Înapoi

Puccini în concert pe scena sălii Auditorium Maximum sub bagheta dirijorului Pier Giorgio Morandi, cu o distribuție de excepție Melody Moore (soprană), Adorján Pataki (tenor) și Mihai Damian (bariton)

Publicat: luni, 24 Noiembrie 2025 , ora 12.53


Vineri, 28 noiembrie 2025, ora 19.00

Colegiul Academic

Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania"

Pier Giorgio Morandi dirijor

Melody Moore soprană

Adorján Pataki tenor

Mihai Damian bariton

Cornel Groza dirijorul corului

Giacomo Puccini

Preludio Sinfonico

Aria Senza Mamma din opera Sora Angelica

Aria Minnie, dalla casa son partito din opera Fata din Vestul Sălbatic

Aria E lucevan le stelle din opera Tosca

Coro a bocca chiusa din opera Madama Butterfly

Intermezzo din actul al III-lea al operei Manon Lescaut

Aria Sola, perduta, abbandonata din opera Manon Lescaut

Duetul O Mimì, tu più non torni din opera Boema

Duetul O soave fanciulla din opera Boema

Messa di Gloria


Concertul de vineri, 28 noiembrie 2025 (ora 19.00 / Colegiul Academic) își propune să dezvăluie câteva dintre fațetele mai puțin cunoscute ale geniului puccinian, dincolo de aura sa consacrată de compozitor de operă. Alături de Corul și Orchestra Filarmonicii de Stat "Transilvania", pe scena sălii Auditorium Maximum vor urca soliștii Melody Moore (soprană), Adorján Pataki (tenor) și Mihai Damian (bariton), proaspătul câștigător al ediției din acest an a celebrului concurs Operalia, sub bagheta dirijorului Pier Giorgio Morandi, dirijorul Corului Filarmonicii fiind Maestrul Cornel Groza.


Despre programul serii

Prima lucrare a serii, Preludio sinfonico, aparține perioadei sale de formare și ne dezvăluie "laboratorul de început", în care se contura deja viitorul mare creator ce avea să semneze, mai târziu, opere celebre precum "La Bohème", "Tosca", "Madama Butterfly", "Turandot", "Manon Lescaut", "La fanciulla del West", ș.a.

Scrisă în anii studiilor la Conservatorul din Milano, această partitură a fost concepută ca lucrare de examen și poartă amprenta dublă a tinereții: pe de o parte fascinația față de marile modele ale epocii, iar pe de altă parte apariția, încă timidă, a gesturilor dramatice care vor deveni, mai târziu, "inconfundabil pucciniene". În Preludio sinfonico, limbajul orchestral dezvăluie încă de timpuriu instinctul teatral al lui Puccini, o predilecție pe care o va rafina și o va încorona în operele maturității.

Senza mamma, momentul de maxim dramatism al operei "Suor Angelica", condensează esența tragediei protagonistei: clipa în care Angelica, după o îndelungată perioadă de penitență monastică, află vestea morții fiului său. Confesiunea care urmează "Senza mamma, bimbo, tu sei morto!", constituie unul dintre cele mai tulburătoare pasaje ale întregului triptic puccinian.

Minnie, dalla casa son partito este aria atribuită personajului Jack Rance din actul I al operei "La fanciulla del West". Rance își amintește plecarea din ținutul natal ("dalla mia casa son partito che è là dai monti, sopra un altro mare"), declarând că nimic nu l-a reținut și că nimeni nu l-a iubit cu adevărat. Dincolo de tonul său aspru, aria dezvăluie un bărbat solitar, cu un "cuore di biscazziere" - un suflet împietrit de viața grea - dar care, în fața lui Minnie, simte pentru prima dată fragilitatea unui sentiment. E lucevan le stelle, aria lui Mario Cavaradossi din "Tosca", este unul dintre cele mai cunoscute momente din repertoriul tenorului liric și una dintre culmile expresive ale dramaturgiei pucciniene. Plasată în ultimul act, în pragul execuției personajului, aria funcționează ca o rememorare a fericirii pierdute, Cavaradossi evocând ultimele clipe trăite alături de Tosca.

