Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 12 septembrie 2015, de la Sala Palatului și Ateneul Român

Publicat: duminică, 13 Septembrie 2015 , ora 14.14

Sala Mică a Palatului, sâmbătă, 12 septembrie, ora 11.00 - Orchestra Națională de Cameră a Republicii Moldova. Dirijor Cristian Florea.


Excelența Sa Werner Hans Lauk, Ambasadorul Germaniei la București:

Sunt impresionat! Este primul concert dedicat exclusiv lucrărilor pentru instrumente cu coarde și trebuie să spun că tema concertului "Enescu și prietenii săi contemporani" a fost foarte inspirat aleasă. Am putut observa în paralel maniera componistică a mai multor creatori, analizând gradul în care au folosit mijloacele de expresie specifice vremii, respectiv prima jumătate a secolului XX. De aceea mă bucur că am participat la acest concert.


Universitatea Națională de Muzică București, sâmbătă, 12 septembrie, ora 16.00 - Ansamblul Archaeus. Dirijor Pieralberto Cattaneo. Regizor: Daniel Prallea Blaga.


Liliana Oniga, profesoară:

Pentru mine reprezintă o premieră genul acesta muzical, de operă de cameră. Vin din provincie special pentru a fura puțin din Festivalul Enescu. A fost o plăcere, absolut! O revelație am avut acum, la acest spectacol. Formația a fost deosebită!


Compozitorul Liviu Dănceanu:

Conceptul este și tradițional și, sper eu, cu elemente de inedit. Este un story, este povestea unei iubiri ratate - în registrul comic deopotrivă cu cel dramatic. Conceptul este unul sintetic. Este o mare onoare și mă bucur că organizatorii au inclus această lucrare în peisajul festivalului. Ea nu este în primă audiție; a fost restituită și în România și în afară și sper ca această cutezanță a domnului Holender să fi fost de bun augur.


Ateneul Român, sâmbătă, 12 septembrie, ora 16.30 - Orchestra de Cameră Bucuerști - Ion Voicu. Dirijor: Mădălin Voicu. Soliști: violoniștii Pierre Amoyal și Ștefan Tarara.


Dirijorul David Crescenzi:

Până acum sunt foarte încântat, mai ales că am avut plăcuta surpriză de a asculta pentru prima dată această lucrare mozartiană - Concertone pentru două viori. Este o piesă cu grad înalt de dificultate nu doar pentru soliști, ci și pentru orchestră, ai cărei membri trebuie să dea și ei măsura unei adevărate virtuozități - cu deosebire violoncelul și oboiul. Foarte frumos! Felicitări!


Violonistul Ștefan Tarara:

Publicul de aici e așa călduros, îmi face așa multă plăcere să cânt aici și, mai ales, lângă maestrul Amoyal. Mozart nu e chiar foarte cunoscută… păcat, pentru că este o bucată care e fantastică. Cu așa multe culori… Totul a fost fantastic. De la fiecare vine muzica din interior și atunci este foarte ușor să cânți împreună și să faci muzică, într-adevăr, împreună.


Sala Mare a Palatului, sâmbătă, 12 septembrie, ora 19.30 - Bayerisches Staatsorchester. Dirijor: Constantinos Carydis. Solist: pianistul Pierre Laurent Aimard.


Răzvan Penescu, fondatorul liternet:

Sunt un spectator inocent. De fiecare dată descopăr piesele care se cântă ca și cum ar fi prima dată, ceea ce pentru mine este minunat. În această seară mi-a plăcut foarte mult partea a doua a programului - Șostakovici a fost extraordinar de bine cântat și foarte dramatic în toate părțile sale. E un festival la care părerea mea este că programul a fost foarte, foarte bine ales. Ce e foarte important este că este de auzit pentru toată lumea. Părerea mea sinceră, nefiind un mare cunoscător de muzică, e că te poți bucura fără să știi mare lucru. Sigur că e mai bine să știi, sigur că te bucuri un pic altfel dacă știi, dar de muzică poți să te bucuri și fiind complet inocent și fiind complet nepregătit, doar ducându-te cu ea și lăsându-o să te cucerească.


Soprana Georgeta Stoleriu:

Un Isis al lui Enescu - eu nu-l cunoșteam - mi s-a părut foarte îngrijit tălmăcit, cu o prestație frumoasă a Corului Radio (partida de femei), cu un final în mod deosebit foarte, foarte delicat și diafan realizat de Constantinos Carydis. A fost una dintre puținele seri în care am simțit că s-a stabilit un echilibru aproape perfect între acompaniament și solist. Nu este ușor să vii și să cânți după acele mari orchestre, dar mie mi se pare că prestația lor a fost deosebită. Sigur că am auzit și eu unele imprecizii la suflători, sigur că am auzit și unele alunecări de intonație la partida de violoncel, dar asta ar însemna să caut pete-n soare și eu nu vreau să mă situez pe poziția aceasta.


Criticul muzical Anca Florea:

O orchestră din Munchen care să cânte Enescu e întotdeauna o tentație, e o așteptare, o provocare. Am ascultat Poemul Isis - interpretat cu acuratețe, apelând la o anume transparență, o atmosferă bine conturată, susținută și de intervenția foarte reușită a Corului Radio, corul de femei, integrat în această construcție care mi s-a părut unitară și dădea senzația că și lor le-a plăcut lucrarea. Sper din suflet să o includă în stagiune.


Criticul muzical Grigore Constantinescu:

Orchestra din această seară este o orchestră foarte bine sudată, care văd că răspunde foarte bine chiar literaturii care nu-i este proprie - mă refer în primul rând la succesul pe are l-a obținut cu Simfonia de Șostakovici. Am o preferință specială pentru partea a treia, în care ars poetica lui Șostakovici este deplin pusă în valoare de această orchestră - de la pianississime până la creșteri, frazări deosebite, calități de grupuri instrumentale remarcabile și foarte bine strunite de acest tânăr dirijor, Constantinos Carydis. Despre muzica lui Enescu în aranjamentul orchestral al lui Pascal Bentoiu - Isis - ne atrage prin discreția cu care se desfășoară întreg discursul muzical. Despre concertul de Beethoven… am avut și zile mai bune. Lipsă de eroism, lipsă de temperament, o pianistică mecanică…


Ateneul Român, sâmbătă, 12 septembrie, ora 22.30 - Corul și Orchestra Of the Age of Enlightenment. Dirijor: Laurence Cummings (clavecin și orgă).


Criticul muzical Costin Popa:

O întâlnire cu un ansamblu absolut celebru, care și-a demonstrat toate calitățile în sala Ateneului. A fost un prilej pentru ca acești minunați instrumentiști să-și arate încadrarea în stil, să-și arate acuratețea de abordare a literaturii pe care o interpretează, rafinamentul, eleganța, finețea… toate într-o armonie absolut desăvârșită.


Pianista și profesoara Lavinia Coman:

A fost ca Visul unei nopți de vară! A fost splendid! Pe de-o parte admir puritatea stilistică, acuratețea frazării și a tipului de mânuire a instrumentelor și, pe de altă parte, nu pot să nu fii răpit de spontaneitatea cântării… o muzică veche de 300 de ani, care sună în prezent ca o muzică a noastră, a celor de astăzi, care are respirația prezentului, care are varietatea capabilă să ne țină cu atenția încordată permanent, pentru că permanent se produc evenimente în discursul muzical. Cine a spus că muzica veche este plicticoasă și cine a spus că englezii sunt reci? Acestea sunt poncife, nimic nu este adevărat! Adevărul este în muzica aceasta care trăiește la cea mai înaltă și frumoasă intensitate.