ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Evenimentele săptămânii Înapoi

Turneul Stradivarius „Odă bucuriei” – despre limitele simfonice ale genului cameral

Publicat: marți, 10 August 2021 , ora 0.22

Poți fi, pe bună dreptate, un admirator al acestui eveniment pe care îl propune cu consecvență Alexandru Tomescu; așa cum, desigur, te poate lăsa și indiferent, gusturile sunt ale fiecăruia. Însă, odată cu trecerea timpului (turneul a avut prima ediție în 2008), nu cred că vreunui ochi avizat și minim de bine intenționat îi scapă o trăsătură constantă a sa, și anume voința de a aduce mereu în atenție repertoriu dificil de abordat ori inedit, adică, într-o măsură mai mare sau mai mică, ignorat. Am ascultat Capriciile op. 1 de Paganini, cele 6 Sonate și Partite pentru vioară solo de Bach, muzica lui Piazzolla, Sonata pentru vioară solo de Bartók, sonatele de Eugène Ysaÿe. În peisajul ofertei stagiunilor curente de la noi, Tomescu a persistat în a veni cu altceva, cu lucrări pe care el crede că publicul le merită, mizând pe inteligența și pe apetitul pentru noutate al celui care plătește bilete la concertele de muzică clasică din România.

Ediția a XIV-a a turneului stă sub semnul celor 250 de ani care s-au împlinit, în 2020, de la nașterea celui pe care îl numim, cu admirație, Titanul de la Bonn. Te-ai gândi că era ușor să aleagă programul optând pentru sonatele beethoveniene, cele 10, reprezentând unul dintre cele mai reprezentative corpusuri din istoria duoului vioară-pian; sau pentru triouri ori transcripții. Ei bine, nu - Simfonia a IX-a! Inițial, am crezut că e o greșeală și am cerut lămuriri: e vorba de o transcripție realizată de Hans Sitt, nume de referință în pedagogia viorii (un soi de echivalent al lui Charles-Louis Hanon pentru instrumentul cu coarde și arcuș). Nu pierdeți timpul căutând informații suplimentare on-line, nu veți găsi (de altfel, versiunea se cântă în premieră românească). Trăgând cu urechea, am descoperit că Sitt a găsit o formulă în care vioara este primadonă, cu pianul în postura de secund susținător - abordare făcută cu discernământ și îndrăzneală. Vă va spune totul Alexandru Tomescu (vorbind și cântând), marți, 10 august, de la ora 19,00, în compania lui Josu de Solaun; la Radio România Muzical și Radio România Cultural.

Stefan Costache