Votează discul de muzică clasică al anului 2014 Înapoi

'Radiolegende': Constantin Bobescu. Dirijor, violonist, compozitor - Polifonii, 13 și 14 noiembrie 2014

Publicat: miercuri, 5 Noiembrie 2014 , ora 15.59

Frânturi dintr-o lume a sunetului viu, sincer, natural, a profesionalismului de cel mai înalt nivel, a sensibilității și dăruirii infinite, în acest album editat recent de Casa Radio; o lume a fotografiilor în alb-negru, înfățișând oameni frumoși, cântând împreună cu bucurie și degajare, avându-l în centru pe maestrul Constantin Bobescu, muzicianul a cărui trecere terestră a adus multă lumină în sufletele celor care l-au cunoscut, l-au ascultat cântând la vioară, l-au urmărit dirijând, i-au auzit lucrările în care și-a pus sufletul.

O ocazie uriașă de a-l cunoaște dincolo de timp pe acest "boier" al muzicii (Enescu i se adresa "Coane Costache"), care și-a legat în 1935 definitiv destinul de cel al Radioului, devenind inima ansamblului pe care avea să-l conducă o viață: la începuturi, Orchestra de salon, apoi Orchestra de studio și în sfârșit Orchestra de Cameră Radio.

Dintre minunile interpretative rezultate din această colaborare, albumul editat de Casa Radio reține câteva: mai întâi - versiunea impecabilă, plină de scântei, înregistrată "live", a Simfoniei nr.88 de Haydn, cu tempouri demne de cele mai aprige versiuni contemporane; apoi - Rondes de Printemps din ciclul "Imagini" de Debussy, în care maestrul și-a folosit întreaga pricepere și simțire, pentru ca pânza impresionistă să prindă viață; chiar și piesele de largă popularitate, precum cele două Dansuri ungare de Brahms, degajă sub bagheta sa cea mai vie emoție.

"Ardea" și când cânta la vioră, cu sunet de catifea irizat de nuanțe și ținută "de școală veche". Îl putem asculta în trei piese pentru vioară și pian intrate în cuprinsul discului: Humoresca de Antonin Dvorak, Suferința dragostei de Fritz Kreisler și Scherzo-ul "Hașiș" - ultima - din creația proprie, deschizând capitolul dedicat celei de-a treia dimensiuni a personalității lui Constantin Bobescu: aceea de compozitor, capitol care continuă cu aceeași piesă "Hașiș", de această dată - în versiunea ei orchestrală, ca parte a celor Trei schițe simfonice, formând, împreună cu celelalte două mișcări, Nocturnă și Paiața, incluse și ele în album, o compoziție menținută în tonuri expresive, romantice, beneficiind totodată de întreg arsenalul de mijloace din paleta impresionistă, stârnindu-ne admirația prin abundența culorilor și intensitatea trăirii. Lui Constantin Bobescu îi aparține și ultima lucrare de pe disc, maiestuoasa Rapsodie Română în Do major, lucrare pătrunsă de un sincer și vibrant sentiment patriotic.

O notă aparte - pentru grafica inspirată a albumului și, nu în ultimul rând, pentru prezentarea concisă, plăcută și edificatoare (accesibilă și în limba engleză) semnată de muzicologul Olga Grigorescu.

Un album cu care ne vom întâlni în spațiul emisiunii "Polifonii", în edițiile din 13 și 14 noiembrie, și pe care vă îndemn să-l votați în cadrul campaniei derulate sub sigla Radio România Muzical.

Sorina Bobeico