Agenda de concert Înapoi
Succesul Grand Prix la Universitatea Națională de Muzică București
Proiectul SUCCES 2020 al Universității Naționale de Muzică București a fost finalizat în luna decembrie 2020, integrând pentru prima dată în mod consistent aspectul online în ambele sale componente, întrepătrunse și complementare: educațională (cursuri, workshop-uri, sesiuni de training, masterclasses, conferințe) și artistică (concurs și audiție).
Ca și anul trecut, în 2020 Universitatea Națională de Muzică București a derulat pe parcursul a 7 luni proiecte educaționale și artistice complexe, parte a unor granturi de cercetare foarte diverse ca tematică, unde primează excelența și deschiderea internațională. Un astfel de proiect este, de câțiva ani deja, gestionat de prof.univ.dr. Mihai Cosma, demers care se axează pe tentativa de sincronizare cu valorile de top ale artelor spectacolului muzical din marile centre educaționale și din cele mai prestigioase teatre muzicale. Începând din 2019, proiectul beneficiază de o alocare bugetară generoasă, prin granturi FDI finanțate prin competiție de către Ministerul Educației și Cercetării, sub coordonarea UEFISCDI.
Anul acesta, proiectul SUCCES a debutat prin sesiuni de training lingvistic, dedicate învățării repertoriului de lied și de operă în limbi străine, cu ajutorul unor experți care au lucrat cu studenții piesele pregătite de aceștia în limbile rusă, germană, franceză și italiană (cele mai importante limbi străine din zona muzicii vocale). În alianță cu International Grand Prix of Romania a fost organizat apoi un Concurs internațional de canto, bazat pe exersarea repertoriului în limbile sus-amintite, fiind încurajată și interpretarea unor partituri românești ori din țara de origine a concurenților.
Noutatea absolută o constituie în acest an derularea online a concursului, din cauza restricțiilor impuse de pandemie - prilej pentru a testa limitele de pregătire, flexibilitatea și adaptabilitatea tinerilor artiști. Concurenții au prezentat repertoriul prin filmări, fie alături de un pianist acompaniator fie (de cele mai multe ori), cu acompaniamentul preînregistrat, într-o formulă personalizată, dedicată, discutată în prealabil și convenită de cântăreț și de pianist. Nu doar concurenții au evoluat online, ci și lucrările juriului au decurs în aceeași manieră.
Ca și în anii precedenți, juriul a fost compus din personalități din elita vieții muzicale internaționale, cu mare experiență în gestionarea activității artistice a tinerilor interpreți. Trebuie subliniat faptul că Ambasada Republicii Federale Germania a oferit un generos premiu special dedicat președinției acestei țări la Consiliul Europei, premiu oferit personal de ES dl. Ambasador Cord Meier-Klodt, care, ca membru de onoare al juriului, a asistat la întreg concursul și a luat parte la ședințele de analiză și de decernare a premiilor. De asemenea, Ambasadorul Republicii Italiei, ES dl. Ambasador Marco Giungi, ne-a oferit înaltul său patronaj, iar Ambasada Rusiei a oferit 1 premiu special și 4 diplome de onoare pentru interpretarea repertoriului rusesc.
În Etapa 1 au fost admiși 29 de soliști din toate colțurile lumii și din toate categoriile vocale tradiționale. Cântăreții români au fost și ei bine reprezentați numeric și valoric, de studenți, masteranzi, doctoranzi și absolvenți, cu vârste cuprinse între 20 și 32 de ani. Câștigătoarea ediției 2020 a concursului este soprana irlandeză Ava Dodd, 22 de ani, acompaniată de o excelentă pianistă și vocal coach din Dublin, Dearbhla Collins. Reprezentantele României au obținut 2 dintre cele 4 premii speciale: soprana Ana Stănescu a obținut Premiul pentru interpretarea unei partituri italiene, iar soprana Aida Pascu Premiul pentru interpretarea unei partituri franceze. Am mai putea adăuga aici și premiile obținute de românca stabilită în Irlanda, Corina Ignat, care a obținut Premiul "George Enescu" (pentru liedul "Estrenne a Anne" pe versuri de Clément Marot, oferit în colaborare cu Muzeul Național "George Enescu", partener tradițional al concursului) și Premiul pentru interpretarea unei arii ruse, oferit de Ambasada Federației Ruse în România (pentru "S podruzhkami" din Snegurochka de N. A. Rimsky-Korsakov).
Cel mai bun tânăr maestru acompaniator a fost ales în persoana lui rusului Daniil Orlov, în prezent stabilit în Germania, absolvent al Conservatorului "P. I. Ceaikovski" din Moscova și al programului de pregătire a tinerilor interpreți de la Bolșoi Teatr. S-au remarcat și conaționalii noștri Teodora Țepeș - cea care a acompaniat-o pe câștigătoarea Premiului "Enescu" - și Abel-Edison Corban (ambii primind Diplome de excelență).
Proiectul "Succes" a continuat cu o audiție internațională organizată online pentru a oferi șansa pătrunderii pe piața internațională a muncii a studenților absolvenților noștri, în fața unui juriu foarte exigent. O altă componentă a proiectului, desfășurată în pregătirea acestei audiții a fost un workshop de fotografie de portofoliu, ocazie cu care reputatul maestru Eugen Oprina a realizat portrete și fotografii de la distanță pentru participanții la proiect, pe care să le poată folosi ca imagine de prezentare atunci când aplică pentru proiecte/castinguri/audiții. Tot în pregătirea audiției a fost organizată o sesiune de pregătire pentru întocmirea și realizarea tehnică a CV-urilor, element foarte important în prezent, de multe ori neglijat sau tratat cu superficialitate de tinerii interpreți. Ultima acțiune din proiect a constat în workshopuri și conferințe de muzicologie și critică muzicală, invitat special Costin Popa.
Ca și în anii precedenți, a fost realizat un film documentar al proiectului Succes 2020 semnat de binecunoscutul regizor și video jurnalist Virgil Oprina.
Prin anvergura sa, prin ramificațiile sale internaționale bi-direcționale, prin multiculturalitate și pluridisciplinaritate, proiectul Succes 2020 s-a constituit într-un remarcabil succes, dezvoltat constant și pe termen lung, cu ecouri în presa noastră și în cea europeană, astfel încât prelungirea sa, pe noi parametri, poate reprezenta, anul viitor, o premisă reală și concretă de creștere a calității și de modernizare a procesului educațional, ținta primară a acestui gen de programe naționale ale Ministerului Educației și Cercetării.