Votează discul de muzică clasică al anului 2014
Înapoi
'Manon Lescaut' de Giacomo Puccini - Opera în interpretări de referinţă, 19 octombrie 2014

O copertă de CD cu 3 celebrităţi care au făcut istorie în viaţa muzicală: Placido Domingo, Andrea Bocelli, Ana Maria Martinez.
O noutate discografică ce este lansată în 20 octombrie de DECCA se face auzită la România Muzical cu o zi mai devreme. Este un prilej de a-l reîntâlni pe Placido Domingo în ipostază dirijorală, la conducerea unui ansamblu creat în 2006 pentru a asigura stagiunea fabuloasei, modernei noi opere din Valencia, la Palau de les Arts Reina Sofía. Calitatea colectivului "girat" de la început de bagheta regretatului Lorin Maazel a fost mereu apreciată şi în cadrul Festivalului Mediteranean, organizat anual sub conducerea lui Zubin Mehta.
Manon Lescaut
Această versiune a operei lui Giacomo Puccini - inclusă şi în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2014" decupează - în excelenta sa claritate tehnică - glasul sopranei portoricane Ana Maria Martinez în dialog cu Andrea Bocelli. Două voci care au drumuri artistice diferite în ascensiunea carierei lor, care s-au mai întâlnit însă ca protagonişti şi într-o înregistrare integrală a operei "Paiaţe" de Leoncavallo, apărută în 2006.
Acum 6 decenii discografia pucciniană anunţa o apariţie considerată de mulţi remarcabilă: Manon Lescaut sub bagheta lui Ionel Perlea, aflat la pupitrul ansamblului Operei din Roma, având ca solişti pe Licia Albanese, Jussi Bjoerling şi Robert Merryll.
Acelaşi titlu revenea în fruntea multor preferinţe în 1959, când distribuţia înregistrării colectivului de la Scala din Milano îi avea în prim plan pe Maria Callas, Giuseppe di Stefano şi Giulio Fioravanti, dirijor fiind Tullio Serafin.
Dintre numeroasele producţii ale anilor următori, gravând aceeaşi operă a lui Puccini au rămas în memoria multora cea în care apărea Luciano Pavarotti alături de Mirella Freni, cu James Levine la conducerea ansamblului de la Metropolitan Opera, sau - în aceeaşi companie orchestrală şi dirijorală - Placido Domingoîmpreună cu Renata Scotto... Tenorul Domingo a mai figurat pe discuri cu acest titlu în compania altor două mari soprane ale deceniilor trecute: Montserrat Caballé şi Mirella Freni, cu două colective britanice şi doi dirijori italieni (Bruno Bartoletti şi Giuseppe Sinopoli). Iată că cel pe care lumea muzicală îl redescoperă în ultimii ani ca bariton pe scenă (şi în aceste zile apare pe afişele londoneze cântând în "I due Foscari" la Covent Garden, luna următoare fiind anunţat în "Simon Boccanegra" la Teatrul Scala) a abordat partitura operei "Manon" de Puccini - pentru acest demers discografic - din viziunea atotcuprinzătoare a dirijorului!
Andrea Bocelli
Au trecut două decenii de când Andrea Bocelli a devenit un nume strălucitor pe firmamentul muzical internaţional. Era în 1994 când a cucerit publicul la San Remo şi tot în 1994 apărea şi primul său disc. Gloria care l-a lansat în lumea muzicii pop, cu a sa voce cantabilă, cu lejeritate şi o culoare distinctă, venită din acel teritoriu italian al muzicii prin excelenţă s-a răsfrânt şi asupra traseului său în lumea operei.
Există multe conexiuni în viaţa lui Bocelli cu universul lui Puccini. Întâmplător sau nu, în discografia lui se regăsesc de la început titluri pucciniene: de la prima sa operă integrală - Boema, în 2000 la Tosca, în 2003, localitatea natală a cântăreţului aflându-se tot în Toscana, în apropiere de Lucca (unde s-a născut Puccini), iar reşedinţa italiană a lui Bocelli nu este departe de "templul" puccinian de la Torre del Lago!
Ana Maria Martinez
Probabil că pentru o altă categorie de public decât melomanii pasionaţi de repertoriul operei, numele acestei excelente şi îndelung aplaudate soprane născute în Puerto Rico sună totuşi cunoscut şi din relatările unor ştiri venite în 2009 de la Glyndebourne, unde artista a fost - fără voie - eroina unor clipe de mare spaimă, care se puteau încheia mult mai grav... Interpreta rolul Rusalka şi în timpul duetului de la finalul actului I (moment de mare sensibilitate şi implicare emoţională) a căzut în fosa orchestrei, victima cea mai afectată fiind - până la urmă - doar un... violoncel, artista fiind şi ea accidentată şi înlocuită pentru restul spectacolului!
Dimensiuni vocale distincte, o cursivitate şi uşurinţă a discursului muzical în scriitura atât de emoţionantă a paginilor lui Puccini - iată ce vă propune genericul "Opera în interpretări de referinţă" în 19 octombrie, de la 19,30, la România Muzical.