Cronici din festival Înapoi

Opinii despre concertele din 10 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatulu

Publicat: vineri, 11 Septembrie 2015 , ora 13.45
Ateneul Român, joi, 10 septembrie, ora 17.00 - New European String Chamber Orchestra. Dirijor și solist: Dmitry Sitkovetsky

Critic muzical, Dumitru Avakian:

Este o bucurie să ai contact cu o formație de un asemenea nivel profesionist. 10 muzicieni, 10 cordari, absolut fantastici, care se reunesc într-o singură voce sub conducerea acestui minunat muzician, care este Dmitri Sitkovetsky. Vreau să remarc constituirea programului, de la Ceaikovski, până la Dmiri Șostakovici și în plus, găzduirea acestei lucrări care aparține lui Vlad Maistorovici este un lucru care ridică interesul acestui concert și desigur revin, calitatea specială a acestui ansamblu al corzilor.

Violonistul Vlad Maistorovici:

Un moment de neuitat în carieră, pentru că nu se putea să fie o ocazie mai frumoasă și mai potrivită, chiar aș spune, pentru concertul Transilvania, o lucrare pe care am compus-o cu gândul la profesorii mei de vioară, colegii mei violoniști și uite că am avut un ansamblu cu Eugen Țichindeleanu, care a cântat vioara concertino, iar în ansamblu de carde l-am avut pe Boris Garlitski, unul dintre cei mai faimoși concert-maeștri din lume, la violă pe Mikhail Zentsov, din celebra familie de violiști Zentsov, familie rusească, pe Kati Raittinen, prim violoncelista de la Opera din Stokcholm, adică chiar realmente o echipă ideală de cordari și bineînțeles, totul sub bagheta unui om care a lăsat o amprentă definitorie pentru istoria interpretativă, marele violonist, Dmitri Sitkovetsky.


Sala Mare a Palatului, joi, 10 septembrie, ora 20.00 - Sankt Petersburg Philharmonic Orchestra. Dirijor: Yuri Temirkanov

Soprana Georgeta Stoleriu:

Doamna Leonskaja a fost în muzica pe care, desigur o știe atât de bine. E incredibil, ce paletă largă de nuanțe, de mișcări, mișcări în sensul simțirii, trăirii pe care o are, gândindu-mă că este o dată femeie, gândindu-mă că are deja o experiență îndelungă care ar fi putut-o azvârli în rutină, dar nu s-a întâmplat așa.

Violoncelistul Marin Cazacu:

Orchestra din Sankt Petersburg, o orchestră pasională, cu sunet amplu, poate chiar prea amplu câteodată. N-am văzut niciodată interpretată Uvertura de concert cu atâtea corzi, dar totuși trebuie să recunosc că s-au apropiat cu respect față de această partitură, chiar dacă noi o știm sub o altă formă, iar pianista Elisabeth Leonskaja, pe care noi o iubim, pentru că este o artistă care în primul rând, ea iubește România și este foarte apropiată de noi, de public și de muzica lui Enescu , iar în relația cu concertul de Rahmaninov a dovedit că este inspiratoare, este poetică, este energică. Are toate calitățile care derivă dintr-un interpret complet, iar dirijorul este un nume important în lumea dirijorală europeană. A stăpânit foarte bine orchestra și a mers foarte bine pe momente foarte, foarte expresiv. Sonoritățile, poate nu erau foarte adaptați cu această sală și poate în relația cu pianul nu a fost cea mai așteptată.

Compozitorul Nicolae Coman:

Se pare că a fost un concert fabulos. A fost o plăcere de la început, la sfârșit. Un Enescu foarte frumos interpretat. Concertul de Rahmaninov a fost sublim, iar Rimsky-Korsakov, mai bine cântat, nu se poate imagina.

Roman Vlad, compozitor, cercetător la Universitatea Națională de Muzică din București:

Știam de orchestra fantstică din Sankt Petersburg. Ne-a confirmat încă o dată. Sunt absolut impresionat. Și vioara I, cum a dus știma până la capăt, absolut, peste mari soliști. Am rămas impresionat. A știut sonoritatea pianissimo-ul să sune până în fundul sălii, să se audă impecabil. Incredibil.


Ateneul Român, joi, 10 septembrie, ora 22.00 - Cvartetul Voces. Invitat: Andrei Licareț

Profesor, Corina Bura:

Cvartetul Voces este o permanență a vieții noastre muzicale, decenii. A fost poate singurul cvartet de foarte mare calitate, care a evoluat pe toate scenele României și și-a făcut un nume și peste hotare. Repertoriul lor este absolut impresionant și ceea ce văd acum, alături de pianistul Licareț, că acest cvartet și-a păstrat intact sunetul pe care și l-a format. Este o formație care, cel puțin părerea mea, cântă cerebral, are o sonoritate mai rezervată, însă foarte frumoasă, foarte omogenă. E ceva aparte față de celelalte cvartete, care să spune, cântă mai mult cu inima. Ei un aer mai analitic, tumultățile sunt învăluite, catifelate,. Foarte, foarte frumos din punct de vedere cameral. Și colaborarea cu Licareț cred că este nemaipomenită, pentru că el este tânăr și aduce un aer fresh în toată această combinație și Licareț este un pianist care cântă cu inima, deci intră în complementaritate.

Pianistul Sandu Sandrin:

A fost o încântare în realizarea acestui cvintet de Schumann. Am observat în mod deosebit prezența lui Andrei Licareț, care a susținut foarte bine toate dificultățile și toată varietatea imensă, care este în acest cvintet și, bineînțeles, însoțit și susținut de Cvartetul Voces, un cvartet de mare clasă, de talie internațională, care ne-a încântat de atâtea ori.