Evenimentele săptămânii Înapoi

Primul album semnat de Romanian Chamber Orchestra, inclus în proiectul "Discurile anului 2022"

Publicat: joi, 25 Noiembrie 2021 , ora 15.23


La Radio România Muzical vă propunem primul disc semnat de Romanian Chamber Orchestra, sub bagheta lui Cristian Măcelaru, unul dintre cei mai importanți muzicieni români la nivel internațional. Repertoriul pentru acest album a fost înregistrat în august 2020 la Sala Radio, cuprinzând o transcripție realizată chiar de Cristian Măcelaru pentru Cvartetul "Moartea și fata" de Franz Schubert și Serenada op. 22 de Antonin Dvorak.

Fără îndoială, cota lui Cristian Măcelaru este în continuă creștere. Dirijor principal al Orchestrei Radiodifuziunii din Köln și director muzical al Orchestrei Naționale a Franței, dirijorul român face parte din elita lumii muzicale, iar faima sa și aprecierea de care se bucură pe plan mondial sunt dovedite și de remarcabilele sale realizări discografice. După ce în 2020 a câștigat mult râvnitul premiu Grammy pentru albumul "Wynton Marsalis" înregistrat împreună cu Nicola Benedetti, în 2020 Cristian Măcelaru a lansat, pentru diferite case de discuri, nu mai puțin de cinci albume: este vorba despre concertele pentru pian și orchestră de Șostakovici înregistrate împreună cu pianistul Simon Trâpceski și cu Orchestra Filarmonicii din Ostrava (album nominalizat la prestigioasele premii ICMA - International Classical Music Awards), CD-ul "Blues Symphony" cu Orchestra din Philadelphia, discul imprimat la pupitrul Romanian Chamber Orchestra lansat la Editura Casa Radio, albumul Brahms cu Orchestra WDR din Köln și Integrala Simfoniilor de Camille Saint-Saens înregistrate la conducerea Orchestrei Naționale a Franței.

În ceea ce privește Romanian Chamber Orchestra, acesta este unul dintre proiectele de suflet ale dirijorului Cristian Măcelaru și un punct de reper în peisajul cultural românesc, prin valoarea componenților săi. Unicitatea orchestrei este redată de structura acesteia: ansamblul reunește muzicieni români care fac performanță atât în țară, cât și în unele dintre cele mai importante orchestre ale lumii. Formația, creată la inițiativa violonistului Alexandru Tomescu și a violistului Ladislau Cristian Andriș, directorii artistici ai ansamblului, s-a lansat în noiembrie 2019 cu trei concerte care au avut loc la Arad, Timișoara și București, revenind în august 2020, în condițiile speciale determinate de pandemie, cu programe oferite în aer liber la Timișoara, la Cluj și în fața Ateneului Român din Capitală, la care s-a adăugat un concert fără public, transmis live din Sala Radio și inclus în stagiunea de vară a Uniunii Europene de Radio. Două dintre marile pagini romantice prezentate cu acel prilejau fost înregistrate special pentru recentul album produs de Editura Casa Radio și lansat în noiembrie 2021. Cvartetul "Moartea și fata" D.810 în re minor de Franz Schubert și Serenada op. 22 în Mi major de Antonin Dvorak au în comun o cantabilitate aparte, fraze ample, reliefate în interpretarea Romanian Chamber Orchestra. "Toată muzica lui Schubert este de fapt influențată de voce, de cântul uman… Și în simfoniile sale se poate găsi foarte clar această cantabilitate a vocii… Frazele, structura muzicală se conturează foarte diferit față de scriitura lui Beethoven, de exemplu, care merge pe ideea dezvoltării unui motiv micuț, în timp ce un cântec nu este alcătuit din motive scurte, ci dintr-o melodie lungă, ceea ce Schubert face la nivelul marii performanțe.", spunea Cristian Măcelaru într-un interviu. Tot el descrie muzica lui Antonin Dvorak în felul următor: "De foarte multe ori, din păcate, când ne gândim la Dvorak imediat ne referim la Brahms. Dar, de fapt, lumile pe care ei le-au creat sunt foarte diferite… Dvorak, în felul în care a scris muzica (chiar și din punct de vedere ritmic), este foarte direct, dar și elegant, dar sugerează și ideea unui dans, a unui element folcloric care este adus la o noblețe foarte înaltă."

La Radio România Muzical puteți asculta excepționalul disc semnat de Romanian Chamber Orchestra și de dirijorul Cristian Măcelaru, în cadrul proiectului "Discurile anului 2022".

Larisa Clempuș