Aria Coro a bocca chiusa marchează noaptea de așteptare a lui Cio-Cio-San (din opera "Madama Butterfly"), care veghează cu neclintită speranță la întoarcerea lui Pinkerton. Pentru ea, căsătoria cu ofițerul american reprezintă împlinirea supremă a unui ideal de iubire și șansa unei vieți noi, eliberate de constrângerile sociale și familiale; Cio-Cio-San investește în această legătură întreaga sa identitate: renunță la familie, la religie, la statutul anterior și își asumă cu o devoțiune absolută noul destin.

În acest context, fragmentul coral devine un ecou al speranței nerostite, o rugăciune pe care Cio-Cio-San o trăiește în solitudine. Scriitura liniară, aproape hipnotică, face ca timpul să pară suspendat: este un timp al așteptării și al incertitudinii, în care lumea ei interioară se află la limita destrămării; un fir subțire între speranță și tragedie.

Sola, perduta, abbandonata, aria protagonistei din "Manon Lescaut", constituie unul dintre cele mai intense și iubite momente destinate unei "soprane dramatice" din repertoriul puccinian. Plasată într-un cadru deșertic, ostil, aria marchează clipa în care Manon își conștientizează sfârșitul. Epuizată fizic și moral, fără sprijin și fără resurse, Manon trăiește în aceste măsuri ultimele vibrații ale unei existențe, între pasiune, rătăcire și destin tragic.

Messa di Gloria (1880) este lucrarea de tinerețe prin care Giacomo Puccini își încheia studiile și, fără să știe, se desprindea de destinul familial al muzicii sacre pentru a păși pe marele drum al operei. Deși scrisă pentru liturghie, partitura vibrează de energie melodică, contraste dramatice și momente "scenice", în care se pot ghici deja instinctele compozitorului matur. O muzică exuberantă, surprinzător de vie, ce dezvăluie fundalul spiritual și emoțional al celui care avea să devină unul dintre marii creatori ai teatrului liric. (sursă text: Oana Bălan-Budoiu)


Despre dirijor
- Pier Giorgio Morandi

Pier Giorgio Morandi a cântat timp de zece ani ca oboist principal în Orchestra del Teatro alla Scala din Milano. A studiat compoziția la Conservatorio G. Verdi din Milano și conducerea orchestrei la Salzburg Mozarteum cu Ferdinand Leitner. În anii petrecuți la Scala, Morandi a fost dirijor asistent al dirijorului Riccardo Muti și, mai târziu, al lui Giuseppe Patanè, de la care a dobândit o mare experiență în rafinarea stilistică a repertoriului italian și în învățarea tuturor secretelor tradiției lirice italiene.

În 1987 a studiat la Tanglewood, SUA, cu Leonard Bernstein și Seiji Ozawa. În același an, Morandi a câștigat Tanglewood Competition, cunoscut și sub numele de Bernstein Prize. În 1989 a devenit dirijor principal adjunct la Teatro dell'Opera din Roma, unde a dirijat Ernani, Madama Butterfly și mai multe concerte simfonice. În 1990 a înregistrat prima sa operă cu Opera din Roma, Don Chisciotte de Paisiello. Din 1991 și pentru următorii cinci ani, a fost dirijor principal invitat la Opera Națională din Budapesta.

A fost dirijor principal invitat la Orchestra Simfonică din Helsingborg și la Royal Opera House din Stockholm, iar în prezent este dirijor principal onorific la Teatrul Național Croat din Zagreb.

