovski” la Moscova. A fost acesta un moment determinant în cariera dumneavoastră?

Da, pot spune că a fost un moment decisiv în cariera mea. Am descoperit astfel că solistica este un drum care mi se potrivește, pentru că la acea vârstă îmi puteam imagina și alte meserii posibil de urmat. Însă, după obținerea acestui premiu am știut că pot să-mi asum riscul de a deveni solist și că acesta este drumul pe care trebuie să-l urmez. Am fost foarte fericit atunci, pentru că am început să primesc invitații de a concerta și așa a început totul.


Ați studiat, spre exemplu, cu Mstislav Rostropovich sau Steven Isserlis. În ce măsură v-au influențat acești profesori?

În foarte mare măsură, am avut contact cu școli foarte diferite. Pe de-o parte școala franceză prin André Navarra sau primii mei profesori, Walter Nothas și Heinrich Schiff, la Viena, pe de altă parte școala engleză reprezentată de Steven Isserlis, fapt care m-a ajutat în abordarea repertoriului englez, spre exemplu în lucrările lui Elgar, Walton sau Britten. Iar privilegiul de a cunoaște și de a lucra cu o personalitate precum Mstislav Rostropovich, un nume de referință în istoria muzicii, au fost o ocazii unice. Am avut norocul de a-l cunoaște și în postura dirijorală și am profitat de fiecare dată când a predat sau concertat în Germania. Apoi primeam ore și totul decurgea foarte neconvențional, pentru că îmi oferea foarte mult din timpul lui și eu, ca tânăr violoncelist, am putut să profit de această favoare.

Rostropovich spunea mereu că interpretul trebuie să fie un mesager al compozitorului, care să-și asimileze lucrările abordate în așa fel încât să reflecte la fiecare interpretare valențe noi ale muzicii. Acesta a devenit apoi un credo și pentru mine, să încep de fiecare dată de la ceva nou și să încerc să fiu creativ.


Concertați acum din nou sub bagheta dirijorului Kurt Masur. Ce ne puteți spune despre această colaborare?

Sunt foarte bucuros. Sub conducerea lui am cântat acum câțiva ani la Paris Dublul Concert pentru vioară și violoncel de Brahms alături de Anne Sophie Mutter. Dumneaei m-a sprijinit foarte mult timp și prin intermediul acestei legături am intrat în contact și cu maestrul Masur. I-am cântat prima dată când aveam șaptesprezece-optsprezece ani și de atunci m-a îndrumat mereu în carieră, apoi a urmat, la un moment dat, prima noastră colaborare. I-am ascultat desigur numeroasele înregistrări, am participat și la repetiții și pot spune că el reprezintă pentru mine un capitol important din istoria muzicii germane. Iar în ceea ce privește acest concert de Schumann, Kurt Masur este cel mai bun sprijin pe care pot să mi-l imaginez. Colaborarea cu acest dirijor reprezintă în această seară pentru mine o nouă oportunitate din punct de vedere muzical.


Cunoașteți foarte bine Concertul pentru violoncel de Schumann. În 2009 l-ați și înregistrat pe CD. Ne puteți prezenta viziunea dumneavoastră asupra acestei lucrări?

Este, desigur, o lucrare de maturitate a lui Schumann și de aceea foarte complexă, pentru că trăirile sunt foarte diferite. Cred că acest concert reprezintă o psihogramă a compozitorului și omului Schumann. Dacă ne gândim la contrastele din dezvoltarea părții întâi, la conflictul interior și nesiguranța caracteristică omului Robert Schumann în acea perioadă, observăm că toate acestea sunt reflectate în muzică. Pentru mine, Concertul în la minor este una dintre capodoperele literaturii instrumentale și noi, violonceliștii, putem fi recunoscători că putem să interpretăm și să transmitem mai departe o asemenea lucrare.


Ați vorbit mai devreme despre violonista Anne-Sophie Mutter. Care a fost relația profesională cu dumneaei din 1992 de când v-ați cunoscut și până astăzi?

Legătura cu ea a fost întotdeauna plină de căldură. I-am cântat la puțin timp după câștigarea concursului „Ceaikovski” de la Moscova, adică la cincisprezece ani, și am observat că încă de atunci m-a privit ca pe un coleg, ca pe un muzician. Această încredere în mine și tot sprijinul acordat au fost ceva într-adevăr deosebit. A știut mereu cu exactitate de exemplu vârsta la care se putea stabili o legătură cu Rostropovich sau vârsta la care este nevoie de un instrument mai bun, oferind mereu cele mai bune sfaturi. Cu trecerea anilor s-a născut desigur și o prietenie din punct de vedere muzical și cântăm adesea împreună, lucru pentru care îi sunt recunoscător.


Pe lângă bogata activitate solistică, un loc important în cariera dumneavoastră îl ocupă muzica de cameră. Care vă sunt partenerii preferați?

Este foarte greu de zis. Există foarte multe combinații interesante cu diferiți muzicieni alături de care îmi face plăcere să cânt, încât să aleg pe cineva este dificil. În formulă de trio colaborez foarte bine cu Anne-Sophie Mutter și André Previn, dar și cu muzicieni din generația tânără, precum Julia Fischer sau Bella Steinbacher. Sunt foarte multe școli, respectiv personalități de la care se pot învăța foarte multe. Cred că muzica de cameră este cea mai intimă formă a acestei arte și colaborarea cu diferiți partereni înseamnă mereu un câștig din punct de vedere artistic.


Ne puteți prezenta câteva idei ale proiectului Rhapsody in School?

Da, proiectul a fost o inițiativă a pianistului Lars Vogt, care a observat că muzica nu ocupă deloc un rol important ca materie în școli și mi-a propus apoi să colaborez. Le cânt copiilor, îmi prezint cu această ocazie și instrumentul, încercând să le transmit câte ceva din dragostea mea pentru muzica clasică și compozitori. Am continuat de-a lungul anilor să particip în mod regulat, nu doar în Germania, ci și în alte țări din Europa și cred că acest proiect s-a dezvoltat într-un mod foarte bun.


Unde veți concerta în perioada următoare?

După evoluția de la Paris voi relua programul pe care l-am cântat recent la Montreal, un recital cu lucrări de Brahms, Schubert și Șostakovici alături de Robert Kulek, apoi concertul de Schumann la Mailand, în Italia. Iar la sfârșitul lunii octombrie voi cânta Simfonia concertantă pentru violoncel de Britten la Oslo sub bagheta lui Jukka-Pekka Saraste.


Vă mulțumim și sperăm să vă putem asculta și în România.

Da, sper să pot veni cândva la București. Am auzit foarte multe despre sălile de concert precum și despre orchestre și mi-ar face plăcere să am ocazia să concertez în orașul dumneavoastră.

Interviu realizat de Andreea Chiselev