ACUM:
20.00
Armonii preclasice
O oază de liniște și echilibru.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Creații contemporane românești

Cronici Înapoi

Un nou musical pe scena Teatrului Excelsior: Cenușăreasa

Publicat: marți, 12 Octombrie 2021 , ora 10.34

Minunata poveste a lui Charles Perrault, Cenușăreasa, care a putut fi citită pentru prima oară într-un volum publicat în anul 1697, nu numai că a rezistat trecerii timpului (în curând 325 de ani!) dar a și inspirat muzicieni talentați care au găsit melodiile și armoniile potrivite pentru personaje și acțiunile lor. Numele eroinei se transformă în funcție de limba în care a fost scrisă, apoi tradusă povestea: Cendrillon, Cinderella, Aschenputtel, Popelka, Cenerentola… Opere precum Cendrillon scrisă de Nicolas Isouard în 1810 sau Cendrillon scrisă de Pauline Viardot în 1904 au fost demult uitate; în schimb Cenerentola ossia la Bonta in triomfo/ Cenușăreasa sau Bunătatea triumfă, opera comică pe care Gioacchino Rossini a scris-o în anul 1817 și Cendrillon (1899) de Jules Massenet sunt partituri lirice care și astăzi se ascultă cu deosebită plăcere și sunt îndelung aplaudate pe mari scene lirice din întreaga lume. Cenușăreasa a devenit și mai celebră datorită musicalului cu același titlu din seria Walt Disney Animated Classics, film de animație pentru care compozitorul Al Hoffman a scris, în 1950, melodii fredonate și astăzi atât de copii cât și de părinți și bunici. În țara noastră, Marius Țeicu și-a încercat puterile cu povestea lui Charles Perrault într-un show muzical de televiziune și iată că, în acest atât de greu de dus an 2021, un alt compozitor scrie un nou musical Cenușăreasa a cărui premieră a avut loc, nu demult, pe scena Teatrului Excelsior din București.

Mărturisesc că numele celui care semnează partitura muzicală originală și regia spectacolului nu îmi era cunoscut. Despre Eduard Petru Jighirgiu am aflat din surse Internet doar că a absolvit Universitatea de Arte "George Enescu", Facultatea de Compoziție, Muzicologie, Pedagogie Muzicală și Teatru, secția Actorie, Iași, 1999, că a jucat pe scena Teatrului "George Bacovia" din Bacău în perioada 1999-2002 și că din 2002 este actor al Teatrului "Ion Creangă" din capitală. Și totuși spectacolul pe care l-am urmărit era un musical în toată puterea cuvântului, care urmează întocmai rețeta de succes sigur a producțiilor Disney; personajele principale sunt cele clasice, ideale, fermecătoare, nu încearcă să iasă din cadrul poveștii pentru a accede la realitatea contemporană, se simt bine acolo unde sunt și ne invită și pe noi alături de ele; personajele secundare - deși această stare nu se potrivește deloc celor cinci șoricei! - sunt foarte simpatice, pline de vervă și umor; muzica este proaspătă, melodioasă, potrivită momentelor pe care le însoțește, armoniile folosite sunt corecte și expresive, sound-ul de ansamblu instrumental denotă cunoștințe de orchestrație... textele sunt bine scrise, dialogurile vii, regia valorifică din plin sugestiile textului și cadrul poveștii.

Nedumerită, am cerut explicații chiar actorului-compozitor-regizor și iată ce am aflat: "Prima formă de artă de care m-am simțit atras și îndrăgostit a fost muzica, mărturisește Eduard Petru Jighirgiu. După ce am început la 14 ani să cânt la chitară, am început să compun muzică. Am avut un proiect de folk, apoi un proiect de rock/pop/jazz, cu absolvenți de școli de muzică. În fiecare dintre aceste proiecte, eu, autodidactul în muzică, eram cel care compunea. Apoi o întâlnire cu Nicu Alifantis la un festival de muzică mi-a schimbat macazul. Auzind piesele compuse de mine mi-a spus: Gândește-te să te apuci de scris muzică de teatru. În 2002, întâlnirea cu actrița Adriana Drăguț, actuala mea sotie, a însemnat începutul meterializării acestui vis: acela de a compune pentru teatru. M-a încurajat, sustinut și mi-a crescut aripile muzicale până în anul 2007 cand mi-a dat "brânciul" decisv, trimițându-mă la regizorul Cornel Todea să-i propun colaborarea în următorul lui proiect. Acesta a acceptat fără să stea pe gânduri și din acel moment mi-am început aventura muzicală în teatru. Din 2007 până în prezent am compus muzică pentru aproape 30 de spectacole, printre acestea numărându-se și câteva musicaluri. Supermarket (primul musical independent), Suntem 4 facem teatru, Doi pe o bancă (spectacol care a devenit obiect de studiu la masterul de musical de la Tg Mureș), Departe de casă, musicalul Cartea Junglei… si acum Cenușăreasa. Pentru fiecare dintre musicalurile pe care le-am compus, am scris și versurile și am dramatizat. Când am hotărât să dau la teatru nu m-am gândit că voi putea să conectez atât de frumos meseria (actoria) cu pasiunea pentru muzică. Întâlnirile cu care am fost binecuvântat au făcut ca acestea două să ajungă să meargă de mână."

Nu-mi rămâne decât să spun BRAVO! Și să recomand acest spectacol tuturor. Oferă două ore deosebit de plăcute, deconectante și reconfortante. O mențiune aparte pentru decorurile (și costumele) semnate de Anca Pancu și Adina Gherghiceanu. Ingenioasa soluție aleasă - proiecții video - este eficientă și spectaculoasă, ea creând actorilor un spațiu virtual de joc, frumos și comod. A face decoruri din imagini este o idee generoasă și, dacă suprafețele care suportă proiecțiile sunt bine folosite, scena este întotdeauna plină și colorată iar tu, spectator încântat, te regăsești ușor și plăcut, de la o clipă la alta, fie în frunzișul unei păduri fie în mijlocul unei strălucitoare săli de bal.

Toți actorii-cântăreți angrenați în spectacol sunt tineri, frumoși și talentați. Jocul - cu excepția celor două surori care îngroașă cam prea mult - este firesc și sincer. Cântul este convingător și plăcut. Umorul de foarte bună calitate. Ce ar mai fi de adăugat?! Doar îndemnul: mergeți să vedeți noul musical Cenușăreasa de la Teatrul Excelsior. O să vă placă.

Cristina Sârbu.

CENUȘĂREASA
adaptare muzicală de Eduard Petru Jighirgiu după Charles Perrault

Distribuția:

Cenușăreasa: Alexandra Giurca | Mama: Adriana Drăguț Jighirgiu | Drizella: Oana Predescu | Anastasia: Andreea Hristu | Prințul: Alex Călin | Ministrul: Doru Bem | Regele: Radu Micu| Zâna: Ana Udroiu | Jaq: Dan Clucinschi | Gus: Mihai Mitrea | Rosy: Raluca Botez | Bob: Mircea Alexandru Băluță | Rolph: Alex Popa

Regia și muzica originală: Eduard Petru Jighirgiu | Decorul și costumele: Anca Pancu și Adina Gherghiceanu | Coregrafia: Edi Stancu | Pregătirea muzicală: Ana Cebotari | Light design: Costi Baciu și Cristian Niculescu | Video design și video mapping: Cristian Niculescu & Retina Studio | Asistent regie: Adriana Drăguț Jighirgiu