Cărți despre muzică Înapoi

Mihail Jora, un modern european - Interviu cu muzicolog Florinela Popa

Publicat: miercuri, 3 Februarie 2010 , ora 15.33
Cea de-a cincea editie a Festivalului de muzica contemporana "Meridian" s-a deschis cu lansarea unui volum semnat de tânarul muzicolog Florinela Popa. Preocuparile începute într-o teza de doctorat s-au materializat în volumul Mihail Jora, un modern european, o aparitie editoriala binevenita în peisajul cultural românesc; despre cum reiese "latura europeana a modernitatii lui Mihail Jora" din paginile acestui volum, am aflat chiar de la Florinela Popa.


Cum este structurata cartea si ce noi descoperiri ati facut cu prilejul cercetarii dumneavoastra?

Cartea este structurata în doua parti ample; prima contine câteva repere biografice si stilistice, trece în revista anii de studiu ai lui Mihail Jora la Leipzig, între 1912-1914 si de asemenea se refera la preluarea metodei germane de predare de catre Jora, pe care acesta a aplicat-o cu mult succes la clasa sa de compozitie de la Universitatea de Muzica bucuresteana. Am numit aceasta prima parte a cartii Mihail Jora - de la discipol la mentor.

În cea de-a doua parte a volumului, pe care am intitulat-o "Ipostaze ale creatiei lui Mihail Jora", m-am oprit asupra genurilor principale ale creatiei sale, având în vedere faptul ca numele compozitorului român este asociat cu aclimatizarea liedului si baletului în mediul componistic autohton; am investigat în principal aceste genuri. Totusi, nu am putut lasa deoparte nici celelalte genuri, pe care le-am tratat însa global, pentru exemplificare: este vorba despre muzica pentru pian, cea simfonica si corala. Nu puteau sa lipseasca si niste concluzii, care de fapt au avut ca scop evidentierea laturii europene a modernitatii lui Jora.


Cum apreciati rolul lui Mihail Jora pe plan international, în urma lucrului la acest volum?

Miza acestei carti o reprezinta încercarea de a raporta muzica lui Jora la fenomenul european în general, având în vedere pe de o parte formarea sa în mediul german, ca student al prestigioasei clase de compozitie a lui Max Reger, apoi francez, unde a studiat cu Florent Schmidt, iar pe de alta parte faptul de a fi trait si creat timp de peste cinci decenii în România. Demersul meu este în cea mai mare parte analitic, dar inserarea unor aspecte istorice - ideologice mi s-a parut inevitabila, pentru întelegerea anumitor sinuozitati în evolutia stilului lui Jora.

Celor peste cinci decenii de creatie ale sale li s-au suprapus evenimente social - politice care au marcat România în aceasta perioada: cele doua razboaie mondiale, instaurarea regimului comunist, ceea ce nu putea ramâne lipsit de consecinte în plan componistic. Pe parcursul acestei carti am încercat sa stabilesc punti între gândirea lui Mihail Jora si cea a altor moderni europeni - Hindemith, Bartók, Stravinski, Messiaen, Enescu - si totodata sa identific ceea ce îl particularizeaza pe muzician, desigur nu numai în muzica româneasca. Daca si în ce masura am reusit, voi lasa la aprecierea cititorului.
Interviu realizat de Alexandra Cebuc