Morandi are un vast repertoriu italian de operă și a lucrat ca dirijor invitat regulat în toate marile teatre de operă din Italia, Europa și din întreaga lume: Palermo, Teatro dell'Opera di Roma, Teatro alla Scala, San Carlo di Napoli, Marsilia, La Maestranza din Sevilla, Bunka Kaikan din Tokyo, Osaka, Teatrul Național de Operă din Seul, Colon din Buenos Aires, Royal Opera House din Stockholm, Theatre Royal de La Monnaie din Bruxelles, Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Oper Frankfurt, Wiener Staatsoper, MET Opera, Macerata Opera Festival, Arena di Verona, Opernhaus Zürich, Goteborg, Teatro Regio di Parma, Festivalul Puccini din Torre del Lago, Bilbao, Maiorca, Las Palmas, Valencia, Opera Regală din Copenhaga, Opera din Seattle, Royal Albert Hall din Londra.

Apreciat interpret al repertoriului simfonic, Morandi a lucrat, printre altele, cu Orchestra Radio din Budapesta, Orchestra Filarmonicii din Budapesta, Orchestra de Stat din Budapesta, Orchestra Radio Flamish, Orchestra Simfonică Santa Cecilia din Roma, Orchestra del Filarmonico di Verona, Orchestra Filarmonicii din Fukuoka, Orchestra Filarmonicii din Tokyo, Orchestra Filarmonicii din Osaka, Orchestra Simfonică din Helsingborg.

Un artist prolific în ceea ce privește înregistrări, Morandi a apărut în mai multe lansări, inclusiv DVD-ul Verdi Gala cu tenorul José Cura și Orchestra Simfonică din Londra; două CD-uri Sony Classic ale turneului european cu tenorul Vittorio Grigolo, înregistrări cu Jonas Kaufamann și mai multe CD-uri cu Naxos.


Despre soliști

Melody Moore

Soprana americană Melody Moore se bucură de o carieră în plină ascensiune pe unele dintre cele mai importante scene ale lumii, fapt care a determinat publicația Opera News să o numească "o revelație". Este absolventă a programului de Master în Muzică al Cincinnati Conservatory of Music, fost Adler Fellow al Operei din San Francisco și absolventă a prestigiosului program Merola.

Pe scena de concert, Melody Moore a interpretat recent Fidelio de Beethoven, Wesendonck-Lieder de Wagner, Rückert-Lieder de Mahler și Hermit Songs de Barber. A cântat Recviemul de Verdi cu Filarmonica de Stat Transilvania, Opera Națională Română din Cluj-Napoca și la Biserica Evanghelică din Bistrița, iar recent a interpretat Simfonia a II-a "Învierea" de Mahler cu Filarmonica de Stat Târgu Mureș.

Printre colaborările sale anterioare se numără Simfonia a IX-a de Beethoven cu Orchestra din Minnesota sub bagheta lui Sir Donald Runnicles, Das klagende Lied de Mahler cu Andrés Orozco-Estrada și A Mass of Life de Delius la Grant Park Music Festival.

Pe scenele de operă, Melody Moore a cântat în teatre precum LA Opera, Houston Grand Opera, Metropolitan Opera, English National Opera, Ópera Nacional de Chile, Opéra de Montréal, lucrând cu dirijori de renume precum Nicola Luisotti, Sir Donald Runnicles, Eun Sun Kim, Lawrence Foster, Edward Gardner, James Conlon și Pier-Giorgio Morandi.

Repertoriul ei cuprinde roluri precum Salome, Senta, Kátya Kabanová, Contesa din Nunta lui Figaro, Donna Elvira din Don Giovanni, Suor Angelica, Mère Marie din "Dialogues des Carmélites", Elisabetta din Don Carlo, Alice Ford din Falstaff, precum și Gutrune, Ortlinde și Freia în ciclul "Inelul Nibelungilor".

În stagiunea 2021-2022, Melody Moore a revenit la LA Opera, reluând cu mare succes rolul Amneris din "Aida" de Verdi, alături de Latonia Moore și Russell Thomas. Tot atunci a interpretat Simfonia a IX-a de Beethoven cu Orchestra din Minnesota și rolul Mamei în "Hänsel und Gretel" cu Orchestra Simfonică din Atlanta, sub bagheta lui Sir Donald Runnicles.

