Cronici Înapoi

Stagiunea de marti seara - Recital de pian al elevilor Syma Katerin Pop si Iulian Ochescu

Publicat: marți, 12 Mai 2009 , ora 16.01
...Despre trac, sau concentrare?

... Cred ca nici unul (tracul), nici cealalta (concentrarea) nu ar fi avut, prin prezenta si respectiv, lipsa, influenta negativa asupra interpretarii, daca i-as fi fotografiat pe cei doi solisti ai serii înainte de concert. Doamna profesoara Gabriela Enasescu, însa, era ferm convinsa de acest lucru, astfel ca, în aceasta cronica nu veti avea poze ale tinerilor interpreti, care si-au demonstrat cu succes de altfel, talentul si pregatirea. Iar la sfârsit, nimeni nu mai era disponibil decât îmbratisarilor numerosilor spectatori, între care, multi colegi...

< b>Syma Katerin Pop
este baimareanca (s-a pregatit mai întâi în orasul natal cu Mariana Tilca si Ernestina Adam)) si din clasa a IX-a este eleva la Liceul "George Enescu" din Bucuresti la clasa îndrumata de Gabriela Enasescu. Ea a obtinut premii la competitii de la Cluj Napoca, Zagreb, Paris, si a participat la cursuri de vara sustinute în România de pianista spaniola Patricia de la Vega, de pianista letona, profesoara la Academia Regala de Muzica de la Londra, Diana Ketler, audiind si lectiile de muzica de camera ale violonistului de origine româna, membru al Orchestrei Radiodifuziunii din München, Vladimir Lakatos. Tânara pianista a cântat si împreuna cu orchestra Filarmonicii de Stat "Dinu Lipatti" din Satu Mare, aparând si pe scene din Budapesta si Komarno alaturi de Kamerata "Euroart".

Tot în clasa a IX-a, îndrumat tot de Gabriela Enasescu, este Iulian Ochescu. Fiu al Silviei Dumitrescu si al lui Florin Ochescu, tânarul pianist a trait în mediu muzical de la începutul vietii sale, optând pentru pregatirea în domeniul pianului clasic. Abordarea cu seriozitate a instrumentului i-a adus premii la olimpiade de muzica sau la concursurile "W.A.Mozart", "Pro piano" sau "Ina Macarie". A urmat si un curs de maiestrie cu pianistul Achille Giordano. Nici Iulian Ochescu nu s-a aflat pentru prima oara în fata publicului în aceasta marti seara. El a avut recitaluri la ARCUB, la teatrul "Act", la M.A.I., a aparut în emisiuni de televiziune si radiofonice.

Pe clapele pianului...
Syma Katerin Pop a început programul sau cu "Patetica" beethoveniana, careia i-a cântat cele trei parti (Grave-Allegro di molto e con brio, Adagio cantabile, Rondo-Allegro) aratând ca stie ce are de facut, redând coerent cunoscutele si minunatele sonoritati ale acestei creatii clasic... romantice. În Studiul nr. 2 dupa Paganini de Franz Liszt ea a aratat ca l-a înteles pe creatorul "scolii de pian a zburatorilor la trapez", creator al efectului de "trei mâini" în dificultatea interpretarii la "instrumentul în frac", mai ales în coborârile perlat-zburate care caracterizeaza piesa. Iar de asemenea solicitanta din punct de vedere tehnic Balada nr.1 opus 23 de Frederic Chopin a fost realizata în complexitatea ei, cu deghizarile de rigoare ale celor doua teme, cu patosul, nostalgiile sau momentele languroase. Odata cu cresterea si maturizarea, forta fizica dobândita si asezarea pe stare, daca Syma Katerin Pop va dori sa îsi petreaca majoritatea timpului în continuare pe clapele pianului, cu siguranta numele sau se va adauga celor ale pianistilor români de valoare.
Iulian Ochescu si-a început programul, ca într-o replica, tot cu o sonata de Ludwig van Beethoven: numar de opus 26, în La bemol major. Spunerea sonora a curs pe Andante con variazioni, Scherzo, pianistul redând meditativ partea a treia, celebrul Mars funebru sulla morte d'un eroe, si, în stil, Allegro-ul final.

Au urmat doua Intermezzi si Balada din opusul 118 de Johannes Brahms, ale caror varietate expresiva si registru emotional au fost cuprinse în redarea tânarului interpret. El cânta asezat, cu o narare matura, cursiv. Aici ar fi de insistat asupra nuantelor de stare si contrast, timpul aducând, prin perseverenta, apropierea de perfectiunea caracteristica marilor pianisti.

Sfârsit de concert pe lumina...
... A fost o seara frumoasa a stagiunii, Ateneul s-a încarcat din nou cu sunete de pret, iar la iesire, (era ora 20,40) soarele din apropierea verii nu apusese înca...
Tatiana Ghenuche Galan