Evenimentele săptămânii Înapoi

Mozart și Modernismul

Publicat: miercuri, 22 Octombrie 2025 , ora 14.16

Între anonimat și celebritate se află, adesea, controversa - fiecare dintre aceste concepte se aplică unuia dintre compozitorii pe care îi vom putea asculta vineri, 24 octombrie, în transmisiune directă de la Utrecht. Pe scena Sălii de concerte din complexul TivoliVredenburg, Orchestra de Cameră Concertgebouw va evolua sub bagheta dirijorului Michael Waterman, iar muzicienii vor oferi publicului pagini de Florence Price, Wolfgang Amadeus Mozart și Igor Stravinski.

Dintre compozitorii care au fost redescoperiți ca urmare a eforturilor din ultimele decenii, puțini au semnat lucrări atât de merituoase precum Florence Price. Dincolo de contextul socio-cultural, evident important pentru biografia artistei, ar trebui să luăm în considerare aspectele principale ale creației sale - printre acestea se numără coerența ethosului, un spirit novator, dar și conștiința tradițiilor muzicale ce alcătuiau contextul mai larg al Statelor Unite la finele Secolului al XIX-lea.

Având în vedere ubicuitatea muzicii lui Wolfgang Amadeus Mozart, acesta nu poate fi descris în mod exhaustiv niciodată - creația sa, precum cea a lui Shakespeare sau cea a lui Leonardo da Vinci, este de obicei considerată mai degrabă drept una dintre cele mai înalte realizări ale culturii umane. Cu toate acestea, asemeni Giocondei sau lui Hamlet, marile lucrări mozartiene nu sunt relevante fiindcă sunt analizate la nesfârșit, ci sunt analizate pentru că sunt relevante la nesfârșit; iar ușurința cu care acestea creează jovialitate în sufletul ascultătorului este doar una dintre cauzele perenității lor.

Rolul controversei în cariera timpurie a lui Igor Stravinski ar putea fi studiat în facultățile de marketing - și totuși, aceasta este o caracteristică trecătoare. Adevăratele motive pentru prezența lui Igor Stravinski în cărțile de istoria muzicii sunt mai apropiate de jargonul muzicologic, și au legătură cu apariția modernismului, cu îmbunătățirea calității orchestrelor pariziene la începutul secolului trecut, dar și cu potențialul stilistic al limbajelor pe care le-a abordat în cele trei perioade ale creației sale - despre toate acestea, însă, aflăm mai multe vineri, 24 octombrie, începând cu ora 21.15, pe frecvențele Radio România Muzical, în cadrul unei noi transmisiuni directe sub egida emisiunii Scena Europeană.

Petre Fugaciu