A realizat numeroase înregistrări pentru casa de discuri Pentatone, incluzând "Madama Butterfly", fragmente din "Tosca", precum și un album omagial dedicat centenarului sopranei Renata Tebaldi. Au urmat lansări ale operelor "Cavalleria rusticana", "La Fanciulla del West", "Il Tabarro", "Otello" și "Norma", în care Moore interpretează roluri principale.

În stagiunile precedente a debutat în rolul Amneris la Houston Grand Opera, a apărut la Opera din Dresda în "Il Tabarro" (Giorgetta) și "Cavalleria rusticana" (Santuzza), a cântat rolul titular din "Salome" în Coreea de Sud și a debutat la Grant Park Music Festival în "A Mass of Life" de Delius.

Stagiunea 2017-2018 a marcat trei debuturi importante: Elisabetta în "Don Carlo" la Washington National Opera, rolul titular în Salome la Florida Grand Opera și Tatiana în "Evgheni Oneghin" la Hawaii Opera Theatre. A revenit, de asemenea, în rolurile sale de referință: Tosca la Opéra de Montréal și Senta la The Atlanta Opera.

De-a lungul carierei, Melody Moore a apărut în rolul Cio-Cio-San ("Madama Butterfly") la Opéra de Montréal, Lady Macbeth la Glimmerglass Festival, Marguerite în "Faust", Mimì și ulterior Contesa la English National Opera, în "Prima Donna" de Rufus Wainwright la New York City Opera, precum și în producția "Inelul Nibelungilor" la Washington National Opera.

În repertoriul vocal-simfonic a colaborat cu Orchestra Simfonică din Atlanta (Bruckner - Te Deum), a interpretat Turandot la Bard SummerScape Festival cu Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Bavareze și Recviemul de Verdi cu Opera Națională Română din Cluj-Napoca.


Adorján Pataki

Născut în 1981 în România, tenorul Adorján Pataki a absolvit Academia "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, unde a studiat cu Marius Vlad Budoiu. De asemenea, a studiat la Paris cu Viorica Cortez.

Este membru al Operei Maghiare din Cluj din 2005. În România, a apărut pe toate scenele muzicale ale țării, inclusiv la Opera Națională din București, Timișoara, Iași, Cluj-Napoca, Brașov. Este, de asemenea, invitat permanent la Opera Națională din Budapesta și la Filarmonica Națională a Ungariei. A susținut reprezentații în Germania ("Madama Butterfly" la Darmstadt, Chemnitz, "Luisa Miller" la Aachen, "Boema" la Bonn, "Trubadurul" la Erfur), Republica Cehă ("Simon Boccanegra" la Praga), Norvegia ("Boema", "Madama Butterfly", "Macbeth" la Bergen), Spania (Psalmus Hungaricus la Madrid).

Culoarea vocii lui Adorján Pataki, asemănătoare bronzului șlefuit, și notele înalte strălucitoare îl fac tenorul ideal pentru repertoriul italian lirico spinto: "Tosca", "Trubadurul", "Don Carlos", "Aida", "Attila", "Boema", "Bal mascat", "Macbeth" ș.a.

Anul trecut a cântat "Hunyadi László" și "Traviata" la Budapesta, "Boema", "Aida", "Cavalleria Rusticana" la Cluj-Napoca și "La Rondine" în București.

În 2024-2025 a interpretat Riccardo din "Bal mascat" și Pinkerton din "Madama Butterfly" la Budapesta, precum și Des Grieux din "Manon Lescaut" la Cluj-Napoca și Budapesta.


Mihai Damian

Cu o performanță excepțională la Operalia 2025 (competiția fondată de Maestrul Plácido Domingo, una dintre cele mai prestigioase scene de afirmare pentru tinerii artiști de operă din lume), unde a fost distins cu trei premii importante: Premiul I pentru voce masculină, Premiul Rolex (Premiul Publicului) și Premiul special oferit de Ministerul Culturii al Bulgariei (această triplă victorie confirmând atât valoarea artistică a tânărului bariton, cât și excelența școlii de canto clujene, care continuă să formeze artiști de talie internațională), Mihai Damian este absolvent al Liceului de Artă "Ioan Sima" din Zalău la specializarea pian și al Academiei Naționale de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, în anul 2019 finalizând studiile la specializarea Dirijat, iar în anul 2024, în cadrul aceleași instituții, la specializarea Canto, clasa conf. univ. dr. Cristian Hodrea și prof. univ. dr. habil. Iulia Suciu.

