Cronici Înapoi
Seri 'încărcate' la Filarmonică
La început de mai, activitatea dirijorului Cristian Badea se dovedește a fi deosebit de intensă la pupitrul Filarmonicii bucureștene, unde este, de o vreme, dirijor principal, susținând, întâmplător sau nu, patru concerte în două săptămâni consecutiv, ba chiar și o conferință de presă.
Cota de interes a programelor propuse la început de mai a fost dată (și) de invitarea violonistului Ștefan Tarara - câștigătorul Premiului I la Concursul "Enescu" ediția 2014 -, apărând astfel în stagiunea din România (fiind stabilit în Germania, țară pe care a și reprezentat-o în competiție), din nou alături de orchestra care, în acea finală, îl acompaniase în Concertul de Ceaikovski. De această dată a optat pentru Simfonia spaniolă de Lalo, partitură care solicită, de asemenea, sensibilitate și temperament, solistul cucerind și acum prin sunetul rotund și cald, prin frazarea elegantă și perfect adaptată discursului melodic filigranat, desenat cu finețe, rigoare, incisivitate și nerv, evitând să cadă în capcana (sau tentația) apropierii de maniera lăutarilor, reușind însă reflectarea pregnantă a spiritului iberic, alternând momentele de lirism cu cele impetuoase; și totul într-un demers firesc, extrem de cursiv și echilibrat, fără a încerca să epateze sau să demonstreze "ceva", fără intensități subliniate sau excese interpretative. Nu știu dacă se poate vorbi despre anvergură sau mai curând despre o anume încărcătură interioară, pare că sunetul său nu este prea amplu, dar expresivitatea și rezolvarea dificilei scriituri cu rafinament și fluență, impecabil și în plan tehnic, au convins, încă o dată, că este un violonist de marcă, stârnind, pe bună dreptate, entuziasmul publicului; iar cele două bisuri contrastante au fost interesante tocmai pentru că au reliefat performanța sa în jocul solicitant, uneori năucitor, imaginat de Paganini, precum și, la polul opus, liniștea și linia generoasă conferită Partitei de Bach, departe de ascetismul cu care mulți (încă) o tratează. Firesc, numeroși spectatori au dorit să obțină autografe pe noile sale CD-uri, puse în vânzare în rotonda Ateneului.
Orchestra a fost un partener la fel de strălucitor și maleabil, lucrarea spaniolă fiind deosebit de ofertantă și pentru ansamblul care a abordat, în deschidere, piesa Lumina drumurilor de Ulpiu Vlad, concepută prioritar în tonuri estompate, ca de poveste, întrerupte de secvențe în forte, apelând la o percuție bogată și la alămuri, într-o textură unitară și accesibilă celor atrași de paginile melodioase; probabil printr-o coincidență (sau nu...), programul a stat, în mare parte, sub semnul pregnantei influențe folclorice, pentru că opusul de Lalo se raportează și se inspiră din melosul și ritmurile din Peninsulă, iar Simfonia nr. 9 Din Lumea Nouă de Dvorak, prezentată după pauză, este permanent traversată de sonuri ce trimit la poezia ușor nostalgică sau la robustețea muzicii cehe, deși, paradoxal, titlul sugerează ecouri și rememorări din perioada în care compozitorul s-a aflat în America. Deosebit de îndrăgită, dar destul de rar inclusă în repertoriul curent, Simfonia a beneficiat, în versiunea din acele seri, de o interpretare superbă, pentru că ansamblul a evoluat, în general, cu o acuratețe și o implicare aparte, omogen și dens, cu solo-uri bine realizate în dialoguri suple și precise, cu suprafețe transparente sau explozii în apoteoză subliniate și prin apelul generos la alămuri, răspunzând cerințelor dirijorale ferme și nuanțate; și l-am redescoperit pe Cristian Badea, așa cum îl văzusem în anii '90, cu o gestică largă, urmărind frazele ample și construcția logică a întregului, atent la detalii, la reliefarea fiecărei teme, a fiecărei intervenții instrumentale, planurile și paleta coloristică bogată țesând o atmosferă specială, încărcată și vibrantă, etalând o trăire ardentă (reală sau... gândită); iar "rezultanta" a fost impresionantă, captivând ascultătorii, aplauzele și ovațiile (nu doar) de la final confirmând impactul puternic determinat de o tălmăcire cu adevărat de clasă, așa cum nu am mai ascultat de multă vreme. Cu siguranță și orchestra Filarmonicii s-a simțit bine și s-a regăsit în acea manieră interpretativă, ceea ce s-a auzit și... s-a văzut din plin.