Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 15 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatului

Publicat: miercuri, 16 Septembrie 2015 , ora 12.31


Ateneul Român, marți, 15 septembrie, ora 17.00 - Orchestra Filarmonicii din Monte Carlo. Dirijor: Gianluigi Gelmetti. Solist: David Garrett - vioară.


Criticul muzical Costin Popa:

David Garrett a fost o surpriză pentru mine. Mărturisesc, nu-l mai ascultasem niciodată. Este un romantic desăvârșit, un tehnician admirabil; așa că a oferit un concert de Max Bruch minunat și, de asemenea, Balada de Enescu - deși foarte scurtă, dar a reușit să primească din partea lui tot ceea ce Enescu în această compoziție timpurie a dorit să aducă - tot romantismul, o frazare fluidă și multă calitate sonoră.


Dirijorul Cristian Mandeal:

E un concert foarte atractiv. Programul - în primul rând, starul - în al doilea rând sau, mai bine zis, starul și programul. Este o seară plăcută, Garrett este o înfățișare cu totul aparte în peisajul tinerilor violoniști, din toate punctele de vedere. Este un mare violonist, dublat de o personalitate foarte, foarte atractivă ca prezență în fața publicului.


Compozitoarea Sabina Ulubeanu:

Sigur că David Garrett este o prezență foarte carismatică. Personal, programul ales mi s-a părut ușor nereprezentativ pentru toate calitățile lui de showman. Poate că finalul, bisul… cel mai amuzant… a fost un moment în care el și-a dezvăluit cu adevărat valențele interpretative. Partea a doua a programului a fost o dovadă de rafinament franțuzesc foarte frumos realizată. Dirijorul se vedea că-și cunoaște foarte bine ansamblul; la sfârșit aproape că nu dirija deloc, doar dădea niște indicații expresive. A fost un succes și o seară foarte plăcută.


Violonista Corina Bura:

Este extraordinar de convingător! Toată înfățișarea lui, felul în care cântă… El se reprezintă și din cauza asta este extraordinar de convingător. Plus că are violonistica asta extraordinară, talentul îi iese prin toți porii și, mă rog, e lansat în niște proiecte extraordinare… Mai ales filmul acela cu Paganini a avut un succes nemaipomenit. Nu ai nimic să-i reproșezi… numai dacă ești foarte cusurgiu sau ai înțepenit undeva și din cauza asta nu mai poți să depășești o barieră a unui alt monstru sacru pe care l-ai văzut în tinerețe. În ziua de astăzi se cântă în atâtea feluri, încât trebuie să fii cu o minte deschisă, să n-ai prejudecăți și să vezi ce este frumos în totul.


Sala Mare a Palatului, marți, 15 septembrie, ora 20.00 - Orchestra Filarmonicii din Viena. Dirijor: Semyon Bychkov. Solistă: Elisabeth Kulman - soprană.


Steven Van Groningen, bancher:

A început cu o surpriză, fiindcă nu era în program simfonia lui Haydn. A fost un program foarte divers și complet. Mi-a plăcut și Wagner. Păcat că nu am putut să urmăresc textul - când e vorba de un cântec, cred că e important. Și, bineînțeles Ceaikovski! Cu un rus… cred că asta este cea mai bună combinație.


Anonim:

E o mare bucurie că am revăzut Filarmonica din Viena. Cred că trebuie să-i corespundă o sală demnă de nivelul formațiilor care vin la noi, față de entuziasmul publicului și față de ideea pe care și-o face lumea despre noi. Merită neapărat o sală! Este o sarcină imediată, cred eu.


Anonimi:

- Ce poți să spui de Filarmonica din Viena! Nici nu mai am superlative. I-am văzut și la ei, acolo, și sunt un ansamblu senzațional. Foarte bun - dirijorul! Și Elisabeth Kulman este extraordinară.

- Ne-a bucurat și acum doi ani foarte mult - prima oară când a venit. Ne-am bucurat s-o reauzim. Noi am avut norocul că am auzit-o și la Viena în "Tristan și Isolda" anul trecut. Dânsa atunci ne-a spus că va veni la Festivalul Enescu.

- Suntem foarte recunoscători și Filarmonicii din Viena și organizatorilor festivalului, care ne-au făcut și cu ocazia asta o bucurie.


Dr. Mircea Penescu:

Un concert care a mers în crescendo - în crescendo emoțional în primul rând prin structura programului și în crescendo la propriu. A început printr-un foarte vienez Haydn, în care am admirat finețea nuanțelor, țesătura extrem de clară dar, totodată, foarte nuanțată, punând în evidență temele și, mai ales, paleta coloristică întreagă. Un Haydn probabil așa cum trebuie interpretat! Au urmat cele cinci lieduri, care sigur că au crescut tensiunea spectacolului și care a fost un ciclu foarte inspirat. În ultima parte, sigur Ceaikovski e "patetic" până la lacrimi, așa cum îl simt ca de-obicei. Cred eu că a fost o interpretare extrem de reușită, o interpretare emoțională, cu o orchestră foarte bine strunită, cu o orchestră care a mers compact cu amploarea și soliditatea sunetului de orgă și care s-a încheiat aproape în tăcerea generală, după care au izbucnit aplauzele meritate. Un spectacol deosebit!