Cronici Înapoi

Musicalul Fantoma de la operă pe scena Teatrului Raimund din Viena

Publicat: vineri, 17 Mai 2024 , ora 14.49

Pe scena Teatrului Raimund din Viena, o nouă premieră: 15 martie 2024, musicalul Fantoma de la operă de Andrew Lloyd Webber. Am avut plăcerea să urmăresc reprezentația din seara zilei de 2 mai și pot să spun că o sală arhiplină a aplaudat cu urale performanța celor din fața și din spatele scenei. Pentru că povestea te poartă prin catacombe, cimitire, culise de spectacol… unde trăiește un spirit malefic care prăbușește uriașe candelabre de cristal, umple, după voia lui, scena de fum sau declanșează explozii amenințătoare. Doar pe o scenă foarte bine dotată tehnic se pot realiza astfel de efecte, iar Teatrul Raimund din Viena are astfel de posibilități. M-am convins de asta și anul trecut când, la finalul musicalului Rebecca, nu exagerez, toată scena era în flăcări! Impresionant.

Fantoma de la operă se joacă și la Opera Națională din București - regia Răzvan Ioan Dincă - , dovada cea mai bună că scena se dorește în rândul celor mai avansate și performante din Europa. Revenind la Viena s-a optat pentru varianta nouă, regizor Seth Sklar-Heyn realizată sub umbrela Matthew Bourne și Cameron Mackintosh. Varianta originală (octombrie 1986) realizată de Cameron Mackintosh Ltd. și The Really Useful Group Ltd a fost văzută până acum de peste 160 de milioane de spectatori, în 46 de țări, 195 de orașe, în 21 de limbi și a câștigat peste 70 de distincții printre care 4 premii Olivier, 7 premii Tony, 7 premii Drama Desk și 5 premii Outer Critic Circle. Și da, se poate spune că Fantoma de la operă de Andrew Lloyd Webber este unul dintre cele mai de succes musicaluri al tuturor timpurilor!

"Această nouă montare a fost deja prezentată, cu mare succes, în America, Marea Britanie și Australia - informează Andrew Lloyd Webber, compozitorul astăzi în vârstă de 76 de ani în cuvântul său din programul de sală. Ea ajunge acum și în Austria, la Viena, unde musicalul nu s-a mai jucat de peste trei decenii. Sunt foarte bucuros…" Iar Cameron Macktinosh - considerat de către New York Times în 1990 drept "cel mai de succes, influent și puternic producător de teatru din lume" adaugă : "Noua producție de aici este ceva cu totul special căci, pentru prima oară de la premiera de acum 10 ani, aduc cu mine toată echipa mea alături de care vom realiza ceva și mai spectaculos, doar pentru Viena!" Amintim acum realizatorii: regia - Laurence Connor/ Seth Sklar Heyn, proiecțiile - Zakk Hein, coregrafia - Scott Ambler, lkichtdesign - Paule Constable, costumele - Maria Björnson și scenografia - Paul Brown

Firul roșu al poveștii este dragostea pe care o fantomă ce trăiește în subsolul Operei din Paris o nutrește pentru tânăra cântăreață Christine Daaé și care, desigur, nu are sorți de izbândă, mai ales atunci când există și un logodnic viconte pe nume Raoul, cât se poate de viu și de arătos! Dar Fantoma se lasă greu dată la o parte…și de aici toate aventurile spectaculoase ale desfășurării scenice. În rolul titular, Anton Zetterholm trebuie să domine scena, inspirând, în egală măsură, teroare și milă. Mi l-aș fi dorit poate mai dramatic și mai viguros în voce. Frazele lungi, de multe ori în crescendo, i-au pus câteva dificile probleme de respirație. Lisanne Clémence Veeneman/ cântăreața Christine Daaé reușește să dea viață unui personaj colorat, sensibil și delicat așa cum și l-a dorit compozitorul.

În Raoul, Roy Goldman valorifică la maximum avantajele unui fizic atrăgător cu vocea frumoasă și jocul de scenă convingător. De la musicalul Schikaneder (2016) pe care l-am aplaudat tot pe această scenă a Teatrului Raimund, soprana Milica Jovanovic se numără printre interpretele mele preferate. Am revăzut-o cu deosebită plăcere acum în rolul Carlotta Guidicelli unde a avut ocazia să-și pună în valoare, pe lângă prezența scenică cuceritoare, vocea deosebit de frumoasă și tehnica acrobatică. Distribuția s-a completat, la același nivel de foarte bine cu Thomas Sigwald/Monsieur Firmin, Rob Pelzer/Monsieur André, Greg Castiglioni/ Ubaldo Piangi, Patricia Nessy/ Madame Giry și Laura May Croucher/ Meg Giry, toți autentici cântăreți și actori de musical. În fosă s-au aflat instrumentiștii din ansamblul Vereinigten Bühnen Wien conduși de Carsten Paap. Instrumente și voci s-au unit spectaculos în a da viață melodiilor scrise de Andrew Lloyd Webber, maestrul necontestat al genului de musical.

https://www.youtube.com/watch?v=A02SZ71tgRI&t=70s

Cristina Sârbu