Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 18 septembrie 2015, de la Sala Palatului și Ateneul Român

Publicat: sâmbătă, 19 Septembrie 2015 , ora 13.44

Sala Mică a Palatului, vineri, 18 septembrie, ora 16.00 - Cvartetul Gaudeamus.


Compozitorul Octavian Nemescu:

Un concert foarte reușit! E un cvartet bun. Pentru prima oară îl aud, vă mărturisesc sincer. Excelentă formație! Foarte serioasă, repertoriu foarte bine pus la punct și lucrări, de asemenea, de foarte bună calitate. Lucrarea maestrului Berger este foarte frumoasă, cu multă sensibilitate, cu un meșteșug componistic ireproșabil. De asemenea, lucrarea lui Ulpiu Vlad pot să spun că e o capodoperă. Reușește în discursul sonor să aibă niște contraste cu totul diferite, tipice de altfel muzicii sale pe care o cunosc foarte bine, dar cu un vocabular sonor înnoit. De asemenea, apreciez ultima piesă, a lui Vasile Herman, o piesă foarte bună, scrisă în modernismul anilor respectivi. Lucrări concise, cu simțul măsurii și, încă o dată, ireproșabil interpretate!


Ateneul Român, vineri, 18 septembrie, ora 16.30 - Orchestra de Cameră din Basel. Dirijor: Heinz Hollinger. Solist: Sir Andras Schiff - pian.


Mihai Cojocaru, consultant artistic al Filarmonicii "George Enescu":

Un mod foarte modern de a aborda repertoriul standard clasico-romantic. Orchestra cântă după niște norme mai puțin cunoscute la noi - arcușe drepte, aproape inexistența legato-ului, un sunet deschis, mai aspru… Nu am fost foarte încântat, deși îmi place foarte mult Andras Schiff - în special în Mozart, în Beethoven. A fost un Schumann elegant, grațios, drăguț, dar din care a lipsit suflul. Am avut senzația la un moment dat că prin Andras Schiff descopăr în Schumann un maestru rococo. Iar în partea a doua, la Simfonia de Mendelssohn - gesturi scurte, abrupte… sigur că e și foarte antrenant pentru publicul larg, dacă stai să te gândești… o dinamică foarte vie, multe contraste, multe surprize, multe evenimente neașteptate… foarte plastică, aproape ca o muzică de film. Dar, în același timp am avut sentimentul că ascult pe cineva care vorbește în cuvinte alcătuite numai din consoane. Și respirația largă și o anumită curgere de care are nevoie muzica au lipsit. Oricum, până la urmă și viața noastră e fragmentară, așa că de ce n-ar fi și muzica la fel.


Opera Națională București, vineri, 18 septembrie, ora 18.30 - Opera Oedipe de George Enescu. Regia: Anda Tăbăcaru-Hogea. Dirijor: Leo Hussain. Dirijorul Corului: Stelian Olariu. Davide Damiani (invitat) - Oedipe.


Davide Damiani, bariton:

Este prima dată când cânt rolul Oedipe în această partitură. Am mai făcut parte din distribuția operei Oedipe cu 17, 18 ani în urmă când l-am interpretat la Viena pe Creon. M-a ajutat foarte mult căci mi-am amintit toate acele momente importante pe care le-am construit atunci și m-am simțit mult mai avansat ca pregătire, chiar dacă producția de la Viena a avut multe "tăieturi". Aceasta este prima producție integrală la care particip, fără a se elimina ceva. Mie mi se pare foarte important acest lucru, căci este păcat să renunți la o singură notă în această operă! Întâlnirea cu rolul Oedipe a fost magică pentru mine: eu consider că Oedipe este una dintre marile capodopere scrise în acest domeniu - și nu mă refer doar la creația lui Enescu, ci la întregul peisaj muzical. Nu vreau să fac vreo comparație cu Verdi sau Puccini - sunt aspecte total diferite; dar Oedipe este o capodoperă, nu a fost scrisă în 10 zile, ci a fost elaborată în acei mulți ani pe care Enescu i-a dedicat - un timp îndelungat, folosit pentru a cântări fiecare detaliu și se simte că fiecare este la locul său. De aceea i-am dedicat zilnic, tot timpul pe care l-am avut pentru a realiza aceste detalii; a fost mult de lucru, dar sper că rezultatele au fost bune.


Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului "George Enescu":

Ca întotdeauna mă mir și mă mir și astăzi și mai mult de fantastica realizare a corului. Este cel mai bun cor de operă din Europa. Este un fenomen acest director de cor la vârsta lui. Extraordinar, excepțional Davide Damiani în Oedipe - foarte, foarte bine, clar, cu intonație perfectă. Și… fenomenal acest Hussain. Acesta, într-adevăr, după Silvestri, e cel mai mare dirijor de Oedipe care a fost aici. Și, mă rog, o rearanjare scenică… posibilă.


Sala Mare a Palatului, vineri, 18 septembrie, ora 19.00 - Orchestra Filarmonicii din Liverpool. Dirijor: Vasily Petrenko. Corul Filarmonicii "George Enescu". Dirijorul corului: Iosif Ion Prunner. Solist: Simon Trpceski - pian.


Criticul muzical Dumitru Avakian:

Este important de observat că simfonia aceasta, poate una dintre cele mai complexe partituri enesciene, își găsește drum firesc în viața muzicală internațională. Este impresionant faptul că Orchestra Regală din Liverpool împreună cu Vasily Petrenko au realizat o versiune absolut minunată a acestei partituri. Este vorba de acel sentiment firesc al unei atitudini umaniste pe care Enescu o probat-o în anii primului război mondial și, iată, ea găsește ecouri firești acum, în perioada în care frământările în plan european și mondial sunt dintre cele mai dramatice. Această simfonie care cheamă la unitate, la recunoașterea valorilor umane își găsește în mai multe versiuni ale diferiților artiști, ale diferitelor colective simfonice, o așezare firească.


Ateneul Român, vineri, 18 septembrie, ora 22.30 - Academia de Muzică Veche. Dirijor: Richard Egarr.


Iustinian Zetea, bas:

Foarte interesantă! E oportun să vedem începuturile operei practic și modul de expunere scenică și muzicală a lui Monteverdi. Și e o oportunitate pentru noi să ascultăm această operă, cum repertoriul monteverdian se cântă destul de rar, din nefericire, la noi. Dar, din fericire, avem ocazia să vedem opera asta în concert în cadrul Festivalului Enescu, cu un ansamblu valoros și cu niște soliști care sunt foarte experimentați în genul acesta de muzică.