De-a lungul carierei sale a obținut o serie de premii precum Premiul I și Premiul pentru cea mai bună interpretare a unui lied de Ionel Perlea la Concursul Internațional de Canto "Ionel Perlea" (România), Premiul Eva Kleinitz la Concorso Lirico Internazionale di Portofino (Italia), Premiul I la Concursul Internațional de Intepretare Mozart (România), Marele Premiu și Premiul Publicului la Verum Solitus Competition (România), Marele Premiu la Alexandru Fărcaș Voice Competition (România). Pe data de 11 februarie 2023, în cadrul Balului Operei, a obținut Premiul Alexandru Fărcaș, oferit de Opera Națională Română din Cluj-Napoca, iar anul acesta, pe scena Ateneului Român, i-a fost acordat premiul "Revelația anului" în cadrul Galelor Musicrit, organizate de UCRRM.

Pe parcursul perioadei de formare, a participat la diverse masterclass-uri cu artiști consacrați, precum: George Petean (România/Germania), Ramón Vargas (Mexic/Austria), Ruxandra Donose (România/Austria), Leontina Văduva (România/Franța), Karola Theill (Germania), Vlad Iftinca (România), Roland Börger (Chile), Patrick Russil (Marea Britanie), Cristian Hodrea (România) și Veronica Anușca (România).

Între anii 2019 și 2024 și-a desfășurat activitatea ca bariton în cadrul Filarmonicii de Stat "Transilvania" din Cluj-Napoca, pentru ca din 2024 să devină solist al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, colaborând de-a lungul anilor cu dirijori de renume mondial, amintindu-i pe: Lawrence Foster (SUA), Henrik Nánási (Ungaria), Felix Krieger (Germania), Hannu Lintu (Finlanda), David Crescenzi (Italia), Valentin Uryupin (Rusia), Mihnea Ignat (România), Tiberiu Soare (România) și Cristian Spătaru (Republica Moldova).

Începând cu anul 2021, Mihai Damian este o prezență notabilă în lumea muzicală românească, urcând pe majoritatea scenelor autohtone: Opera Națională București, Ateneul Român, Opera Națională Română Cluj-Napoca, Opera Națională Română Timișoara, Opera Națională Română Iași, Filarmonica de Stat Transilvania, Filarmonica Banatul, Filarmonica Arad, Filarmonica de Stat Dinu Lipatti, Filarmonica Oradea, Opera Brașov, Opera Maghiară Cluj-Napoca.

În anul 2023 a fost invitat în cadrul Festivalului Internațional George Enescu pentru a interpreta rolul lui Donald din opera "Billy Budd" de Benjamin Britten, această lucrare aflându-se în primă audiție națională.

Anul 2024 a marcat debutul internațional pentru tânărul interpret, care a urcat pe scene importante dintre care amintim: Teatro dell'Opera di Roma, Gran Teatre del Liceu, Konzerthaus Berlin, Opera Maghiară de Stat Budapesta, Müpa Budapesta, Ópera de Bellas Artes Mexico City și Roy Thomson Hall Toronto. Astfel, Mihai Damian se afirmă ca unul dintre cei mai valoroși muzicieni ai generației sale.


Biletele online la concert se pot achiziționa de pe site-urile entertix.ro și myticket.ro. Biletele se pot cumpăra și de la Agenția de Bilete a Filarmonicii (Piața Lucian Blaga nr. 1-3, tel. 0756-048.318) sau cu o oră înainte de începerea concertului, direct de la locul acestuia, în limita locurilor disponibile.